Sida 1 av 2

Datering på cyklar

Postat: 16 jun 2009, 20:47
av Rolle
Nu har jag hittat ett nytt sätt och få veta årsmodellen på just din cykel! D.v.s. om du har ett Sachs-nav. Du kollar på navhylsan efter en bokstav eller på bromsarmen (på bromsarmen ska du kolla på den bokstav nederst). Detta sätt är inte alltid exakt eftersom navet kan vara något år äldre än cykeln, men oftast är det rätt.

A=1958
B=1959
C=1960
D=61
E=62
F=63
G=64
H=65
J=66
K=67
L=68
M=69
N=1970
O=71
P=72
R=73
S=74
T=75 Här försvinner bokstaven från navhylsan till bromsarmen
U=76
V=77
W=78
X=79
Y=1980
Z=81

Sedan börjar det om igen från A

Postat: 17 jun 2009, 00:08
av Raketsport
Detta var ju super att veta.
Går det bra om jag "klistrar" denna tråd så den alltid ligger överst på Cyklar?

Postat: 17 jun 2009, 09:11
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadå :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2010, 14:44
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken årgång om en damcykel har stående plattjärn på pakethållaren? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 apr 2010, 19:52
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:Vilken årgång om en damcykel har stående plattjärn på pakethållaren?
Vaddå plattjärn? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 apr 2010, 08:36
av christian
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:
umekille skrev:Vilken årgång om en damcykel har stående plattjärn på pakethållaren?
Vaddå plattjärn?
Jag tror Umekille tänkar på de pakethållare som fanns före ca: 1937. Dvs, som inta var tillverkade av rör. Jag tror de fanns på armécyklarna genom alla åren. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 apr 2010, 15:43
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pakethållare på dam-herr cyklar har
plattjärn på kant som ramen på paket
hållaren...kan hämta damcykel men
ligger hos styvfarsan o ovän med han
saknas på den bara bakhjulet... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 apr 2010, 11:54
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när slutade cyklar ha trähandtag?
och övergick till gummi? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2010, 19:07
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->50-talet <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jul 2010, 18:12
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min fälg stod det 93 R. är det isåfall 73,ans årsmodell? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jul 2010, 18:14
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På fälgen :? :?: Du måste väl ändå mena navet, va? R är bokstaven för 1973, men 93, som du skriver före kan ju inte stämma. Ett nav har ju absolut inte 93 ekerhål. Skulle nog tro att det står 36 istället. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jul 2010, 18:17
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag menar navet... Det står 36 R <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 nov 2010, 19:36
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
limporna skrev:Ja jag menar navet... Det står 36 R
test <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2011, 21:18
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ska jag försöka göra en liten sammanställning vad gällande förändringar i utseendet år för år. Hoppas jag klarar det.

1960: Den nya dekalen på sadelröret introduceras med pepita.
1961: "Pilar" vid skarv till det lodräta och styrstamsröret introduceras.
1962: Nymodyn (?)-baklyset försvinner på ett flertal modeller och ersätts av Crescent-baklyset, de blåa, vita och röda ränderna försvinner från ett flertal modeller.
1963: Dekalen med garanterad Guld-kvalitet finns nu på alla cyklar, nytt kedjeskydd på ett flertal modeller.
1964: De blåa, vita och röda ränderna är nu borta, nytt kedjeskydd på Sport Racer.
1965: Kedjeskyddena blir kortare, Crescent med stora bokstäver på racercyklarna byts ut mot samma som de andra.
1966: ?
1967: Runtompedalen kan introduceras detta år.
1968: Nytt kedjeskydd på ett flertal barncyklar.
1969: Inga förändringar.
1970: Förändringar på bakgaffel; skärmstag och pakethållare, som tidigare suttit på åtskilda fästan, monteras nu ihop tillsammans.
1971: Ny baklykta, kedjeskyddet får en annan formgivning.
1972: Pilarna som jag tidigare nämnt tas troligtvis bort detta år, svetsfogarna blir inte längre nedslipade, utan behålls istället.
1973: Nytt frontemblem; Velocipedaktiebolaget Lindblad byts ut mot Crescent MCB, nytt kedjeskydd.
1974: Nya dekalar på skärm och sadelrör, Blocklåset introduceras. Jag skall dock tillägga att de gamla dekalerna förekommer 1974.
1975: Inga förändrinar.
1976: Ny baklykta, nytt frontemblem i plast, dekalen med 10 års garanti försvinner.
1977: Inga förändringar.
1978: Crescent-logon försinner från kedjeskyddet, Blocklås sitter nu svetsat "under" röret, kedjeskyddets yttersta fäste sitter nu med klammer vid bakgaffeln, nytt baklyse och andra dekaler på folkcykeln, dekalen på fronten är numera guldfärgad.
1979: Inga förändringar
1980: -''-
1981: Nya dekaler på ett flertal modeller.
1982: Troligtvis blir baklyktan från skärm till pakethållare detta år, men är inte riktigt säker, sista året för MCB.
1983: Sista året för de gamla dekalerna; "MCB kvalitet" på sadelröret byts ut mot "Monark-Crescent AB" och den nuvarande kronan, likså på frontdekalen.
1984: Inga förändringar
1985: -''-
1986: Nya dekaler och emblem i plåt.

Längre än så här sträcker jag mig ej. Hoppas Ni har nytta av det. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jul 2011, 09:36
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du gjort sammanställningen själv? I så fall var det ambisiöst. Hur har du burit dig åt? Är det genom gamla cykelbroschyrer, jämföra cyklar med varandra osv. <!-- </EdIndex> --></div>