Gnisslande baknav

Tips, frågor och allmänt snack.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Gnisslande baknav

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns nästan pinsamt att fråga er detta, då Torpedo-nav är lite av min specialité. Men, men, idéerna är för tillfället slut för mig.
Mitt baknav, ett Torpedo 102 med mässingsbromshylsa gnisslar så väldigt när jag bromsar (hårt). Smorde först hylsan med den korrekta smörjan vaselin-olja, vilket var meningslöst. Sedan fann jag information om att Sachs slutade tillverka det s.k. kuggfettet (vaselin-olja) 1978 och ersattes helt med Sachs bromsfett. På med bromsfett; något bättre resultat men fortfarande gnissel. Jag tog då Srams bromsfett med likadant resultat.
Har ett likadant baknav på en annan cykel där jag kör med vaselin-olja utan problem, i alla fall ännu. På R2110:an med stålbromshylsa har aldrig detta inträffat. Ska det verkligen köra torrt så snabbt? <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Re: Gnisslande baknav

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Det känns nästan pinsamt att fråga er detta, då Torpedo-nav är lite av min specialité. Men, men, idéerna är för tillfället slut för mig.
Mitt baknav, ett Torpedo 102 med mässingsbromshylsa gnisslar så väldigt när jag bromsar (hårt). Smorde först hylsan med den korrekta smörjan vaselin-olja, vilket var meningslöst. Sedan fann jag information om att Sachs slutade tillverka det s.k. kuggfettet (vaselin-olja) 1978 och ersattes helt med Sachs bromsfett. På med bromsfett; något bättre resultat men fortfarande gnissel. Jag tog då Srams bromsfett med likadant resultat.
Har ett likadant baknav på en annan cykel där jag kör med vaselin-olja utan problem, i alla fall ännu. På R2110:an med stålbromshylsa har aldrig detta inträffat. Ska det verkligen köra torrt så snabbt?
Hur ser bromsytan ut på insidan av navhylsan? vad händer om man ruggar upp den med scotchbrite eller något som inte tar för hårt? Det har ibland varit en lösning på gamla motorcyklar med trumbroms.

Jag läser med stor glädje dina inlägg om nav, finns mycket kunskap att ta del av för en nybörjare som jag är. Berätta gärna lite om din vaselinblandning, är det något du blandar ihop själv? isåfall av vad och hur mycket? Själv har jag kört med lagerfett i ett äldre nav med mässingshylsa och det har fungerat, finns det någon nackdel att använda fett? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi använde Omegas röda fett och blandade på lite olja.
När dom skrek, filade vi spår som gick snett över ränderna på bromshylsan.
Eller repade navhylan med något vasst . <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svar!

Federico: Bromsytan är ganska blank, något som jag trodde att den skulle vara? För om man ruggar upp ytan så borde den ju ta bättre= ökad friktion mot bromshylsan. Har endast gjort så enstakta gånger för att få bättre bromsförmåga.
Sachs fabrikstillverkade vaselin-blandning kanske innehåller något mer, men jag tar vanligt vaselin och motorolja. Med den blandningen tar bromsen mycket bra; för bra, vilket leder till gnissel. De andra fetterna är ju av högtemperaturblandning och till för stål, kanske för att stål är hårdare än mässing.
Vanligt lagerfett har mig veterligt ej så bra tåligthet för temperaturer och därför smälta snabbare. Enligt Sachs själva så berodde dålig broms på att man använt fel fett.

Conrad: Kan det verkligen vara rätt att göra så?

Problemet måste ligga på bromshylsan och kanske t.o.m bromskonan. När jag bytte ut min stålbromshylsa mot en likadan fast ny, så tog bromsen bättre än någonsin de första gångerna, men nu tar den normalt. Detta måste ju bero på bromshylsan slitbana och anläggningsytan där bromskonan trycks på. Om jag byter bromshylsa och bromskonan, så bör ju problemet vara borta? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rett eller fel ? Vi hade vinterservise på cycklar. Det betydde att vi rev alla lager, rengjorde och bytte eventuella delar och sedan monterade ihop. Oftast hade vi även vinterförvaring.
Drivarrullarna hade vi Omegas fett med olja på, det var endast lite och mycket blaskit. Bromshylsan lika men lite fastare blandning. Alla kulringar hade vi Omega (det röda fettet)
Men skillnaden då mot nu, är att det alltid fans tillgång på nya delar.
Lite kuriosa är att det fans överdimensions rullar till drivaren. det fungerade bra när rullarna hade gjort grop i drivaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, intressant. Ja, det fanns ju överdimension upp till 6,7. Nya delar inte är något speciellt problem här i stan. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar