Lite hjälp tack om Crescent 247 och Brooks sadel

Tips, frågor och allmänt snack.
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Lite hjälp tack om Crescent 247 och Brooks sadel

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju fått tag i en Crescent 247 på auktion.

Går det få reda på när den är ifrån? För vad jag förstår så kom den i början av 40-talet.

Kabeln till bakljuset var borta, så vart ska jag dra den?

Det ska vara gråa däck på den lr? Är det lätt att få tag på 26" gråa däck i bra kvalitet?

Hur kan jag få tillbaka lystern i färgen?

Bild

Jag fick även tag på en billig Brooks sadel, som jag kan tänka mig har några år på nacken. Den ser lite risig ut så hur ska jag få den finare?
Hörde nått om att jag kunde gno in vaselin på baksidan och värma, är det bra eller finns det bättre grejer?

Bild

Tack på förhand :) <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla ramnumret under vevpartiet, återkom med det. Kolla även årtalsstämplingen på baknavshylsan.

Rammodellen kom 1937. De tidiga är mycket ovanliga.

Om gråa däck kan du läsa om i en tidigare tråd.

Tyvärr går det sällan att få nån vidare glans i dessa lacker när de åldrats, risken är stor att randning och dekaler försvinner. Trots rubbing brukar de inte "svara" . De metallicliknande kulörerna är klarlackade, hjälper inte att polera då, eftersom pigmenten under är skadade.

Det fanns inte bakljus original då det blev lag först 1956. Oftast drar man sladden inuti bakskärmen och tejpar sen runt framen, så gjorde man när det begav sig iaf.

Se denna länk för tips om sadlar: http://www.cykelhistoriska.se/renovering.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en vacker strömlinje!

När kom den lilla knappen som låser framgaffeln? Ser att det sitter en sån på cykeln.
Någon som vet vad dom små metallbitarna på bakgaffeln är till för? (där låset brukar sitta) <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I 1941 års katalog finns inte spärren, men väl i 1943 års. Det kan betyda 1942 eller 43. Skulle tippa på 1942, för annars borde man skrivit "nyhet" i 1943 års katalog, men det nämns bara lite förbigående i den allmänna beskrivningen.

Vet inte vad det är för metallbitar, blocklåset kom väl inte förrän på 60-talet?

Mtp verktygslådans utseende tror jag cykeln är från åren runt 1946. Vore kul av få reda på navår och ramnummer. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tackar för alla svar!
Ska kolla navår och ramnummer i veckan när jag kommer åt cykeln, men har för mig det stod 46 på navet.

Så fick jag en naturlig förklaring av spärren som jag inte fattade vad den var till för. Min är dock rostig och fast :/

Metallbitarna på bakgaffeln sitter inte på tandemcykeln av denna modell vad jag har sett.

Sladden till baklampan satt delvis med eltejp, finns det något snyggare sätt att sätta fast den? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänker du använda cykeln i dagligt bruk när det är mörkt kanske man kan tänka sig att sätta i en LED-lampa, dra sladden i bakskärmens falsning och gömma ett batteri i verktygslådan?

Annars har jag gjort så på mina 40-tals cyklar att jag tagit bort de på 50-60 talet eftermonterade vita bakljusen och ersatt med originalreflexen eller bakljuset Nymolight AGA. De ser nästan likadana ut som originalreflexen, förutom urtag för sladden. De kom väl på marknaden för att ersätta reflexen med en bakljuse med samma utseende och hålbild.

De dyker upp ibland på veteranmarknader eller Tradera. <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Tänker du använda cykeln i dagligt bruk när det är mörkt kanske man kan tänka sig att sätta i en LED-lampa, dra sladden i bakskärmens falsning och gömma ett batteri i verktygslådan?

Annars har jag gjort så på mina 40-tals cyklar att jag tagit bort de på 50-60 talet eftermonterade vita bakljusen och ersatt med originalreflexen eller bakljuset Nymolight AGA. De ser nästan likadana ut som originalreflexen, förutom urtag för sladden. De kom väl på marknaden för att ersätta reflexen med en bakljuse med samma utseende och hålbild.

De dyker upp ibland på veteranmarknader eller Tradera.
Håller med, en LED lampa på sadelstolpen om du tänker cykla i mörker, lätt att ta bort och lägga i fickan. Jag skulle ta bort den eftermonterade baklampan, tycker att linjerna blir snyggare utan. Pakethållaren är ju också en detalj som bryter strömlinjeformen, men det var väl ett måste på den tiden då cykeln användes som primära fordonet för många. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också fått fatt i en likadan på tippen(dåligt skick)som jag ska göra i ordning.
Den ska lackas om bl.a ,jagar delar vilket är det svåra och mest tidskrävande. Men lite har jag fått fatt i,rostfria fälgar 26" (kendriks),nytt trampdrev,Torpedo duomatic bak nav,pedaler.(tacksam för tips om delar)
Min första Crescent som jag fixar till,jag älskar ramen.
Efter vad jag har hört så är 28" mycket vanligare än 26".Stämmer det? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ytterligare en variant av strömlinjeram, se bild. Den kom också 1937. Det är nog riktigt läcker med blåmetallic lackering och rostfria skärmar och fälgar.

Den står högt på min most wanted-lista! Har aldrig sett någon i verkligheten. Någon annan som har sett en sån från 30-talet? Jag köper gärna en från åren 1937-39 om någon har till salu!

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fenderz skrev:Har också fått fatt i en likadan på tippen(dåligt skick)som jag ska göra i ordning.
Den ska lackas om bl.a ,jagar delar vilket är det svåra och mest tidskrävande. Men lite har jag fått fatt i,rostfria fälgar 26" (kendriks),nytt trampdrev,Torpedo duomatic bak nav,pedaler.(tacksam för tips om delar)
Min första Crescent som jag fixar till,jag älskar ramen.
Efter vad jag har hört så är 28" mycket vanligare än 26".Stämmer det?
Jag har aldrig sett en strömlinje med 28" hjul. Däremot ett antal 26" genom åren, säkert 30st olika, alla med 26" 584 hjul

Däremot Rex Duplex, en annan strömlinjecykel som kom i slutet av 30-talet, den är vanligare som 28" men fanns även som 26" Herr ram. Dam duplex har jag sett i 28, 26 och 22" storlek.
andybee skrev:Det finns ytterligare en variant av strömlinjeram, se bild. Den kom också 1937. Det är nog riktigt läcker med blåmetallic lackering och rostfria skärmar och fälgar.

Den står högt på min most wanted-lista! Har aldrig sett någon i verkligheten. Någon annan som har sett en sån från 30-talet? Jag köper gärna en från åren 1937-39 om någon har till salu!

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us
Oj! den var fin, snygga linjer. Påminner om juniorramarna som hade böjen, men den här ser större och längre ut. Om det är Crescents standard 30-tals kedjeskydd så bör cykeln ha en ganska lång bakgaffel = SNYGGT! <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:
Fenderz skrev:Har också fått fatt i en likadan på tippen(dåligt skick)som jag ska göra i ordning.
Den ska lackas om bl.a ,jagar delar vilket är det svåra och mest tidskrävande. Men lite har jag fått fatt i,rostfria fälgar 26" (kendriks),nytt trampdrev,Torpedo duomatic bak nav,pedaler.(tacksam för tips om delar)
Min första Crescent som jag fixar till,jag älskar ramen.
Efter vad jag har hört så är 28" mycket vanligare än 26".Stämmer det?
Jag har aldrig sett en strömlinje med 28" hjul. Däremot ett antal 26" genom åren, säkert 30st olika, alla med 26" 584 hjul

Däremot Rex Duplex, en annan strömlinjecykel som kom i slutet av 30-talet, den är vanligare som 28" men fanns även som 26" Herr ram. Dam duplex har jag sett i 28, 26 och 22" storlek.
andybee skrev:Det finns ytterligare en variant av strömlinjeram, se bild. Den kom också 1937. Det är nog riktigt läcker med blåmetallic lackering och rostfria skärmar och fälgar.

Den står högt på min most wanted-lista! Har aldrig sett någon i verkligheten. Någon annan som har sett en sån från 30-talet? Jag köper gärna en från åren 1937-39 om någon har till salu!

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us
Oj! den var fin, snygga linjer. Påminner om juniorramarna som hade böjen, men den här ser större och längre ut. Om det är Crescents standard 30-tals kedjeskydd så bör cykeln ha en ganska lång bakgaffel = SNYGGT!
har faktist inte sett så många strömlinjare överhuvudtaget, men tror att de flesta nog var 26".

Admin Dr Novolette äger ju en "släkting den min blåa strömlinjedrömcykel, nämligen en Hermes med samma ram som trådstartaren, samtida med den blå. Se bild http://imageshack.us/photo/my-images/263/dsc02180iu.jpg/

Intressant är att för både Hermes och Crescent på 30-talet så var ramypen som Dr Novolette och trådstartaren har endast tillgänglig i grönt med lackerade skärmar och rostfria hjul, medan den ramtypen som är min drömcykel endast fanns i blått och endast med rostfria hjul och skärmar!

Märkligt nog kunde man inte köpa till resten av de blanka delarna i rostfritt som på andra modeller, undrar varför?! <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
eller Bild till sadeln...gnid in den i omgångar...inte bara
lägg på utan det skall försiktigt arbetas in så lädret får sin lyster och
mjukhet tillbaka...viking är ju gammalt o beprövat men minkolja fungerar
bra det med. <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Strömlinjehojarna som jag har sett är alltså inte bara Crescent, men alla med Nymansram och 26". Har två st själv, en "Hinden" från gissningsvis mitten av 40-talet och en "Gripen" från 50-talet som har slät ram utan ornament och Nymans nyare typ av gaffelspärr.

Andra strömlinje som jag kan minnas är Svalan, Nordstjärnan (fanns en till salu på veteranmarknad i somras (tvåväxlad med trumbroms fram), Rambler var på blocket för ett par år sedan. och så ett antal Hermes och Crescent som man sett på stan genom åren. Det var två Gripen strömlinje på blocket förra året, en blå och en grön, min egen är röd. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fotat ramnr. och numret på baknavet, ah några fler :)
Tycker det står "46" på navet.
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:Använd X eller X till sadeln...gnid in den i omgångar...inte bara
lägg på utan det skall försiktigt arbetas in så lädret får sin lyster och
mjukhet tillbaka...viking är ju gammalt o beprövat men minkolja fungerar
bra det med.
Tack för tipsen! Ska testa detta i veckan :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar