Kusinen från Varberg: Monark 70-talare
OJ
26 11/2 = 40 - 584
26 1 3/8 = 37 - 590
dvs 6 mm större, så visst kan det vara orsak till explosionen pga våldat på däck med verktyg...
Har ett antal 26 1 3/8 nabbdäck från 70 talet, minns inte om det är trelleborg eller värnamo som kan säljas för en tia styck.
Är lite skoj att att använda dem vissa kan hålla länge, andra spricker direkt
1 3/8 var en gång vanlig på tyska "sportcyklar för unga män" och Dbs med växelnav
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Jadu Janne...
Det blev för många olika dimensioner till slut och då började man med ETRTO-systemet som är ett millimetermått på däckets innerdiameter men om det andra måttet sen är höjd eller bredd minns jag inte riktigt men jag tror det är breddmåttet.
Det började nog redan i början på 60-talet lite frivilligt och försiktigt för nedan ser du ett gammalt däck med millimetermåttet angivet som alternativ.
28 i det här fallet borde vara fälgens invändiga bredd som däcket är ämnat för.
SMS betyder "Svensk Maskin Standard" vill jag minnas...
Det blev för många olika dimensioner till slut och då började man med ETRTO-systemet som är ett millimetermått på däckets innerdiameter men om det andra måttet sen är höjd eller bredd minns jag inte riktigt men jag tror det är breddmåttet.
Det började nog redan i början på 60-talet lite frivilligt och försiktigt för nedan ser du ett gammalt däck med millimetermåttet angivet som alternativ.
28 i det här fallet borde vara fälgens invändiga bredd som däcket är ämnat för.
SMS betyder "Svensk Maskin Standard" vill jag minnas...
Babel
Jobbade i verkstad sent 70-tal, firmans lager om 3 -5 däck i udda dimensioner var större än lagret på de mest gångbara!
Lite läsning om däck, risk för mental härdsmälta kanske
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775
Finns dessutom TRE sätt att märka däck ertro, tum (dunlop) & mm (fransk)
Lite oT men lustigt är att jänkarna oftast använder tum & mm
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Åkte och lämnade tillbaka däcket idag och åkte sedan med ångest till cykelhandlaren, grubblande på hur dyrt detta skulle bli... Jovisst hade han 26 1 3/8, dock inte 40 utan 37-590, men ändå. Pris? 149kr. På stormarknaden kostade däcket 99kr. Däcket blev alltså 50% dyrare, men jag hade redan sett framför mig 2-300%, så jag är nöjd.
Där ser man också hur det går när man är dumsnål; hade jag bara åkt till cykelhandlaren direkt, så... Å andra sidan fick jag en moppetur i vintersolen.
Där ser man också hur det går när man är dumsnål; hade jag bara åkt till cykelhandlaren direkt, så... Å andra sidan fick jag en moppetur i vintersolen.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Hmm, vem sa att man ska LÄRA sig något av sina misstag..?
När jag igår äntligen fått nytt och rätt däck och sedan står där med en ny slang och en begagnad, försedd med flera lappar, vilken tror ni Janne "Snål-Verner" väljer..? "Synd att slösa en ny slang på en reservcykel"-argumentet kändes rätt torftigt när jag idag kom ut i verksta'n och däcket var tomt...
Ett sist försök att rädda ansiktet genom att byta ventil gjorde jag, men jag tror egentligen inte ens själv på det.
När jag igår äntligen fått nytt och rätt däck och sedan står där med en ny slang och en begagnad, försedd med flera lappar, vilken tror ni Janne "Snål-Verner" väljer..? "Synd att slösa en ny slang på en reservcykel"-argumentet kändes rätt torftigt när jag idag kom ut i verksta'n och däcket var tomt...
Ett sist försök att rädda ansiktet genom att byta ventil gjorde jag, men jag tror egentligen inte ens själv på det.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Idag blev det en klassisk "gör om, gör rätt" med ny slang. So far so good...
För att känna att jag kom lite framåt också gav jag mig på "racestyret".
När jag ändå vände styrstammen rätt klämde jag dit ett lite högre styre jag hade liggande.
Hur jag hade fått av detta styre från en cykel jag slaktat vete då handtagen nu satt som berget, trots bänd och värm. Så jag skar helt sonika upp det ena, och så får jag limma ihop det. Blir ändå snyggare och skönare än de svampiga (men lättdemonterade) handtagen på det andra styret.
För att känna att jag kom lite framåt också gav jag mig på "racestyret".
När jag ändå vände styrstammen rätt klämde jag dit ett lite högre styre jag hade liggande.
Hur jag hade fått av detta styre från en cykel jag slaktat vete då handtagen nu satt som berget, trots bänd och värm. Så jag skar helt sonika upp det ena, och så får jag limma ihop det. Blir ändå snyggare och skönare än de svampiga (men lättdemonterade) handtagen på det andra styret.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Fick kollat ramnumret på den andra Crescenten idag och det börjar på 56 liksom den första Crescenten, vilket jag tycker styrker min teori om att dessa siffror har med årtalet att göra. Crescenterna är i så fall jämngamla och Monarken nyare, vilket vi ju kom fram till mha blocklåset, bla.JanneHagnell skrev:Suveränt! Tar och kollar upp alla tre MCB-hojarna och drar iväg ett mail!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås