Crescent 240

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej Rolle!

I dag har jag känt mig risig och mest suttit och hängt och inte orkat nåt. Det verkar vara förkylning och halsen vilket tyvärr är vanligt för mej.
Fast ikväll har jag fixat lite med ditt, lite lättare grejer man orkar med även om man inte är helbra.

Du verkar ha tur. Lyktan på cykeln i källarn tycks vara just en Robo R65 och du ser själva lyktinsatsen på bilderna nedan.
Det torpedformade huset har dessvärre en rätt kraftig buckla i "spetsen" närmast styret.

Nedan ser du skick och måttuppgifter så du kan jämföra om det kan passa dina önskemål.


Bild
Ljusöppningen är 64 millimeter



Bild



Bild



Bild
Här finns en buckla i ovankant. Den var större men jag har riktat ut den så gott jag kunde.
(Bilder förstorar så det är inte så illa i verkligheten)



Bild
Även en mindre buckla i nederkant. Samma där, inget som stör...



Bild
Lyktinsatsens ytterdiam är 84,5 millimeter



Bild
Här är måttet 78,5 millimeter


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Så var det då fjädern till stödet...

Här nedan är min diverselåda med drag- och tryckfjädrar. Fjädern som bäst motsvarar dina mått ligger på skjutmåttet.
Det finns också fjädrar i "metervara" där jag kan kapa en bit efter önskemål. Sedan kan jag, eller du själv, vika upp fästbyglarna.

Målar du sen fjädern med silverfärg kan ingen se annat än den är "original"

Bild



Tja, det är vad jag kan erbjuda och du avgör själv om det kan va nåt.... :)
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Vilka mått har din fjäder på skjutmåttet?

Angående reflektorn så verkar måtten stämma med min, men jag avvaktar som sagt i väntan på svar från min kontakt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

  • Bild
Hej

Fjädern du menar har längden 46 mm som du ser på bilden, fast egentligen mäter man mellan krokarna.

Fjäderns diameter är 12 mm och tråddiametern 2 mm. Två millimeter ger en ganska styv fjäder så det är nog max vad som kan vara lämpligt här.

Fjädern på andra sidan skjutmåttet är något kortare, 33 mm längd över spiralerna. Den fjädern har också något mindre tråddiameter, 1,8 mm och det känns nog bättre i sammanhanget.

Säkert går båda fjädrarna att använda och jag kan skicka dem till dig i ett kuvert om du PM:ar namn och adress :)

Du sa du mätt längd och fick det då till 43 mm.

Är det med fjädern lös eller den sitter monterad på stödet?

Om det är det senare alternativet blir nog uppgiften vilseledande och då bör den kortare fjädern vara lämpligare då längden minskar när du tar bort fjädern från stödet.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Hallå

Nej, jag har inte mätt fjädern, utan jag hörde av mig till en som hade ett sådant stöd och han gick ut och mätte. Huruvida fjädern var mätt i borttaget tillstånd vet jag ej, men han sa att måtten gällde vid ospänt tillstånd.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Okej då stämmer säkert det angivna måttet.

Ha ett par arbetshandskar på dig, tänk ut en bra strategi och var j-vligt försiktig

Finns nog inget man kan slå sig och göra sig så illa med som fjädrar.... :x
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Nu är det dags för en liten uppdatering. Fjädern är ditsatt efter lite tänkande, men jag saknar fortfarande pedalgummi! Har varit i kontakt med ett flertal privatpersoner och företag, och fått varierande svar: nej eller för spruckna.
Det är endast ett företag kvar som kanske har, vilket jag väntar svar ifrån. Och på alla dessa marknader kan jag ju inte gå på...
Det måste ju finnas någon som har fräscha sådana, då de tillverkades åtminstone till i början av 70-talet.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Tryckte två gånger
Senast redigerad av Rolle den 09 nov 2013, 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag tror du måste visa precis hur pedalgummina ska se ut om du vill någon ska svara...

Jag har då inte en susning.... :not_a_clue:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Ja, givetvis!

Bild

Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jo, dom där pedalgummina känner jag igen. De fanns både grå och svarta.

Jag räknar dom till Union pedalen, tror dom kommer därifrån och dom lite äldre är då utbytbara gummin. Sitter skruvar rätt genom och små (fyrkantiga?) muttrar på insidan mot axelröret.

Inte alls längesen jag såg såna pedalgummin NOS på Tradera och så särskilt dyra tror jag inte dom blev. 50-60 kronor nånting....

Men det hjälper ju inte nu... :?
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Nej, till Unionpedalerna kan de ej räknas till. Jag har nämligen sådana gummin hemma nu, som köptes igår i tron om att de skulle passa.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jaha...

Och hur ser hela pedalen ut då?

Jag har ju bara sett gummina än så länge :D
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Rolle, du ha så rätt så rätt... Några Unionpedaler är det inte. Snarare lika som Union men det är en helt annan sak och då förstår jag varför inte gummina passade.

Ja, ja.. medans du gjorde några snabba grepp på tangenterna mindes jag ett "N" på dom där pedalerna och då förstod jag genast att det måste vara Nymans egentillverkade pedaler av högsta tänkbara kvalitet :D

Det borde jag fattat med en gång för "de tre stora" tillverkade själva det mesta av komponenterna på den tiden.

Jag gick också ner i källarn för jag har en standardcykel ungefär samma årgång som din men den är i väl patinerat skick. Dock är de många originaldetaljer kvar på den och det är inte alltid det är så. Ofta är halva cykeln utbytt mot andra delar. På ena sidan satt en reformpedal men på den andra sidan var originalet kvar och du ser den på bilden nedan. Pedalgummina är I-formade och svarta på min cykel.
  • Bild

  • Bild
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Se där! Sådana pedaler är det. Men dina gummin var nog i ännu sämre skick...
Skriv svar