Nymans herrcykel - någon som vet när den kan vara gjord

Tips, frågor och allmänt snack.
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Nymans herrcykel - någon som vet när den kan vara gjord

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Bilder finns på min blogg. Här är en länk till inlägget.

http://puchsweden.blogspot.se/2012/10/ny-i-samlingen-nymans-herrcykel-fran-30.html

Tacksam om någon kan ge mig tips. Tror själv 20 eller 30-tal men jag kan var helt fel ute.
Micke :D <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Re: Nymans herrcykel - någon som vet när den kan vara gjord

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man utgår ifrån att alla delar är original (vilket det sällan är) så gissar jag att cykeln är 20-tal eller äldre.

Nymans var tidiga med "förlängd framskärm" med din skärm som inte är förlängd så borde vi landa i mitten på 20-talet eller tidigare. Det stora kedjehjulet och veven känns också äldre än 30-tal.

Vad är det för baknav? Eadie Coaster?

Grattis till en mycket vacker velociped! <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.cykelhistoriska.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som federico säger är den troligen från mitten av 20-talet. On styret är original och handtagen med så är vi definitivt i mitten eller sent 20-tal.

Handtagen av Rambler typ kom vid denna tid och blev snabbt populära hos flera tillverkare.

Ska kolla hemma vilka Hermes kataloger som är samtida med cykeln.
Kan du kolla ramumret? <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren. Jag måste erkänna att äldre cyklar verkar lika roligt som äldre mopeder. Jag ska kolla baknavet. Och även leta efter ramnumret. Man kan preliminärt utgå från 20-talet alltså. Fräckt. Någon som vet om det är lätt eller svårt att hitta en originalsadel? Antagligen svårt. :D Nu börjar också den "lille återställaren till originalskick" vakna. Kollade på Tradera men utbudet verkar klent, finns det andra sajter där cykelentusiaster håller till och säljer delar?
Micke :) <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Navet är ett eadie. Ang. sadel beror vad som menas med original. Troligen hade originalsadeln någon form av märkning eller logga kopplat till Hermes. Att hitta exakt rätt i bra skick kräver mycket tur och/eller kontakter och/eller lång tid.

Jag tror du ska vara nöjd om du hittar tidsenlig sadel i rätt modell. Beroende på hur gammal din cykel är kan det vara sadel med hål i mitten, stoppad med tagel. Men det kan även vara varianten med tjockt läder utan stoppning med en stor snurrad fjäder fram, s.k hammock.

Sadlar, pedaler och handtag är svårast att hitta, då de slets upp först. Den bästa källan för delar är veteranmarknader eller annonser i t.ex Classic motor. Tradera är också bra.

Gå i med I Cykelhistoriska föreningen, vetja! Där kan man hitta en del om man har tur.

Just nu ligger en stoppad sadel som tidsmässigt passar din cykel på Tradera. I morgon ska jag kolla mina kataloger. <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK
Vilken sadel menar du? Den finns en till en miltärcykel men den ser för ny ut, eventuellt skulle man kunna använda den svarta av märket Brooks. Men några andra hittar inte jag...

Eller menar du den här nytillverkade
http://www.tradera.com/ny-velo-cycling-bicycle-pro-road-leather-saddle-sadel-auktion_302473_156828502 <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna menar jag: http://www.tradera.com/gammal-fin-cykelsadel-lader-3916-auktion_302473_165947814 <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den verkar rätt - stommen liknar den jag har, hur kunde jag missa den. Blir nog dyr men jag gör ett försök.
Tack
vi hörs om ramnummer

Micke <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin cykel!! Har själv en Hermes från 32. Min sadel skulle du gärna allt vilja ha va? :wink:

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sajten har också en köp o säljsida.Mycket info o bilder på gamla cyklar. <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har sett sadlar av samma modell med Hermesloggan där nummret är stämplat på traderasadeln. Men det är ju helrätt sadel för att ha på en 20-talare även om den saknar logga, dessutom en lite längre modell som vad jag vet är en typisk herrsadel?

Man får nog räkna med 5-600 kr i det patinerade skicket. <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Fin cykel!! Har själv en Hermes från 32. Min sadel skulle du gärna allt vilja ha va? :wink:

Bild

Bild
Skön hoj
En liknande såldes på Helsingborgs Auktionsverk samtidigt som den jag blev ägare till. Hade jag bara plussat på någon hundralapp på mitt bud hade jag haft även en sådan. Men "thats life" :) Får nöja mig med att även svärmors från 46 och farsans mosters Crescent från 60 finns i cykelstället hemma. De har använts sedan de var nya och stått ute varje dag, sådan kvalitet finns inte idag <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:
sajten har också en köp o säljsida.Mycket info o bilder på gamla cyklar.
Jag har kollat där, hittade dock inte min Nymans bland de som var avbildade. Säljdelen missade jag dock <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->knilsknilsson, ang. årgång på din cykel, har du läst ut det från navet? Om det är så och hjulen är original vore det värdefullt att få reda på ramnumret. Jag försöker samla Nymans ramnummer tillsammans med årtal på torpedo-navet för att kunna datera cyklar.

Gissar att ditt ramnummer ligger runt 500000-580000.

Din cykel stämmer ju väldigt bra med tidigt 30-tal mtp bla framskärmen. Men skörmnascoten har du satt på själv, antar jag, de började användas 1935. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar