Sida 5 av 5

Postat: 02 jul 2012, 21:28
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Elade" till affären ikväll. Efter att ha varit i affären kanske en kvart startade motorn utan minsta slir, vilket jag tar som ett gott tecken.
Nu börjar dock irritationen över cykelns höjd, eller snarare brist på detsamma, göra sig påmind. När man bara kör el går det ju bra men när man hjälptrampar i backarna vore det skönt att kunna räta ut benen. Så längre sadel- och styrstolpe står på önskelistan. Tips var man köper sådant till vettigt pris? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 jul 2012, 21:54
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under fruns tur på stan idag hoppade batterikabeln loss typ fem gånger! :x Vid en snabbinspektion insåg jag att hålet genom plastkåpan där kontakten ska in är väldigt snävt tilltaget. Saken blir ju inte bättre av att den ena plastskenan som batteriet löper i gått av i nederkant så batteriets nedre del kan flytta sig en del. Batteriet kan flytta sig medan kabeln och kontakten är låsta - så klart det lossnar! Då jag ju redan tagit bort låskolven för att låsa fast batteriet behövdes ju inte det hålet i plastkåpan och jag kapade helt rått bort den lilla väggen som skiljde hålen åt. Nu ligger hela kabeln och kontakten innanför kåpan och kan följa med i batteriets rörelser men ändå lossas utifrån. :D
Och ja, jag ska skruva fast den trasiga plastskenan också. Tur att arbetet räcker till...
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jul 2012, 22:40
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...och idag fick jag det gjort! Fixa nedre fästet på batteriskenan, alltså. Ett vanligt vinklat spikbeslag satt som en smäck istället för den bräckliga plasten!
Bild
Min frus cykeltur idag gick också helt utan losshoppade sladdar! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2012, 10:39
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, nu håller jag på att bli knäpp... :x Gröna ängelns motor stannar plötsligt under färd, fastän batteriet är laddat och ikopplat. Funkar varken med gas eller trampor att få igång MEN om man trycker lite på handbromsen fram så startar den och går så länge man behåller det lilla trycket! :shock: Frambromsen är ju bara en vanlig cykelfälgbroms som inte på något sätt är kopplad till elen. VARFÖR??! [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2012, 20:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller sitter det en brytare där som slår av strömmen när man bromsar? Och helt plödsligt fungerar tvätom. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2012, 23:59
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag får kika närmare på broms- och gashandtagen. Det är ju den enda beröringspunkten mellan de två systemen. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 okt 2012, 11:51
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Minsann, gas/frambroms är en integrerad enhet till vilken det går TRE vajrar! :shock: Här kan ligga en hund begraven... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 nov 2012, 17:22
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Eller sitter det en brytare där som slår av strömmen när man bromsar? Och helt plödsligt fungerar tvätom.
Haha, just så var det! :lol: Eller ja, brytaren var nog oskyldig utan fukt och murken isolering gjorde att det blev kontakt mellan kablarna. Upptäckte det när jag vickade på den mystiska elkabeln mellan handbroms- och gashandtaget. Under färd stannade då motorn och startade efter lite mer vickande - och plötsligt satt jag med kabeln lös i handen! :shock: Ja, sedan var det ju bara att dra eltejp runt så vart problemet löst! Att motorn inte stryps av frambromsen spelar mindre roll då man ändå släpper gasen och slutar trampa när man bromsar. :D
Upptäckte på samma färd att bakre fästet till kedjeskyddet gått av. Tog i skyddet för att fastställa detta - varvid det gick av på mitten! :x Kinaplast, ålder och svenskt klimat är nog ingen lysande kombo... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 dec 2013, 23:15
av JanneHagnell
Gröna Ängeln har stått still typ ett halvår nu, så jag tänkte motionera henne. I motsats till en förbränningsmotor så påverkas ju inte elmotorn av stillaståendetid (om det inte är mycket fuktigt) men batteriet gillar det förstås inte. Jag laddade det dagen innan men kom inte långt innan alla lysdioder utom de två sista, röda, slocknat. Svensk vinterkyla är väl inte heller så snäll mot batteriet... Kom dock hem utan problem, så det var nog trots allt hyfsat med krut kvar.
Frågan är dock lite vad jag ska göra med hojen. Frun, som jag köpte den till, tycker den är för tung och klumpig, och med två fungerande moppar för egna inomstadsresor är elcykel lite överflödig. Någon som är intresserad av att ta över?

Re: Green Angell - elcykel!

Postat: 05 sep 2016, 18:52
av JanneHagnell
Hej hopp! Efter att stått och varit ett dåligt samvete i tre år nu så blev Gröna Ängeln såld i helgen! Det var en kollega till frun som slog till. Liksom förra gången startade och gick cykeln hur snällt som helst efter batteriladdning. Fick mecka lite med belysningarna, men det var det enda. Nu håller de nya ägarna på med att måla om i massor med glada färger, enligt en bild vi fick. Kul att cykeln kom till ett gott hem! :D