Tre hjulig Militärcykel!!!

Tips, frågor och allmänt snack.
HG73
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2012, 00:00
Ort: Smebacken

Tre hjulig Militärcykel!!!

Inlägg av HG73 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag har fått tag på en gammal Trehjulig militärcykel! Är det något som är värt att renovera? Finns det något värde på denna cykel? Vart kan man finna delar?, vet att det fattas lite grejor till ena framhjulslagret! Mvh Hasse http://imageshack.us/photo/my-images/38/cykeltrekronor003.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/801/cykeltrekronor002.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den måste du spara,( om du kan) :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla vad cykeln är bestyckad med för nav först. <!-- </EdIndex> --></div>
HG73
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2012, 00:00
Ort: Smebacken

Inlägg av HG73 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har kollat på naven nu! Bak är det Novo Special märkt 01-57( kan det vara årtalet tro!!). Fram ser jag ingen märkning! Ska göra rent naven fram få se om jag hittar nått........Mvh Hasse
Ps Finns det nya däck att få tag på? såg att det sitter Värnamo Transport bak....... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HG73 skrev:Hej! Har kollat på naven nu! Bak är det Novo Special märkt 01-57( kan det vara årtalet tro!!). Fram ser jag ingen märkning! Ska göra rent naven fram få se om jag hittar nått........Mvh Hasse
Ps Finns det nya däck att få tag på? såg att det sitter Värnamo Transport bak.......
Det är det med all sannolikhet. Nej, det är inte så konstigt att det inte står något på framnaven. En fråga som är ganska avgörande för var jag skall leta: har framnaven endast en "gängingång"? Som en trampa, tänker jag. För på vanliga framnav sticker ju axeln ut på båda sidorna; gör det det här?

Värnamo (Lyx) transport fanns i tre dimensioner: 26 x 2 x 1 1/2, 24 x 2 och 20 x 2. Är däcket/däckena fulla av sprickor? Har de endast några få sprickor skall du definitivt fortsätta att köra på dem. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den cyckeln skulle jag bara laga det nödvändigaste. Möjligen sätta på en Viktoria påhäng. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sifferkombinationen är mm-åå. På framnaven finns ingen datering. Kolla fälgens bredd bak. Är det smala fälgen som en 26" cykel/autoped/novolette är det förmodligen originalhjulet men är det breda fälgen så kommer bakhjulet förmodligen från en m/42 militärcykel och då lär inte dateringen stämma. Jag tror de här transportcyklarna tillverkades ganska länge men produktionen dalade allteftersom transportmopederna tog över. De flesta av de här transportcyklarna är nog tillverkade på fyrtiotalet och i början av femtiotalet.

Fixera dig inte vid tummåtten på däcken, det är inte säkert de stämmer överens idag. Däcket bak heter 54-584 och finns i välsorterade cykelaffärer. Gråa Cheng Shin ser riktigt bra ut. Vill du ha svensktillverkat däck NOS så håll utkik på Tradera men då får du ha koll på tummåtten. Där har i alla fall sålts ett halvdussin i vinter. Priset ligger ungefär som nya utländska däck från butik.

Fram passar mopeddäcken som brukar kallas 24x2, jag har inte millimetermåttet i huvudet just nu men det kan vara 54-501, det här däcket var också vanligt fram på de gula postcyklarna.

En sak till...

Håll motorer borta. Det här är cyklar och här ska man svettas i uppförsbackarna.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->se bara till och inte kör på en trotoarkant/sten med ena framhjulet för då
viker hela skeppan över o du kan göra en volt.speciellt me last är dem tungstyrda då hela framskepan skall vridas. :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en identisk packcykel fast min är civil. Det är en Monark & är metallic blå med vit randning den ligger nu som ett projekt m. Viktoria påhäng. vilket var vanligt att dom utrustades med..
när jag köpte hojen var den silvermålad men efter borstning å 5liter cellothinner så har den nu fått sin forna glans. kan ta ett foto nästa gång som jag springer på den. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var en sväng förbi tog då mobben å fotade Monarken..
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag har tittat rätt i min reservdelskatalog, så har ni båda den s.k. transportcykeln nr. 460. Allt tyder på det. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar