Färgskanning

Tips & frågor.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Färgskanning

Inlägg av Baronen »

Vid datorskanning av färg, hur stor yta behöver man för att maskinen ska kunna läsa av?
Mvh Peter
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
glenn g
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 mar 2012, 00:00
Ort: Sandviken X-län

Re: Färgskanning

Inlägg av glenn g »

Inte stor, typ 3x3cm men det är viktigt att den är helt plan och jämn i nyansen då brukar man få ett kanonresultat.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Färgskanning

Inlägg av Hasse »

hmm.. 3x3. Så lite. Jag frågade på Lackbutiken får ett par år sen och nog ville dom ha en större yta.

Vi får vänta tills lackgurun loggar in och läser detta så får vi ett mästerligt uttalande. 8)
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Färgskanning

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Scanning av färg funkar väl bara sådär, det enda scannern läser är väl närmaste recept i databasen den är kopplad till ? Detta ger ingen garanti för att det blir rätt, utan endast närmsta kulör.
Sett flera som läst av färger på moppar och kört på den kulören datorn säger är rätt, med ett resultat ganska långt ifrån originalet..

Vet att Fatchance har mer kunskap i detta ämne, så var så god att fylla på eller rätta mig om jag har fel :-)

S
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Färgskanning

Inlägg av fatchance »

Falkfish skrev: Vet att Fatchance har mer kunskap i detta ämne, så var så god att fylla på eller rätta mig om jag har fel :-)

S
Hehe, Falkfish har rätt när det gäller handburna fotospektrometrar, vilket är det vanliga när kulörer skall kollas.

Man får som sagt förslag på närmaste kulör som finns inmätt i färgtillverkarens "dataregister", och ibland blir det inte bra...
Och är man petnoga är det sällan det blir perfekt, då det ej finns så många inmätta gamla kulörer i deras register.

Mäter man på en nyare bil, blir resultatet oftast mycket bra - färgtillverkarna lägger inget krut på gamla kulörer.
Allt är gjort för att vara ett effektivt hjälpmedel på lackverkstäder, och där lackas det sällan på objekt som är äldre än 10-15år.

Sedan finns det stationära fotospektrometrar också. Och med dom finns det flera funktioner, t.ex mäta ett prov och få ut ett recept.
+ att man kan justera recept mm.


Och åter till Baronens fråga, så har glenn g rätt! Mätöppningen på kameran är ca 3x3cm. Fast det är en fördel om biten är lite större.
Behöver du hjälp med kulörframtagning, lämna in ett prov på Fjugesta Järn och be dom skicka det till Syntema i E:a så fixar jag det.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Färgskanning

Inlägg av Baronen »

Det låter ju skitbra! Fjugesta Järn och Färg är jag på en gång i veckan nästan. Problemet är att den lilla lackyta jag har sitter på en mopedram och är ca 6mm runt en wiregenomföring där en gummimuff har suttit. Det är det sista jag har av originallacken och också det ända som fanns kvar. :|
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Färgskanning

Inlägg av fatchance »

Ajfan, 6mm är inte mycket...

Vad är det för moppe? Jag kanske har recept på kulören.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Färgskanning

Inlägg av Baronen »

fatchance skrev:Ajfan, 6mm är inte mycket...

Vad är det för moppe? Jag kanske har recept på kulören.
Det är det lilla luriga. Är en gulddakota och dom flesta omlackade gulddakotor stämmer inte i kulören.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
ovsco
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:00
Ort: Märsta

Re: Färgskanning

Inlägg av ovsco »

Det skall finnas en Fiat/Lancia färg med betäckningen "510A Gallio tropici" som enligt uppgift skall vara närmare originalet än den färg som Puchverkstan säljer.
Jag skall prova den på min egna när jag kommit så långt i renoveringen, den ser väldigt bra ut på de bilder jag sätt. :lol:

MVH
Ove
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Färgskanning

Inlägg av Baronen »

ovsco skrev:Det skall finnas en Fiat/Lancia färg med betäckningen "510A Gallio tropici" som enligt uppgift skall vara närmare originalet än den färg som Puchverkstan säljer.
Jag skall prova den på min egna när jag kommit så långt i renoveringen, den ser väldigt bra ut på de bilder jag sätt. :lol:

MVH
Ove
Jaså? Låter väldigt intressant! Måste kollas upp :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Färgskanning

Inlägg av Raketsport »

Hasse skrev:hmm.. 3x3. Så lite. Jag frågade på Lackbutiken får ett par år sen och nog ville dom ha en större yta.
Jag har fått uppgift på 10x10 cm plan yta hos våra färghandlare.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Färgskanning

Inlägg av erlan »

beror inte det på hur modern utrustningen är?
den nödvändiga ytan har väl blivit mindre och mindre?

erlan
Skriv svar