Kusinen från Varberg: Monark 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Nav

Inlägg av T M »

:twisted:
Hittade ett nos 415 på E-bukten

http://www.ebay.com/itm/NOS-Fichtel-Sac ... _67wt_1133

Letade förvisso efter nåt helt annat
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Nav

Inlägg av JanneHagnell »

T M skrev::twisted:
Hittade ett nos 415 på E-bukten

http://www.ebay.com/itm/NOS-Fichtel-Sac ... _67wt_1133

Letade förvisso efter nåt helt annat
Det är väl både ganska typiskt och även charmen med e-bay och Tradera?
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Alltså, jag skulle behöva en assistent (typ Oppfinnar-Jockes Medhjälpare) som påminner mig om vad jag har i gömmorna. Kom plötsligt på att jag ju ärvt en hel låda med cykelslangar! :lol:
Och visst, där fanns två 26-tummare som var hela! :D
Den ena låg i en härlig gammal Monarkask (som förstås sparas!) och var oanvänd, medan den andra var lappad på flera ställen och buktade misstänkt vid uppblåsning. Kanske får den fortsätta vara reserv. Den förstnämnda åkte dock på, efter att jag för säkerhets skull satt på ett extra fälgband jag också hade hittat.
Bild
Här hänger den lappade slangen på det färdiga framhjulet. :)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Rolle skrev:Lite mer kuriosa är att på bilderna ur katalogen 1978-80 har bakgaffeländarna borrade hål. De mer smäckrare hålen (http://www.raketsport.com/guldcykeln69%20009.jpg) försvann i samband med att de slipade svetsfogarna ersattes med oslipade 1970-71, och fram till 1977-78 fanns det inga hål.
Hm, är det de hålen som det inte sitter något i på broschyrbilderna? Monarken har inte heller några hål där. :?
En bild cykelslangsasken jag tänkte spara:
Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Blir du klokare av det här :roll:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Butyl
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Jobbar som kemist, så jag hängde med någorlunda. Dock är jag egentligen till biolog omskolad journalist - där ser man vilka svängar livet kan ta!
Men håll med om att asken är snygg, och ordet butyl gör inte saken sämre! Som en slags ingenjörernas poesi, eller en kemisk fandango. Typ. 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Idag åkte bakhjulet av, för att se varför det inte gick att pumpa. Det visade sig inte vara så konstigt:
Bild
Inte nog med det, själva däcket satt fast som :evil: Böjde ett par däckavkrängare innan det äntligen gav med sig. nästan så jag trodde att detta var en 27-tumsfälg som någon tvingat på ett 26-tumsdäck på (kontrollmätning vederlade dock den teorin). Däcket var samma billiga sort som jag själv hade köpt på den lokala stormarknaden till framhjulet, och däcket mådde inte heller bra:
Bild
Så det blir nyinköp.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Däcket har smullit ser jag :D

Här syns tydligt att gummicorden släppt från kanttråden. För länge sedan tror jag däcken kallades för kanttrådsdäck också.

Jag såg dig idag på Tradera förresten och nu ska nog problemen med frihjulsnaven var som bortblåsta när du skaffat
egen verkstadshandbok thumb_up
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Hehe, precis! Nu var denna visserligen för Torpedo, men alla verkar ju funka likadant, vilket jag märkte när jag plockade delar från Kinanavet. :)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Gick till en annan affär för att inte få samma sorts däck igen, men där fick jag tji: De hade bara 26-tum med MTB-mönster. :o
Naturligtvis kan jag gå till cykelhandlaren och köpa kvalité, men då denna cykel blir en reservare/sommarstugecykel ville jag hålla nere kostnaderna. Det är inte bara snåltarmen som skriker (inbillar jag mig i alla fall...) utan det är ganska kul att se hur mycket cykel man kan få för nästan inga pengar alls. Svensktillverkad cykel med nav från Tyskland, ändå dumpar folk den som värdelös när däcken går sönder... Sedan åker de säkert till stormarknaden och köper en ny från Kina och tycker att de har bytt upp sig... :roll:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Inlägg av T M »

:twisted:
Biltemas standarddäck är bättre än vad många gnäller om, de jag har på
min Dbs duger bra på en extra cykel
art nr 27-914 size 40-584 pris 49.90
Finns punkafria med men de är en h-lapp dyrare
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Tack! Ja, Biltema kan ha riktigt bra grejer, tyvärr blandat med riktigt skräp. Gäller att klura ut vilket som är vilket.
Och nej, allt som säljs billigt på stormarknader och liknande är förstås inte skit. Det som får mig att reagera är att gamla prylar, här cyklar, betraktas som skräp som man möjligen använder så länge de rullar och sedan bara hivar iväg. Att dessa produkter faktiskt är tänkta att kunna repareras verkar inte folk förstå, och även om så vore lägger de hellre pengarna på något nytt just bara för att det är nytt. Samma människor kan sedan sortera sopor och tycka att de är miljömedvetna.
I grunden tycker jag att detta är ett systemfel, som det så vackert heter numera. Vi ska värna miljön, vara hållbara och återvinna samtidigt som vi hetsas att köpa nytt för tillväxten måste ju öka, annars blir det kris och arbetslöshet. Det går bara inte ihop.
Hoppsan, detta blev visst dagens ideologiska inlägg, detta... :oops:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Inlägg av T M »

:twisted:
Biltema köper däck från bla Cheng shin ett imo bra brukscykeldäck
Det finns ingen mening att köpa för dyrt om man som jag cyklar till å från affären eller åvs med gamla tidningar och burkar
http://en.wikipedia.org/wiki/Cheng_Shin_Rubber

Håller med dig om köp slit och släng, var inne på en större köpnycykelbetaladraåthelvete kedja för att jag behövde ekernipplar, svaret blev vi säljer bara hela hjul......... :evil:
Blev lite sur och köpte 300 från England! :roll:

Sen finnes det väl tillfällen där återvinning går lite över det normala:

Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

"Köpnycykelbetaladraåthelvetekedja" är ju en helt underbar definition! slider_score.gif
Skrattade en bra stund åt den. :lol:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

OOOORKA!! Köpte ett nytt däck idag, EXAKT samma som jag lagt på framhjulet OCH exakt samma som satt där förut, men det var alldeles för litet!! :evil: Framhjulet var inte helt enkelt att få på heller, men det gick. På bakfälgen står det 26 1 3/8 och däcket var visserligen 26 1 1/2, men det är väl bredden som skiljer? På framfälgen står det ingenting men jag har både måttat och mätt och de är samma. Har mätt en 27-tumsfälg också, den är större. Jag fattar ingenting!! :x
Däcket har även den moderna, millimeterbaserade beteckningen 40-584. Kan det vara så att toleranserna mellan det nya och gamla systemet är så stora att just dessa 26-tumsfälgar ska ha det som den här däcktillverkaren valt att översätta bakåt till 27 tum? Det skulle ju kunna förklara varför jag knappt fick av det gamla däcket (alltså identiskt med det nya, säkert köpt på samma stormarknad). Med übervåld kanske förre ägaren fick dit det, men till priset av att corden släppte och detta möjligen även kan vara orsaken till däckexplosionen?
Skriv svar