Fynd!!?? ;)

Tips, frågor och allmänt snack.
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Fynd!!?? ;)

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror att jag gjorde ett ganska bra klipp idag c:a 60 märken för 300kr.:wink:
Är det någon som ser något ovanligt märke på bilden?
Ett par frågor,någon som vet något om Per From märket,sett någon cykel?
Tror att märket är ganska ovanligt och gammalt.
Handtagen har jag aldrig sett förut.Någon som har gjort det,vet ålder?
Dom är gjorda i något finare träslag med lindat skinn.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bild

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Hur gör jag för att lägga upp en bild direkt i mitt inlägg?Bilden på märkena blev så liten.
MVH Fenderz.[/img] :( <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klicka på länken nedan där finns anvisningar :)

Du kan även kolla på startsidan under information och regler :D

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2404&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Klicka på länken nedan där finns anvisningar :)

Du kan även kolla på startsidan under information och regler :D

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2404&mforum=raketsport
Tackar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, grattis till en kanonköp! Handtagen är idag mycket ovanliga, de var populära på 1910-talet, försvann efterhand på 20-talet. Men typen fanns nog redan på 1890-talet tror jag.

Det är svårt att se alla dina märken, men de flesta är nog vanligt förekommande. Utom Per From-märket som är mycket ovanligt.

Så vitt jag vet lade From-fabriken ner redan på 1910-talet pga ökad konkurrens. Per From var en svensk cykelpionjär, tidig med seriemässig tillverkning. Du kan läsa om Per From i "svenskarna och deras velocipeder" samt "älskade cykel" av Gert Ekström, som förresten är en mycket kunnig och trevlig herre.

För priset du betalade för allt framstår det som årets fynd i mina ögon iaf! <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Oj, grattis till en kanonköp! Handtagen är idag mycket ovanliga, de var populära på 1910-talet, försvann efterhand på 20-talet. Men typen fanns nog redan på 1890-talet tror jag.

Det är svårt att se alla dina märken, men de flesta är nog vanligt förekommande. Utom Per From-märket som är mycket ovanligt.

Så vitt jag vet lade From-fabriken ner redan på 1910-talet pga ökad konkurrens. Per From var en svensk cykelpionjär, tidig med seriemässig tillverkning. Du kan läsa om Per From i "svenskarna och deras velocipeder" samt "älskade cykel" av Gert Ekström, som förresten är en mycket kunnig och trevlig herre.
För priset du betalade för allt framstår det som årets fynd i mina ögon iaf!
Tack för infon.Har läst lite om Per From,och vad jag förstår så gjordes deras cyklar till
1926.Har du sett någon cykel från honom? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaså, de fanns kvar så pass sent? Nej, jag har aldrig sett någon, känner ingen som har någon. Jag kan kolla i CHF:s matrikel om någon äger en From. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Jaså, de fanns kvar så pass sent? Nej, jag har aldrig sett någon, känner ingen som har någon. Jag kan kolla i CHF:s matrikel om någon äger en From.
Ska försöka lägga in en bättre bild på märkena,då kanske du kan se om det finns några ovanliga? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat matrikeln nu, den enda from dom finns där är en höghjuling. Vore roligt att få se en from säkerhetscykel nån gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Har kollat matrikeln nu, den enda from dom finns där är en höghjuling. Vore roligt att få se en from säkerhetscykel nån gång.
Då är det ganska gamalt :lol:
Kan det ha något värde tro? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, det betyder ju inte att märket är från en höghjuling, bara att ingen i CHF skrivit ut att de äger en from säkerhetscykel. Höghjulingar brukade inte ha frontmärken. Skulle tro att ditt märke är från tidigt 1900-tal.

Någon from borde väl ha överlevt?

Om märket är så ovanligt som jag tror och flera samlare skulle vilja ha det kan det vara värt många hundralappar. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Nja, det betyder ju inte att märket är från en höghjuling, bara att ingen i CHF skrivit ut att de äger en from säkerhetscykel. Höghjulingar brukade inte ha frontmärken. Skulle tro att ditt märke är från tidigt 1900-tal.

Någon from borde väl ha överlevt?

Om märket är så ovanligt som jag tror och flera samlare skulle vilja ha det kan det vara värt många hundralappar.
Har konsulterat med en expert på ram märke på nätet.
Han påstår att märket är från slutet av 1800 talet och i samlarkretsar
kan det bli värt mellan 700-1000 KR,kanske mer beroende på intresse.
Riktigt roligt att på reda på lite mer fakta.
(Säljer aldrig min ögonsten) :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Priser på frontmärken kan vara minst sagt nyckfulla. Det beror helt på vem som vill ha vad. Märken som kanske bara finns ett par stycken kvar av kan kosta uppemot 2000 kr, enligt min erfarenhet.

Kul att du vill behålla ditt märke, det är mycket vackert! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar