Fjädrande framgaffel

Tips, frågor och allmänt snack.
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Gaffelfästet till bakhjulet var av den äldre typen med sträckarskruvar och där man drar hjulet bakåt för att få loss det från ramen.
Andy har 100% koll på det här men jag tror att bakvända bakgaffeln med skruvar försvinner runt 1936/37.

Kedjehjulet ska ha det typiska mönstret, vet inte när det kom (på 10-20-talet?) ersattes med Nymans ringar i slutet av 40-talet.

http://www.cykelhistoriska.se/pic/cyklar05/credam28-3.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade bilden och jag tror det var en Mitovev där du....

Kedjehjulet på min var det typiska mönstret och sedan var det en vanlig Faubervev av något äldre modell, dvs. från den tiden.

Jaså, det var en trettiotalare då? Jag kände på mig bakhjulsinfästningen kunde vara någon form av ledtråd... <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag kollade bilden och jag tror det var en Mitovev där du....

Kedjehjulet på min var det typiska mönstret och sedan var det en vanlig Faubervev av något äldre modell, dvs. från den tiden.

Jaså, det var en trettiotalare då? Jag kände på mig bakhjulsinfästningen kunde vara någon form av ledtråd...
Ja, den bilden/länken ovan är ju äldre. Jag vet inte när man slutar med gängade kedjehjul, gissar att det är i början av 30-talet.

Bakvänd bakgaffel fanns ju i olika utföranden, kommer du ihåg om din cykel hade separata fästöglor för bakskärmens stag, eller om det satt direkt på bakhjulsaxeln? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1934 presenterar Crescent det som en nyhet med bakåtvänd gaffel med diagonal slits, om ni förstår vad jag menar. Har för mig att någon tävlingscyklist "uppfann" detta, tror att det först infördes på märket OK Lyx, men är inte helt säker. Så alla andra följde väl efter sen.

Det har ju funnits en uppsjö varianter på gaffeldesign, så vem som var först med vad är inte lätt att veta.

Gängade kedjehjul tynar bort i början av 30-talet, men på lågpriscyklar hängde det kvar många år. Det är ju bara olika konstruktioner, inte nödvändigtvis en ersättare till något som var sämre. Det är många parallella världar när det gäller cykelkonstruktioner.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:Bakvänd bakgaffel fanns ju i olika utföranden, kommer du ihåg om din cykel hade separata fästöglor för bakskärmens stag, eller om det satt direkt på bakhjulsaxeln?
Ja, här är en skillnad det tänkte jag inte på....
Pakethållaren var fastsatt i små öglor men staget till bakskärmen var fastsatt med bakaxelmuttrarna. (Kommer särskilt ihåg det för kabeln till baklampan var fastsatt på staget och det blev lite knöligt att få väck och sätta tillbaka bakhjulet. Man gjorde inte så gärna det....)

Hej andybee förresten.... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:1934 presenterar Crescent det som en nyhet med bakåtvänd gaffel med diagonal slits, om ni förstår vad jag menar. Har för mig att någon tävlingscyklist "uppfann" detta, tror att det först infördes på märket OK Lyx, men är inte helt säker. Så alla andra följde väl efter sen.
Jag har sett i bl.a REX kataloger att man kallade det för racerbakgaffel när det kom på standardcyklar. Men man hade väl den gamla bakåtvända lite längre än 1934 på Nymans standardcyklar? Racerbakgaffeln har väl att göra med det vändbara bakhjulet, man skulle snabbt kunna byta sida? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fel av mej, jag menar framåtvänt med diagonal slits. Tanken var väl att hjulet aldrig skulle kunna ramla bort, men att det ändå skulle vara lätt att ta bort när det väl behövdes. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56:an förresten!

Tänkte lite på den cykel du beskrev, något går inte ihop i min skalle...
Den var blå sa du, var det originalfärg?

Framåtvänd bakgaffeln med diagonal slits kom alltså 1934. Då var staget för bakskärmen separat monterat i öglor i ramen. 1937 började man införa ytterligare en ögla i ramen för pakethållaren. Det betyder att skärmarnas öglor var mindre och de gick då inte montera i navets axel.

Kan det vara så att du minns fel och att skärmstagen var monterade i ramen och pakethållaren i navaxeln?

Jag har det så på flera Crescent, bla en dam från 1937. Den är en hybrid mellan 1936 års ram och 1937 års färg, men det var ju så man gjorde, det fanns inga tydliga årsmodellgränser, man tömde lagret efterhand och introducerade nyheter på samma sätt, även om kataloger vill få oss att tro något annat.

På mina två Crescent 38-or är det två öglor i ramen och dessutom vanlig rundjärnspakethållare som kom 1937.

Jag är inte ute efter att ifrågasätta ditt minne, utan mer intresserad att kunna försöka datera cyklar så noga som möjligt. Det folk har sett eller de cyklar de har är en värdefull hjälp! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar