Datering på cyklar

Tips, frågor och allmänt snack.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har tittat i broshyrer på hemsidan och de jag har hemma. Har säkert missat en hel del viktiga detaljer, men för tillfället gör jag inga egna tillägg på listan. En del saker jag har skrivit är egentligen bara åtaganden. Som 1965: 'Kedjeskydden blir kortare'. Det vet jag inte om det gäller på alla cyklar, men på min fars -65:a är det kortare.

Det finns dock många frågetecken, då en del bilder i broschyrerna inte stämmer med en del cyklar i verklighet. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har börjat spåna på om man faktiskt kan få fram årsmodell på cykeln genom ramnumret. Iallafall under en viss period. Jag har tre cyklar från 60-talet, och ramnumret börjar på samma siffra, men slutar olika siffror.

Ramnumret på dessa tre 60-talscyklar; -65, -69 och -69, börjar på en trea. Som jag förstår kan det vara ett produktionsnummer ( t.ex. 3705639) eller så är det det tredje årtiondet från 0000000, de andra fem siffrorna har nog för oss ingen betydelse. Den sista siffran har dock det. På den cykel som enligt navet är ifrån -65, är den sista siffran 4. Jag tolkar detta som 1964.
På de andra två cyklarna som enligt navet är ifrån M= 1969, har sista siffran 8, d.v.s. 1968 <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: Datering på cyklar

Inlägg av Rolle »

I jakten på vad som länge varit omöjligt för oss cykelentusiaster kommer nu en liten hjälp på vägen. Cykelhistoriska föreningen har med hjälp av en medlem kunnat öppna ett cykelregister, som är tänkt att ge var och en hint om cykelns mer precisa årsmodell: http://register.cykelhistoriska.se/
Den mera utförligare informationen är emellertid begränsad för utomstående och därmed endast nåbar för medlemmar.
På en norsk sida fann jag ramnummerbokstäver för DBS-tillverkade cyklar, men överensstämmer lika bra för Monark-Crescent:
http://sykkeltyveri.no/AISSM/rammeaar.html
Monark-Crescents första bokstaverade ramar hade WAK och årtalsbokstav, ex. V= WAKV (1982). På alla 90-talscyklar är bokstäverna WBK och årsbokstav.
Maraton verkar ha enbart en bokstav i början, ex U= 1981.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Datering på cyklar

Inlägg av J2000E »

Datering av rena tävlingscyklar kan vara svårt då de oftast är gjorda i små serier och ramnummer sällan finns. Har de bättre (Record och Nuovo/Super Record) Campagnolo-utrustning kan man hitta ledtrådar genom att titta exempelvis ovanpå bakväxeln. Det kan stå "Pat -71" vilket ger 1971. Även lagerkonorna i naven är märkta med årtal. Dock kan sådant här givetvis ha bytts ut men är alla lika ger det en bra fingervisning. Campagnolos vevarmar är även märkta med årtal efter runt 1970. Där är det dock per årtionde - så det är en siffra inom en geometrisk figur - romb, cirkel och kvadrat - där romb är sjuttiotal, cirkel är åttio och kvadrat är slutet åttio början på nittio - vilket ger romb med en trea är lika med 1973. Dock har de med kvadrat två siffror och tyds på annat sätt - se nedan länk.
Här är en bra tidslinje:
http://www.velo-retro.com/tline.html
Hasse55
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2021, 15:21

Re: Datering på cyklar

Inlägg av Hasse55 »

Hej,
Du verkar vara fena på att datera cyklar.
Jag har en Crescent Sportracer 3 vxl Torpedo. Jag tror det är en tidig 70-talare.
Ramnumret är 4516636

Kan du mha av ramnumret få fram modellåret?

Tack på förhand/
Hasse55
Skriv svar