en sån här har ni inte hi hi..

Tips, frågor och allmänt snack.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

en sån här har ni inte hi hi..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom över en grymt gammal crescent postcykel som gått åt postverket i AC län. Med tanke på ramens utformning,framgaffeldesign å kedjeskyddet måste den nog vara från -40-50talet. Cykeln är i mysigt patinerat skick å blir nog hyffsad efter en rengöring dock saknas bakhjul så jag funderar på att ev. montera en av mina vicky påhängare å en gammal postväska på andra sidan.. cool ride va!?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt cool, ser dock nåt annat som fattas, eller så får du en väldigt obeväm sittpinne :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:cool2: Den skulle göra sig riktigt bra med påhängare! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->joo den sitsen är nog en aning obekväm :roll: tror att stolpen är lite för ny likaså styrstam/styre men det gå lätt att åtgärda. jag tänkte att det skulle bli en liten samling av bud/pack farkoster har även en Monark budcykel (den med skylten i ramen å 20tums framhjul) med släp. sedan har jag en monark 3hjulig budcykel samt en militär postis stummis å en crescent packmoppe synd bara att dom tar så stor plats med dessa flak. En tanke är att hänga upp dom i taket kanske.. <!-- </EdIndex> --></div>
krill
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 apr 2009, 23:00

Inlägg av krill »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Jag har oxå en :D [/img] <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett fint objekt och lite ovanligt då postisarna brukar ha mindre hjul fram.
Blir kanon med motor och väska på. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo den blir nog bra bara tiden finns :cry:
din cykel verkar vara av lite nyare modell typ -70 tal när man kollar ramform (ej gammal böjd damram) cykelkorgen samt framgaffeln.
blir det en påhängare på den eller? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hitta den här på marknad i lördags skall byta till en bättre sadel,sen får jag prova vilken motor som passar bäst.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var en mysko modell ser lite ut som min gamla -40tals budhoj men din ram är betydligt större typ som en 26" med 20"hjul sen har min en vanlig pakethållare bak. Jag har faktiskt aldrig sett en sådan där hoj är den utländsk månne? vad heter den? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en Monark vet ej årsmodell ska enligt säljaren varit militär postcykel på I21 så den har hamnat rätt jag bor 50 meter nedan för området .Sitter 23tum bak och 20tum fram blir den här sadeln på.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tjingtjong sadel :wink: sån där sadel har jag satt på en amerikahoj med hembyggd påhängare med tankväxel å webbgaffel. Dom sadlarna är som lite vulgosnygga.. brutalt stora fjädrar.. dom blir nog djävligt snygga när dom blir patinerade
Monark säger du.. det är ju min med men ändå så olik det är väl kanske olika årsmodeller .. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dr.novolette - Vill hemskt gärna se bilder på din Amerikahoj med påhängare!!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D jag med want to see den <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den hänger uppe bland takstolarna du vet här är det trångt om saligheten..
jag lovar att jag skall fixa en bild men just nu är hela marken under täckt av mopeder å en bobcat så jag får inte ner den men jag kan till att börja med berätta vad det är.
I grunden en cruisercykel som jag köpte långt innan dom blev poppis så jag fick betala många slantar för cykeln som egentligen var ett skylt ex å mao ej till salu. Jag byggde om en husqvarna motor å gjorde slutet vevhus för att kunna montera en lodrät vakum motorsågsförgasare å en handknackad luftburk. motorfästena gjorde jag av böjda rör med krampor för att slippa svetsa i ramen (det är ju alltid ngn mysko metall i cyklar nuförtiden) sedan valsade jag en massiv alustav å svarvade en remskiva till bakhjulet. Detta var innan tradera så det var svårt att få tag i delar uppe i norrland. Om det varit idag hade jag nog tagit en remskiva från en novolette... Därefter sandbockade jag ett rostfritt avgassystem med en slutburk som egentligen är en slutpip från en bubbla med adapter. jag tillverkade en fjädrad webbframgaffel av sandbockade hydraulrör. tanken har jag knackat av 1,2 mm plåt å monterat den hängande i glipan under ramen på rostfria klammer. å slutligen gjorde jag ett växelreglage i rostfritt..
målet med bygget var att få en cool moped som liknar en gammal -30tals knarr sedan skulle jag även bygga ett enhjuligt släp till den å lacka hela ekipaget i en riktigt gammal kulör med randningar. Alltihop var en fix ide´ jag skulle ha på en utställning å folk skulle få gissa årsmodell/fabrikat he.. he.
Men det blev nya projekt å moppen hängdes upp i taket å där hänger den än bredvid en till cruiser med kardandrift..
Sedan kom alla biltemacruisers å som om inte det räckte kom ju även alla dessa tjiiina motorer med en boll till tank uppe på ramen å då kändes min ide ganska kall så den har fått hänga kvar.. end of story.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar