Kusinen från Varberg: Monark 70-talare
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Kusinen från Varberg: Monark 70-talare
Hupp, nu blev jag så i gasen av mekandet med mina 70-talsnav att jag släpade hem en MCB-hoj till!
Denna gång en Monark, 3-växlad och i samma härliga, blåmetallic kulör som den Crescent jag och dottern drog upp ur ån, därav kusinreferensen i rubriken (ja, jag vet att på 70-talet gjordes även Crescent i Varberg, men det lät bra).
Denna har stått och sett ledsen ut, med däcklöst framhjul bredvid, vid soptunnorna där min fru jobbar, så jag gjorde i princip henne och hennes kolleger en tjänst (min tolkning...)
Trodde först att det var ett Pentasportnav på, men det visade sig bara varit någon som ersatt kupolmuttern på vänster sida med en ihålig; det var mao ett riktigt, hederligt gammalt Dreigang!
En snabbtest visade dessutom att navet verkar funka helt okej, så efter att ha fixat framhjulet ska det bara vara att ta den till stugan och ställa den bredvid sin Crescentkusin!
Ja, jag får väl åtgärda den "sportigt" vända styrstammen också...
...och så hade det ju varit nice med en handbroms också.
Inser att jag är på god väg mot ett museum för MCB-cyklar och Sachs-nav; skulle bara ha en lokal till det också...
Denna gång en Monark, 3-växlad och i samma härliga, blåmetallic kulör som den Crescent jag och dottern drog upp ur ån, därav kusinreferensen i rubriken (ja, jag vet att på 70-talet gjordes även Crescent i Varberg, men det lät bra).
Denna har stått och sett ledsen ut, med däcklöst framhjul bredvid, vid soptunnorna där min fru jobbar, så jag gjorde i princip henne och hennes kolleger en tjänst (min tolkning...)
Trodde först att det var ett Pentasportnav på, men det visade sig bara varit någon som ersatt kupolmuttern på vänster sida med en ihålig; det var mao ett riktigt, hederligt gammalt Dreigang!
En snabbtest visade dessutom att navet verkar funka helt okej, så efter att ha fixat framhjulet ska det bara vara att ta den till stugan och ställa den bredvid sin Crescentkusin!
Ja, jag får väl åtgärda den "sportigt" vända styrstammen också...
...och så hade det ju varit nice med en handbroms också.
Inser att jag är på god väg mot ett museum för MCB-cyklar och Sachs-nav; skulle bara ha en lokal till det också...
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Med andra ord en 80-talare även om designen känns mer 70. Misstänkte att den var nyare än sin kusin utifrån plasten på framgaffeln; samma som på min Crescent Folkcykel.
Du har säkert rätt i det där med kvaliteten, men för mig är dessa cyklar ändå kära, då det var de som var nya när jag var barn och ung, långt innan man fick sin cykel som present för att man köpt ny teve...
Är det förresten någon som vet när Torpedonaven började få drivkuggarna pressade från utsidan, mao så de syns från utsidan?
Du har säkert rätt i det där med kvaliteten, men för mig är dessa cyklar ändå kära, då det var de som var nya när jag var barn och ung, långt innan man fick sin cykel som present för att man köpt ny teve...
Är det förresten någon som vet när Torpedonaven började få drivkuggarna pressade från utsidan, mao så de syns från utsidan?
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Ja, du, ett klassiskt fall där en bild säger mer än tusen ord. Men i alla fall, navet i den här tråden ser ju lite ut som en konservburk på utsidan, medan de senare har två varv av inpressningar, som jag fattat för är ett enklare (billigare) sätt att åstadkomma den för drivningen nödvändiga tandningen inuti navet.56:an skrev:Och hur menar du nu?JanneHagnell skrev:Är det förresten någon som vet när Torpedonaven började få drivkuggarna pressade från utsidan, mao så de syns från utsidan?
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Nu är jag med på tråden. Det gäller kromade navhylsan och refflorna...
Jo, dom försvann sen och det blev nån inpressning utifrån och mattförzinkat.
Det börjar bli nya grejor nu men det är dock fortfarande Torpedo Sen kom Shimano och det åker obönhörligen bland skroten. Dock inte det oväxlade (som du håller på med), det navet är okej
Jo, dom försvann sen och det blev nån inpressning utifrån och mattförzinkat.
Det börjar bli nya grejor nu men det är dock fortfarande Torpedo Sen kom Shimano och det åker obönhörligen bland skroten. Dock inte det oväxlade (som du håller på med), det navet är okej
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Jag vet inte det, jag. Styrlagret är det som utbytte det gamla, riktigt bra dito 1972-73 och fanns med in på 80-talet. Men lykthållaren stämmer absolut inte överens med navet, vilken redan 1973 utgått ur reservdelskatalogen. Denna fanns dock på nya cyklar fram till 1976-77. Det som verkligen stryker cykeln från 80-talet är om blocket, där klistermärket "MCB Block" sitter, är helgjutet. Man slopade nämligen gjutningen av dessa runt 1977-1978 och gick istället över till att bocka och punktsvetsa ihop den.JanneHagnell skrev:Så går det när minnet är kort! Upptäckte att Rolle i "The death of a ladies man"-tråden skriver att inpressningarna kom cirka 1984. Baserat på det och framgaffeln borde denna hoj vara 1981-1983.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Förlåt, fel av mig. Jag baserade dateringen på ett ovanstående inlägg att navet är tillverkat 1981 och att pressningar kom 1984, cirka. Med tanke på dateringen av det aktuella navet kanske 1982 känns rimligt? Sedan är ju frågan vilka grejer som inte hängt med från början. Det känns kanske troligare att navet har behövt bytas än att lamphållaren har behövt det. I så fall är vi ju nere på 70-talet.
Går det att datera mha ramnumret?
Går det att datera mha ramnumret?
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Javisst går det. Skicka ett mejl till Monark-Crescent så får du reda på tillverkningsår.JanneHagnell skrev:Förlåt, fel av mig. Jag baserade dateringen på ett ovanstående inlägg att navet är tillverkat 1981 och att pressningar kom 1984, cirka. Med tanke på dateringen av det aktuella navet kanske 1982 känns rimligt? Sedan är ju frågan vilka grejer som inte hängt med från början. Det känns kanske troligare att navet har behövt bytas än att lamphållaren har behövt det. I så fall är vi ju nere på 70-talet.
Går det att datera mha ramnumret?