Färgkod Compact 1252

Tips & frågor.
Pelle63
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2021, 15:06

Färgkod Compact 1252

Inlägg av Pelle63 »

Hej, har en Crescent Compact 1252. Den ser ut att vara lite champagnefärgad, är detta den som kallas Pärlemosilver?
IMG_2849.JPG
Bild
Pelle63
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2021, 15:06

Re: Färgkod Compact 1252

Inlägg av Pelle63 »

Har fått bekräftat av billackerare att denna moppe aldrig varit i någon silverkulör. Champagnefärgad med metallic/flake. Ska enligt uppgift från annan medlem vara en 79a enligt ram och bricknummer. Kanske något att uppdatera hemsidans Compact info med.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Färgkod Compact 1252

Inlägg av erlan »

Nog fanns 1252an i en färg jag vill kalla silver metallic. Men vad MCB kallade färgen har jag inte koll på.
Jag har ingen tillräckligt ny reservdelakatalog.
Problemet är att många av MCBs s.k. metallicfärger var vad vi idag brukar kalla "candy" dvs en transparent basfärg som lades i exakt lagom tjockt lager, och sedan en klarlack utanpå.
Detta gör dom svåra att kopiera. Men dom hade nog väldigt skickliga lackerare på fabriken i varberg.
Sedan fanns en annan färg på compact som jag gissar att är den du har. Den är lite silverbeige i nyansen. gissar att man kan kalla den champagnefärgad.
Jag har gammal dator och gammal skärm, så färgåtergivningen är lite sisådär. för mig ser det ut som lite mitt emellan dom färgerna på din bild.

erlan
Skriv svar