Crescent 247 från början av 1940-talet

Tips, frågor och allmänt snack.
Janne R
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Kontakt:

Crescent 247 från början av 1940-talet

Inlägg av Janne R »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, och förlåt av min doligt svenska. Cykels model stå i överskrift. Jag har inte hittade fotor av det I ORIGINAL färgerna från internet, så funderade jag om det här forum skulle ha någonting för mig. Om någon av dig har det här cykel, eller vet någonting av den, det skulle vara mycke trevligt att hör! Om stemnummer är vigtig, det är 1520753. Jag behövar mest fotorna av original målning. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Först av allt: Din cykel är ungefär från 1942.

I en crescent katalog jag har från 1943 är färgerna bara angivna som "grön", "ljusblå" osv utan några färgkoder. Jag har aldrig sett någon färgkarta som visar exakt vilken färg eller nyans det sak vara vid denna tid. Men det finns förmodligen någonstans där ute...

Om din cykel är så rostig att du inte kan se ens på någon undanskymd plats vilken färg det ska vara, så får du försöka låna någons cykel för att se hur randning, dekaler och lackering ser ut.

Generellt är Crescent vid denna tid utrustade med silvergrå skärmar och fälgar med randning i ramens färg. De har dekaler i form av "pilar" på fram ock bakskärmen samt sadelramröret. Se bilder på min Crescent 1940 i denna tråd: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=8030&mforum=raketsport

Modell 247 var 1943 tillgänglig i stålgrå, ljusblå, grön eller silverfärg. (silverfärgade modellen var troligen randad i rött). Jag har en känsla av att nyanserna skiljer en del mellan årsmodellerna, iaf är det min erfarenhet efter att studerat många olika cyklar genom årens lopp.

Jag har en gång ägt en Crescent cykel från denna tid som var ljusblå, kulören anses med dagens ögon vara mer mellanblå. Det var dessutom transparent, dvs en slags halvmetallic, detta förekom på de blå och gröna kulörerna.

Jag har en ram från denna tid som är ljusgrön, har du vägarna förbi norra skåne kan du få den.[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar