Crescent 240

Tips, frågor och allmänt snack.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Crescent 240

Inlägg av Rolle »

Tänkte visa upp mitt nya och sista projekt, som inom en snar framtid är klart. Jag saknar emellertid lite svåra delar som ni kanske kunde vara behjälpliga med? Bl. a. centralstöd och pedalgummi.

Cykeln är i alla fall en Crescent 240 från 1953 med krommolybdenstålsram, Nymans trumbromsnav och treväxlat SA med trumbroms. Allt i mycket gott skick.

Bild
Bild

Så här ser stödet ut: http://www.cykelhistoriska.se/pic/cykla ... 1952-5.jpg
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Intressant cykel, sån har jag aldrig tidigare sett...

Stödet är lika vissa Nymans Autopeders. Jag köpte ett sånt patinerat objekt på veteranmarknaden här i somras fast stödet saknadet och även motorn också för den delen....

Vad menar du med sista projekt?? Jag är förvisso krasslig och dålig till och från men så har jag hittills aldrig tänkt. Intresset lever det är bara förmågan som förändras.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Det här är tänkt att bli min enda cykel, då jag tidigare haft ett flertal. Och eftersom jag känner att cyklar är ett sedan länge svalnat intresse samt tar fruktansvärt mycket tid ifrån annat, inriktar jag mig på att göra denna klar, underhålla den och fortsätta med sådant som intresserar mig mer.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej Rolle, jättefin cykel är den färdig än? :D

Kollade in modellen, lite tidlös tycker jag kunde lika gärna varit sent 60-tal om man bortser från vissa detaljer. Den metallicblåa färger är super. Går nog aldrig att återskapa i varje fall inte för en amatör.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Hallå!

Jag väntar fortfarande på svar från en om han pedalgummin och handtag; stödet hade han nytt. Annars står den helt genomgången med nya T-nabb och ny Coventrykedja då den gamla (CEJ) tyvärr hade gjort sitt.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Nu har jag kommit lite längre i projektet. Som jag skrev förra gången, så väntade jag på svar från en herre, som kanske hade alla delar jag behövde.
Tyvärr var inte fallet så...
Nåväl, jag fick i alla fall hem ett helt nytt stöd, vilket emellertid saknade fjäder- det var inte det värsta.
När montering skulle ske förutsatte jag att det skulle gå helt lätt att trä på stödet på hylsan, varför jag glad i hågen gick ner för att göra detta; det gick inte alls! Den svetsade hylsan hade en diameter av ca 26 mm och stödet med sin insats ca 25,5. Då erinrade jag mig att herrn, som sålde stödet hävdade, att det förekom på vissa postcyklar. Denna insatshylsa var ju för dem.
Efter att ha kontrollerat att hylsan endast var fastsatt med en svets i botten tog jag och slipade bort den, för att sedan försöka slå ut den: ett dorn användes först men slopades snabbt, varefter jag kom på att jag hade ett svarvat ämne med en diameter av 25 mm liggandes; det behövdes inte speciellt många slag för att få ut den, kan jag tillägga.
När jag nu skulle montera stödet utan insatshylsan, såg jag med ens att det fanns mycket "svängrum", som troligtvis inte hade förminskats mycket medelst att skruva åt klämman. Jag mätte även stödets hål, som visade lite över 27 mm; insatsen var 1 mm tjock.
Insatsen var tvungen men hur skulle den monteras? Jo, jag tog svarvämnet igen, slog på insatsen över den så att den expanderade, satte ämnet med den över den svetsade hylsan och slog sakta på den- det gick!
Nu var det stödets tur. Eftersom det finns ett fräst spår i både insatsen och stödet tog jag därför ett dorn, lade den mot den svetsade hylsan och körde in spetsen i spåret, varefter jag slog på stödet. Även det gick!

Nu blev det kanske litet för mycket skrivet och mycket är säkert totalt ointressant.

Delar som för nuvarande eftersöks: reflektor, pedalgummin, handtag, fjäder till stödet, pedalplåt. Skulle gärna vilja få kontaktuppgifter till sådana som Ni tror har delarna ovan (nya).

Bild
Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej Rolle!

Intressant liten berättelse och fina bilder. Det ser ut som cykelrummet i ett hyreshus och såna var jag ofta i lite varstans när jag var femton. Lyset brann bara några minuter och sen fick man springa och trycka på lysknappen igen, igen och igen.... :lol:

Hoppas du låser den fina cykeln väl och ett rejält lås skulle väl inte skada. Och det finns ju bra bygellåsar man inte behöver göra ingrepp på cykeln för att använda.

En fjäder till stödet borde jag kunna ordna åt dig. Några originalfjädrar har jag förstås inte men ett ganska bra fjädersortiment och det borde finnas något i lådan som kan passa. Jag tror inte diametern på fjädern ska vara alltför stor och så bör den vara ganska styv i spänsten. En hjälp skulle vara en detaljbild där fjädern ska sitta, samt en måttuppgift med avståndet mellan hålen för både uppfällt och nedfällt stöd.

Sedan ser jag du söker en reflektor och kanske jag kan ha någon sådan men då måste jag veta precis hur den ska se ut och helst hela lyktan vad det är för sort. Kan inget lova där men jag ska kolla...

Hur som helst kul du är tebaks på forumets cykeltråd, du liksom hör hemma här... :wink:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Hallå!

Det skall vara strålkastaren Robo R65: http://www.mo-ped.se/bike/robo59kat1a.jpg
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Bra identifiering thumb_up jag ska kolla....

En fjäder till stödet då, inte intressant :?:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

56:an skrev:Bra identifiering thumb_up jag ska kolla....

En fjäder till stödet då, inte intressant :?:
Jag avvaktar med fjädern. Har nämligen kontakt med en som kanske har.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Rolle skrev:
56:an skrev:Bra identifiering thumb_up jag ska kolla....

En fjäder till stödet då, inte intressant :?:
Jag avvaktar med fjädern. Har nämligen kontakt med en som kanske har.
OK

Har två lyktor vad jag vet, en som ligger på arbetsbänken i garaget och en på en cykel i källaren.

Ska kolla.

Återkommer! thumb_up
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej Rolle!

Ska kolla efter lyktan om en stund...
Blev lite upptagen, jag har vatt och köpt en gammal Örnen cykel :bananas:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Nu har jag fått reda på fjäderns längd och bredd: 43 mm lång (spiralerna) och 12 mm tjock.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej Rolle!

Ska kolla om det.

Lyktan på arbetsbänken stod det "Bison" på. Har för mig det var ett varumärke på cykeldelar som kooperationen hade på sin tid. Den lyktan är nog också mindre än din.

I källarn har jag en Crescent cykel med det flesta originalbitar kvar. Kan vara en lykta liknande din där. Ska ändå skrota den cykeln och sälja bling, bling kromdelarna på Tradera.

Det lackerade är patinerat men tyvärr verkar det inte uppskattas på en veterancykel än, så den gamla Crescentcykelns enda räddning är tyvärr en skrotning :cry:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Rolle skrev:Nu har jag fått reda på fjäderns längd och bredd: 43 mm lång (spiralerna) och 12 mm tjock.
Det är bra Rolle...

.....men jag kom precis på att en uppgift saknas och det är tråddiametern.

Kan du mäta eller ska jag ta något som jag tror kan vara lämpligt?
Skriv svar