Kusinen från Varberg: Monark 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Suveränt! Tar och kollar upp alla tre MCB-hojarna och drar iväg ett mail!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Rolle skrev:
JanneHagnell skrev:Så går det när minnet är kort! Upptäckte att Rolle i "The death of a ladies man"-tråden skriver att inpressningarna kom cirka 1984. Baserat på det och framgaffeln borde denna hoj vara 1981-1983.
Jag vet inte det, jag. Styrlagret är det som utbytte det gamla, riktigt bra dito 1972-73 och fanns med in på 80-talet. Men lykthållaren stämmer absolut inte överens med navet, vilken redan 1973 utgått ur reservdelskatalogen. Denna fanns dock på nya cyklar fram till 1976-77. Det som verkligen stryker cykeln från 80-talet är om blocket, där klistermärket "MCB Block" sitter, är helgjutet. Man slopade nämligen gjutningen av dessa runt 1977-1978 och gick istället över till att bocka och punktsvetsa ihop den.
Var ute med pannlampa i mörkret och fotade bade Monarken och Crescent-folkcykeln.
Bild
Bild
Om jag fattat rätt så ska detta betyda att Monarken (blå) är >1977 och Crescenten (röd) <1978.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

lite info...

Inlägg av T M »

:twisted:

om datering : http://www.torpedo-coasterbrake.com/hub-date.htm

Den killen äter sover & sk..er torpedo nav (IMO) :roll:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Om mina matematikkunskaper kommit igång ordentligt, så stämmer det.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Summa summarum så ligger vi i spannet 1977-1983, och om navet är originalet så 1981-82. Ska bli intressant när jag masat mig till att vända cykeln och ta ramnumret. Det är inte en sådan sifferkod att man själv kan läsa ut årtalet, utan man måste gå via Monark?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: lite info...

Inlägg av JanneHagnell »

T M skrev::twisted:

om datering : http://www.torpedo-coasterbrake.com/hub-date.htm

Den killen äter sover & sk..er torpedo nav (IMO) :roll:
Underbart! Tänk att treväxelnaven funnits med trumbroms och helt utan broms också. Tänk vilken fantastisk, miniatyrmekanisk värld cykelnaven är, en värld som de flesta människor inte sett och än mindre brytt sig om!
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Fast de treväxlade, bromsfria naven är inte speciellt ovanliga. Jag har nämligen ett nytt liggandes hemma, ett 415. Desto ovanligare är det bromsfria tvåväxlade navet, 101.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Okej, det är väl att jag bara stött på treväxlade med navbroms. Men det fanns alltså treväxlade cyklar med dubbla handbromsar?
Kul att grotta ner sig i sån't här, i alla fall!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Du är inte ensam Janne här är en till som inte visste att såna fanns. Fast jag har inte kollat så noga.... Men sen man kom ut på webben har "världen" plötsligt blivit så mycket större :shock:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:Du är inte ensam Janne här är en till som inte visste att såna fanns. Fast jag har inte kollat så noga.... Men sen man kom ut på webben har "världen" plötsligt blivit så mycket större :shock:
Tack! [high5]
En stor behållning av internet är just specialiserade forum som detta. Någon ställer en (ofta mycket detaljerad) fråga och alltid finns det någon annan som har svaret (och inte sällan mer därtill) PLUS att ytterligare någon gör ett inlägg typ "har jag också undrat över, tack!". Och beroende på vad frågan gäller är man antingen person ett, två eller tre; ibland får man hjälp och sedan är det kul att kunna ge hjälp tillbaka. :D
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Var ute och tog ramnumret på Monarken och det börjar på 60 medan den röda Crescenten börjar på 56, och den blå Crescenten (som av övrigt att döma är ännu lite äldre) börjar på 55, så det känns som om dessa siffror har med tillverkningsår att göra.
Kikade på däckdimensionerna också och det var tur, för jag hade utgått ifrån att Monarken också var 27 tum men nix, den var 26! :shock: Det är samma dimension som på den cykel min 12-åring växt ur, är det inte lite litet för en vuxencykel?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Puh, nu fattar jag ingenting! :(
Bägge hjulen på Monarken är lika stora (diameter ca 60cm) och på bakhjulet sitter ett 26 tumsdäck. Hjulet fyller dessutom inte ut ordentligt till skärmen, det ser mao för litet ut. På Crescent folkcykeln sitter ett 27 tumshjul fram (fälg ca 62 cm i diameter) medan bakhjulet med shimanonavet som jag just fixat är circa 60 cm i diameter och där sitter ett 26 tumsdäck! Vad är detta, vuxencyklar som fått (nästan alla) sina fälgar utbytta eller vice versa?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Tittar man i Monarkkatalogen för 1976 (som tacknämligt finns att hitta här på Raketsport slider_thankyou.gif ) så påminner Monarken om denna:
Bild
Och den har ju faktiskt 26 tumshjul.
Monarken här är dock (troligen) betydligt nyare, typ 1981. Tittar man i Crescentkatalogen för 1978-80 , så liknar Monarken någon av dessa två:
Bild
medan 92233 är den som har Torpedonav.
Bild
Med andra ord måste det inte vara en flickcykel för att det var 26 tum.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

Lite mer kuriosa är att på bilderna ur katalogen 1978-80 har bakgaffeländarna borrade hål. De mer smäckrare hålen (http://www.raketsport.com/guldcykeln69%20009.jpg) försvann i samband med att de slipade svetsfogarna ersattes med oslipade 1970-71, och fram till 1977-78 fanns det inga hål.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

ORKA!! Igår köpte jag nytt däck och slang och monterade idag, fyllde på luft, monterade hjulet, kände på däcket: Tomt!! :evil: :shock:
Fick plocka av allt igen och nog 17 var det hål i slangen! Jag hade inte råkat klämma den och fälgbandet såg helt okej ut. Dessutom var hålet precis i skarven på slangen, så det hade nog följt med på köpet...
Försökte efter detta fylla bakdäcket med luft, men det blev inte ens tillfälligt fyllt, så jag lär behöva en slang till.
Går inte så bra på cykelfronten just nu... :roll:
Skriv svar