cyckel eller moped?

Tips, frågor och allmänt snack.
Mr_pekka
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Stenungsund

cyckel eller moped?

Inlägg av Mr_pekka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
har en gammal militär cyckel,
Undrar hur det blir om man sätter på en påhängsmotor?
Mekit.se säljer ju såna, 49cc med ljusspole mm så hur tror ni polisen skulle definiera en cyckel med en sån motor? Är det ens lagligt? Den motorn gör ju endast 25-30 km/h

Mvh Per <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är så det blir en moped men olaglig sådan då den inte är typgodkänd.

... men bor du i glesbygd eller på landet är det nog ganska lugnt och puttra omkring på en sånn... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mr_pekka
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Stenungsund

Inlägg av Mr_pekka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej :) jah bor på Orust, så det är nog lungt :wink:, skulle de gå att få den? typgodkänd tror du? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har jag svårt att föreställa mig men vänta tills det kommer in fler svar så blir allt tydligare och frågetecknen rätas ut... :D <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns väl inga regler på öar :P

Om den inte är typgodkänd får du endast köra på inhägnat område.
Den kommer inte räknas som moped klass I eller moped klass II. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr_pekka
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Stenungsund

Inlägg av Mr_pekka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej :P hade vart en kul grej på moppe rallyn etc <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte köpa en äldre påhängsmotor Fusch,Viktoria,Flink fins många modeller som är typkodkända. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr_pekka
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Stenungsund

Inlägg av Mr_pekka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej :) det har alltså inte med cyckeln å göra? , <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan garantera dig att en Mekit motor gör närmare 40knyck i 49cc versionen. Har nämligen själv haft en sådan. Är fullkomligt lagvidrig att framför på allmän väg då den som flera innan mig skrivit, inte är typad. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Skriv svar