Smålands original

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Smålands original

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som hört talas om detta cykelmärke, vi har ett exemplar ståendes på jobbet, blev lite nyfiken på historia runt det märket <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä, men det har nog funnits rätt många original i Småland :lol:

Det fanns en känd cykel som tillverkades i Emmaboda, jag minns inte firmans namn just för stunden men varumärket var i alla fall Original I och Original II.

På åttiotalet hade jag en Original II i fint bevarat skick. Även kjolskyddet av gles trådväv var helt OK likaså lädersadeln. Tyvärr blev den cykeln stulen 1990 och jag tror det är det enda av värde som jag blivit bestulen på. Den har heller aldrig kommit tillbaka men jag känner igen den om jag skulle få se den.

Några år senare köpte jag en likadan men inte lika fin och den har jag kvar. Skärmarna är mer flata och så är det New Departure frihjulsnav på de cyklarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade svaret på nätet själv, det är samma tillverkare som Skeppshult cyklarna, dom hette smålands original fram till 1943 och därefter skeppshult, enligt dom uppgifter jag googlat fram, får kolla lite mer ingående på cykeln på måndag <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åkej... många original i Småland som sagt... :lol:

Intressant med Skeppshult förresten... Där gjorde (gör?) man cyklar av högsta kvalitet och med de bästa delarna som erbjöds för dagen. Inget snåleri där inte.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Åkej... många original i Småland som sagt... :lol:

Intressant med Skeppshult förresten... Där gjorde (gör?) man cyklar av högsta kvalitet och med de bästa delarna som erbjöds för dagen. Inget snåleri där inte....

Man snålar inte i prissättningen heller :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
56:an skrev:Åkej... många original i Småland som sagt... :lol:

Intressant med Skeppshult förresten... Där gjorde (gör?) man cyklar av högsta kvalitet och med de bästa delarna som erbjöds för dagen. Inget snåleri där inte....

Man snälar inte i prissättningen heller :D
Ligger lite i det du säger angående kvalitet, men mycket av delarna är samma i cyklarna idag vare sig dom heter Monark,DBS eller Skeppshult, ett sju växlat nav från schimano är ju det samma vare sig det sitter på en biltema cykel eller en Skeppshult.

Sen finns det ju skillnader i vilka typer av fälgbanor och material i skruvar, ramar mm man använder, hur noga dom sätts ihop osv, det är väl där skillnaderna i prissättning uppstår <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska väl också tllläggas att Skeppshult var väldigt sena i utvecklingen, vilket var bra. MCB började med robotsvetsning -72, medans Skeppshult drygt 20 år senare. Det har också en stor betydelse varifrån de köpte rören. Alla har väl sett en MCB-damcykel med rak ram från mitten av 70-talet med böjt rör.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar