Wano bakhjulsnav

Tips, frågor och allmänt snack.
cll05002
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:00
Ort: Eskilstuna

Wano bakhjulsnav

Inlägg av cll05002 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar finnas dåligt med info på nätet om Wano-naven, så jag försöker här istället eftersom det finns många kunniga här:

Vore intressant med lite allmän info om dem, har läst att det är Monarks egen variant och att de troligen slutade tillverkas ungefär samtidigt som Novo(?) ca 1962. Fyll gärna på mer här.

Även sprängskisser är av intresse samt serviceanvisningar och reparationstips. Jag har en reservdelslista från 74a, men alla delar är inte med där plus att det vore fint om tråden innehöll en komplett bild.

Sitter nämligen ett sådant nav på min Monarped från 54a, och bromsen tar lite dåligt. Inget såg vad jag minns helt slut ut när jag öppnade det, och jag misstänker att jag inte smort det på rätt sätt med avseende på var man ska smörja med fett respektive olja. Så med rätt smörjning och injustering så kanske det kan bromsa lite bättre.

Sitter någon på reservdelar till det så får ni gärna PMa mig.

//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer att Wano var Monarktillverkat, dock vet jag inte när Wano slutade tillverkas. Novo bör ha slutat tillverkas runt -74-78 eftersom det gick att få tag på Novo special 1973.

Eftersom det är en lös axel på detta nav och kortare gänga på drivsidan, så bör konan 18 vara gängad i bott på drivsidan för att fixera. Jag kommer inte ihåg om bromskonan var gängad, för i sådana fall justeras ju spelet med denna och låses med stoppmuttern 13.
Navhylsan saknar mig veterligt oljekopp, så därför bör bromshylsan ha t.ex. kullagerfett, axeln och kulringarna d.o och kopplingshylsan olja.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
cll05002
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av cll05002 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan lita på detta forum, tack för bra svar!

Då vet jag inte om jag kan göra så mycket åt bromsen utan att byta några delar, som jag ju inte har. Har för mig att det var just så jag smorde upp navet...

//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar