Rätt däckdimension till en Hermes

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Rätt däckdimension till en Hermes

Inlägg av Hakan »

Inte hade väl en sådan sk ballongdäck ?
Vad jag får fram bör det vara 26 x 1 1/2 .
Någon som kan årtalet på en sådan maskin ?
De detaljer som är fel på cyklen skall bort, skall göras körbar och inte renoveras.
Fast egentligen vill jag ha en Husqvarna cykel, fast denna duger tills vidare.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Har en sådan stående i ännu råttigare skick, med framskärmen ersatt med en i rostfritt och bakskärmen från en Monark (har jag för mig), det enda snygga på cykeln. Bakskärmen är faktiskt så fin att jag tänker ta av den och kanske ge den till någon som originalrenoverar. Resten lutar åt att jag gör en soft custom med påhängare av. Blir av någon gång efter alla andra projekt, dvs när jag fyller 90.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

FIN

Inlägg av T M »

:twisted:
Om du borstar rent baknavet så kan du hitta ett årtal där, vev + ornament säger sent tretti tidigt fyrtiotal.
Däckdimensionen är nog 44 - 584 original (26 1 5/8 1 1/2 ) kan ev vara 50 - 584 om det är en ballong cykel men denna är för smäcker för att vara en dylik.
Vårda den med vördnad för åldern och patinan den har :)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Vad sitter det för baknav på en sådan? Sachs?
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Det står 48 på navet som är ett Torpedo.
Googlade även fram att 1948 var det nyhet att man kan låsa framgafflen med en "knapp" på styrhuvudet. Denna knapp har min , men den är ur funktion.
1949 kom det ett bärhandtag på ramen vilket min inte har. Man hade även kommit upp i 2 miljoner i ramnummret 1949 och min har 1846057
Så då kan min vara just en -48
Har hittat gråa däck 44 - 584 hos Dapra 80kr st
Tack för hjälpen. :)

Källa http://veterancykel.se/Hermes-1949-herr/#next
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Hmm, med den infon i ryggen blir jag sugen på att kila ner i källaren och kolla min Hermes. Låsknapp, vad i all världen ska den vara bra för?
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

JanneHagnell skrev:Låsknapp, vad i all världen ska den vara bra för?
Finns uppgifter att man låste framgaffeln för att det skulle vara lättare att bära cykeln i ex trappor. Men jag kan även tänka mig att cykeln stod stadigare på centralstödet ?

Sitter rakt nedanför styrhuvudets emblem.
Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Hm, min Hermes har bärhandtag, så den borde vara nyare än 1949, men någon låsknapp kunde jag inte se. Hade funderat på att donera den till en grannpojk (gamla damcyklar är tydligen inne) men nu börjar jag bli sugen på att spara den för customprojektet som tänkt var. :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

När fick Hermes rostfria skärmar? Min har rostfri fram, vilket jag utgick ifrån var fel; trodde detta kom först på 60-talet. Men så såg jag just en bild på en Monark från 50-talet med rf-skärmar så då började jag undra.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Rostfria skärmar och fälgar kom som fabriksmonterat tillbehör på Hermes redan 1936-37. Men det blev vanligare på de flesta märken i slutet av 40-talet. Lättmetall dito kom i början av 40-talet på standardcyklar. Flera tillverkare hade sk lättcyklar i slutet av 30-talet som hade krom-molybdenramar och skärmar, fälgar pakethållare, styre mm av aluminium. Det förekom aluminiumfälgar ännu tidigare även om det inte var vanligt förekommande. Ett flertal stora tillverkare, tex HVA, Crescent Hermes, Nordstjernan m.fl. hade alla blankdelar utom härdade delar av rostfritt stål som fabriksmonterat tillbehör från ca 1934 och 10 år framåt.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Alltså kan den rostfria framskärmen på min vara original? Men lackat kan vara lika rätt?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Historia

Inlägg av T M »

andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Den som har samma utförande som fälgarna är troligen original. Normalt sett har man inte lackerade skärmar till rostfria fälgar, med det förekom på Crescent i slutet på 30-talet på vissa specialmodeller.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Och fälgarna är lackade, om jag inte minns helt tokigt. Dock är ram och fälgar gröna och cremefärgade medan bakskärmen är vit och blå, så bägge är nog utbytta. Framskärmens snitt ser modernare ut också, tycker jag, mer likt mina 70-talshojar.
Skriv svar