Kusinen från Varberg: Monark 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Nav

Inlägg av JanneHagnell »

T M skrev::twisted:
Hittade ett nos 415 på E-bukten

http://www.ebay.com/itm/NOS-Fichtel-Sac ... _67wt_1133

Letade förvisso efter nåt helt annat
Och nu ligger det ett på Tradera med utrop 200kr.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Rolle skrev:
JanneHagnell skrev:Så går det när minnet är kort! Upptäckte att Rolle i "The death of a ladies man"-tråden skriver att inpressningarna kom cirka 1984. Baserat på det och framgaffeln borde denna hoj vara 1981-1983.
Jag vet inte det, jag. Styrlagret är det som utbytte det gamla, riktigt bra dito 1972-73 och fanns med in på 80-talet. Men lykthållaren stämmer absolut inte överens med navet, vilken redan 1973 utgått ur reservdelskatalogen. Denna fanns dock på nya cyklar fram till 1976-77. Det som verkligen stryker cykeln från 80-talet är om blocket, där klistermärket "MCB Block" sitter, är helgjutet. Man slopade nämligen gjutningen av dessa runt 1977-1978 och gick istället över till att bocka och punktsvetsa ihop den.
Hmm, nu blev jag lite fundersam igen. Är det plast kontra krom som man enklast ser skillnad på vilket styrlager det är? För denna cykel och min röda Crescent har bägge plast, medan min blå Crescent har krom. Och bägge Crescenterna är tillverkade 1976-77. Är det inte för nytt för gamla stylagret?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Den som spar han har! :D Bland det jag sparat från den skrotade cykeln från sjöbotten fanns en nästan komplett handbroms, bara vajern saknas. Dock var förstås delarna inte jättevackra efter tiden i sjön.
Bild
Men efter behandling med roterande metallborste och slipstift var läget betydligt bättre. Blankdelarna fick ett lager klarlack mot fortsatt korrosion och stålskruvarna behandlades med zinkprimer och matt topplack.
Bild
Nu ska jag bara rota fram en vajer och ett par belägg och räta upp skruvpinnen på styrhuvudet, så är det klart för montering. 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Orka... :x
När jag idag lite snabbt och lätt drog dit handbromsdelarna insåg jag att de inte är gjorda för ett 590-hjul. Med beläggen i sitt nedersta läge tar dessa ändå på däcket, inte fälgen. :evil:
Jaja, det blir att ta några bleck och förlänga med, tänkte jag, och gav mig på att skruva dit bromshandtaget - som förstås inte är delbart utan måste träs på styret. Utan handtag.... Då gav jag upp och gick in... :lol:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

funderar

Inlägg av T M »

:twisted:
Mistänker att denna cykel har varit utrustad med 27 ½ " - 40 - 609 hjul som ny :imsorry:

Därav däck & broms strul.

Angående handtaget så kan det gå att peta bort muttern och öppna klammern för montering, finns de som har nitad mutter åxå

Testa med svinto och lacknafta för att få bättre glans på bromsen
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, hjulen ser ut att sitta långt från skärmarna så det kan säkert stämma. Kan tänka mig att de plockade bägge 590-hjulen från en annan cykel för att få lika när de behövde nytt baknav (detta är ju från 1981 men cykeln är från 1978). Kom dock på en lösning: Plocka 609-hjulet från Crescent-folkcykeln jag har stående (den har inte handbroms). Visserligen får jag då en cykel som lutar uppåt och en som lutar neråt, men det är ju ändå bara reserv/sommarstugecyklar, så det får gå tills vidare. 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Tack för tipset om svinto och lacknafta, det är en bra metod. Här får det dock duga som det är nu, mao befriat från avlagringar från sjön och skyddat med lite klarlack. :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Aha, förklaringens ljus! :idea: Det är förstås hjulbytet som ligger bakom att handbromsen var så ordentligt bortplockad, inte ens handtaget fanns ju kvar!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Så därja, det var lite bättre!
Bild
Nu ska jag bara skaffa en vajer , de jag hade i gömmorna passade inte.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

HAHA, färdig! :D
Bild
Provtur fick anstå dock, plus fyra och ösregn ute... :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

...och nu är cykeln förflyttad till stugan där den får sova vintersömn ihop med sin likafärgade Crescentkusin.
Skriv svar