Komet?

Tips, frågor och allmänt snack.
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Komet?

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå.Jag undrar om någon kan hjälpa mig?har en vän som har en Pallas 12
med ett nav som heter Komet.Han har ej kunnat få fram något så jag sa att jag skulle försöka här hos er alla fantaster;) Skulle vara tacksam för all info jag kan få om detta,ålder tillverkare,härkomst mm.

MVH Fenderz <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett sånt nav och det är det enda jag har sett. Konstigt nog hittade jag rätta verktygsnyckeln här hemma i en annan låda men dom har inte hört ihop från början.

Logotypen är en stjärna som faller (komet?) och (mitt nav) är tillverkat av Fichtel & Sachs. Navet är märkt 37 K och borde därmed vara tillverkat i november 1937

Underst står en text som är något svår att tyda men med förstoringsglas får jag det så här:

D.R.P.AUSL-.PAT.

Kan det möjligen betyda: Tyska republiken utländskt patent :?:

Fördjupning för dom som orkar.... :roll:
http://www.assistedknife.com/index.cfm/fa/subcategories.main/parentcat/26847/subcatid/80975

Tekniskt sett är det här frihjulsnavet lite speciellt för det har en broms med flera skivor ist.f. den vanliga bromshylsan. Har för mig New Departure har något liknande men där är skivorna av stål och på Kometnavet är skivorna av sintrad brons. Själva hjulaxeln är också helt slät, ungefär som en cykelframaxel.

Hjullagertätningen är också lite speciell på bromsarmssidan då den består av en svarvad och lettrad ring som går att skruva bort.

Om navet inte hade haft någon märkning hade jag sagt Tyskland direkt för det ser mycket *tyskt* ut.
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett Kometnav på en gammal Svensk "noname- Svenskt fabrikat" 30-tals damcykel. Men min navhylsa har ingen märkning och är vad jag kan minnas helt slät som ett Rapid/Novo nav. Bromsarmen har inte "gaffeln" som ditt utan ett hål och lös klämma.

Vill minnas att Gert Ekström skriver i sin bok "Älskade cykel" att Komet var ett lågbudgetnav. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet faktiskt inte mycket mer än vad ni andra skrivet. Upplever att det inte var så vanligt förekommande. Jag har också sett det mest på lågpriscyklar.

Jag kan kolla runt i min litteratur om jag har någon info. En som annars borde veta är Bengt Eriksson som är med i både Nymans vänner och CHF, han kan väldigt mycket om nav.

Jag har sett märket Pallas 12 löst samt en cykel med dito. Frontmärket är av standardmodell och förekommer med olika namn och siffror.
Någonstans har jag en bild på märket med dess olika namnalternativ. Cykeln jag såg det på var en sen 10-talare eller 20-talare, men frontmärket kan ju sålts under lång tid.

Jag antar att det INTE är någon av de modeller du kan se på mo-ped.se?
För det är andra nyare varianter, vissa med ortsbeteckning.

Tyvärr brukar det vara mycket svårt att få reda på vem som ligger bakom dessa neutrala märken, men ramnummer och dess placering kanske kan härledas till någon större tillverkare. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för infon alla,har nu lite mer kött på benen som jag kan vidarebefordra till honom.
Vore kul att få se bilderna andybee <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:Vill minnas att Gert Ekström skriver i sin bok "Älskade cykel" att Komet var ett lågbudgetnav.
Har jag mycket svårt att tro när man ser på konstruktion, precision och utförande... :?

... men nu är mitt nav tillverkat av Fichtel & Sachs och dom var ju världsberömda för sin kvalitet.

Har ett annat nav från Victoria och det liknar det här navet kvalitetsmässigt. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »


56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ett ovanligt frihjulsnav. Väldigt bra skick också i.a.f. invändigt. Mer komplicerat än ex. vis Torpedo och Novo. En vanlig navhylsa kan svarvas men den här har fyra längsgående och rätt breda spår invändigt för bromsskivorna och dom måste bearbetats på annat sätt, fräst, kipphyvlat eller annat.... <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Har jag mycket svårt att tro när man ser på konstruktion, precision och utförande... :?
Lågpris på den tiden var nog inte som idag, även billiga produkter hade som jag upplever det ändå hög kvalitet i både material och mekaniskt utförande. Det kan däremot skilja på slutfinish, förnickling i stället för krom mm, äldre typ av konstruktion eller omodernt utseende.
Kollar man i kataloger från 30-talet på exempelvis sadlar eller andra delar så ser man att omoderna prylar är mycket billigare. Ett par lindade läderhandtag med metalländar är billigare än lackade handtag i trä med metallhylsor. En "omodern" sadel i tunnt nåtlat skinn med stoppning och fjäderställning är billigare än en enkel pressad skinnsadel. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så är det fortfarande, jag har några gamla datorer som är väldigt rejäla och så gott som bara järn och metall knappt ingen plast alls men det är ändå bara kilopris på dom om ens det för mig som konsument? :D

Mitt Kometnav är förkromat och inte förnicklat det ser jag skillnad på.

Nu har jag inte sett så väldigt många nav men jag kan inte minnas något nav från Fichtel & Sachs jag sett som varit förnicklat. Gamla Novo nav däremot var förnicklade jag har ett sådant NOS i kartong :D <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De gamla F&S naven var alltid förnicklade, krom började komma runt 1930. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->F&S nav har jag ett antal men årtalen börjar nog i mitten av trettiotalet. Flest nav har jag nog från -39 tills början av 50-talet det var då cyklingen satte ordentlig fart för det fanns ju ingen bensin. :D

För några dar sedan stannade jag vid en rödljus och då seglade det upp en yngre kille med en gammal cykel bakom mig. Han tittade på mig och så sa han, - Jaså, du åker också veterancykel? när jag kom på min m/141 militärcykel från början av sextiotalet.

Det jag reflekterade på var att killen sa "veterancykel" så nu verkar det som *gamla cyklar* har blivit mer än en gammal cykel för ungdomen vilket är kul tycker jag. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar