Sida 2 av 5

Postat: 09 maj 2012, 14:07
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du fått snurr på elen än? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2012, 14:25
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag såg ett äldre par på var sin, i Västerås. Dom vevade sakta och gick 55km/tim. Jag åkte bredvid med bilen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 16:53
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:har du fått snurr på elen än?
Väntar på laddaren från Kina. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 16:54
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag såg ett äldre par på var sin, i Västerås. Dom vevade sakta och gick 55km/tim. Jag åkte bredvid med bilen.
8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 maj 2012, 07:46
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har laddaren anlänt från Kina! Med den följde en utförlig instruktion - på kinesiska... Så det blev till att skjuta från höften när jag bytte till rätt stickpropp och kopplade in den. Men först lyste apparatens lampa grön och sedan röd, vlket jag optimistiskt tolkar som att den laddar. Detta blir spännande...
Bild
Power is ON! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 maj 2012, 22:17
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ladies and gentlemen, we have LIFT-OFF!! Gröna Ängeln flyger!! :Im_leaving: [high5]
I kväll hade Kinaladdaren börjat lysa grön igen och jag gissade att laddningen därmed var klar. Mätte batteriets utpoler - drygt 39 volt! :D Så i med batteriet, anslut, koppla ihop kablarna till det bortplockade tändningslåset - och diodpanelen lyste upp. Ett försiktigt drag på gasen: VROOO...nej, VIIIIN!!! Motorn spann som en mycket tystlåten katt! slider_victory.gif
Både jag och frun testade ivrigt och kunde konstatera att den pinnade på riktigt bra. I tuffa uppförslut lär man inte kunna skippa trampandet men vad 17, det är ju en cykel, inte en moppe!
Taggad till tusen monterade jag raskt en dragströmbrytare istället för tändningslås (man måste ju ändå låsa fast cykeln så den inte blir snodd), bytte batterier i bakljuset, pumpade däcken, smorde kedja och vajrar samt svintoade och vaxade kromet. Nu är Gröna Ängeln klar för tjänstgöring! Ska bli intressant att se hur långt batteriet räcker!
Bild
Grön farttjusning!
Bild
Ljusorgel och nya startknappen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 maj 2012, 18:20
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säg den lycka som varar beständigt. Min fru tog en tur till sina föräldrar, några kilometer, och allt var frid och fröjd. På tillbakavägen började plötsligt Gröna Ängeln bete sig som frihjulet på min V4:a: Det går hur bra som helst att gasa men den driver inte. Särskilt kommer fenomenet när man hjälper till ordentligt att trampa och om man stannar och försiktigt gasar igång den igen så går den - en stund.
Så det blir till att riva motorn... :( Funderade på om min smörning av kedjan kan ha spridit sig och orsakat slirning men, nej, så mycket hade jag inte på. Kanske var detta orsaken till att snubben som dog (ja, jag tror fortfarande på dödsboteorin!) inte använt den så mycket... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 maj 2012, 09:17
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Säg den lycka som varar beständigt. Min fru tog en tur till sina föräldrar, några kilometer, och allt var frid och fröjd. På tillbakavägen började plötsligt Gröna Ängeln bete sig som frihjulet på min V4:a: Det går hur bra som helst att gasa men den driver inte. Särskilt kommer fenomenet när man hjälper till ordentligt att trampa och om man stannar och försiktigt gasar igång den igen så går den - en stund.
Så det blir till att riva motorn... :( Funderade på om min smörning av kedjan kan ha spridit sig och orsakat slirning men, nej, så mycket hade jag inte på. Kanske var detta orsaken till att snubben som dog (ja, jag tror fortfarande på dödsboteorin!) inte använt den så mycket... :roll:
Elcyklar skall assistera upp till 25km/h därefter upphör eldriften och den blir en "vanlig" cykel, om felet uppstår i farter under 25km/h så kan det vara impulsgivaren som ofta sitter innanför främre kedjehjulet, det brukar vara en liten skiva med en magnet på som sitter på pedalaxeln, den skall vara ca 1mm från sensorn som sitter monterad på ramen, det händer ibland att den flyttar på sig.

Motorerna är så kallade borstlösa och det finns ingen koppling/frihjuls funktion i dom så smörjning skall inte framkalla någon slirning som du skriver <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 maj 2012, 00:16
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men i så fall borde väl motorn inte gå alls? Felet är alltså att om jag gasar så varvar den men driver inte. För jag antar att sensorn styr elen? Eller kan den koppla ur drivningen fastän jag kan varva motorn med gashandtaget.? Hur kan förresten sensorn avgöra hur fort det går om den sitter vid pedalerna och inte är kopplat till hjulets rörelse?
Menar inte att dissa hjälpen, jag försöker bara få grepp om det hela. :imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 maj 2012, 00:49
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En elcykel skall underlätta cyklingen,den är så kopplad att
slutar du trampa så kopplas motorn ur som frihjulet i din V4 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 maj 2012, 02:32
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att se dig här igen Janne! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 maj 2012, 08:00
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kul att se dig här igen Janne! :D
Tackar! Trevligt med en webmaster med koll! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 maj 2012, 08:19
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:En elcykel skall underlätta cyklingen,den är så kopplad att
slutar du trampa så kopplas motorn ur som frihjulet i din V4
Ja, så har jag också fattat det men Gröna Ängeln har ju också ett gashandtag. Man kan alltså antingen bara trampa, och då går motorn igång automatiskt, eller gasa och då måste man inte trampa, åtminstone inte på plan mark. Ovan nämnda fel har oftast inträffat efter en trampningssejour som avlösts av frirullning, vilket ju faktiskt kan ge stöd åt teorin att det är sensorn vid tramporna som är boven. Det är ju dessutom betydligt lättare att börja med att kolla den än att öppna motorn. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 21:58
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undersökte idag givaren vid tramporna. Blev riktigt glad när jag upptäckte att på den ena magneten som sitter på trampdrevet så hade det fastnat en bricka. Kunde detta vara felet?! :D
Cyklade till svärföräldrarna utan problem men när jag skulle därifrån händer samma sak som förut: Om jag gasar eller trampar så går motorn igång, men den driver inte. Lyckas få igång den precis som frihjulet på V4:an, dvs genom att upprepade gånger försiiiiiiktigt gasa tills drivningen får grepp. Sedan gäller det att inte släppa gasen, för då är det samma visa igen.
Så nu gives ingen pardon - det är bara att öppna baknavet! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 maj 2012, 22:09
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torpedos frinavsrullar (lika Saab) slirar om man fettar in dom för mycket. <!-- </EdIndex> --></div>