Monark 50 - tal
Monark 50 - tal
Hej! Jag har kommit över en orörd och ganska fin Monark damcykel från 50 - talet. Den har däck på 28 tum,rostfria fälgar och skärmar. Fungerande originallås,verktygslåda inbyggd i pakethållaren. Original fram och baklykta med dynamo. Kul detalj - Framdäcket är original,och har texten monark i däckmönstret.Ram och pakethållare är lite matta och "sträva" av ytrost,likaså naven och styret. Finns det något sätt att få bort detta på ett bra sätt?
http://imageshack.us/photo/my-images/823/uts1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/823/uts1.jpg/
Framdäcket är original,och har texten monark i däckmönstret
Hade några nya såna en gång ,
undrar om dom ville ha reklam när folk cyklade i snö ?
Men då blev ju texten spegelvänd
Hade några nya såna en gång ,
undrar om dom ville ha reklam när folk cyklade i snö ?
Men då blev ju texten spegelvänd
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Har den börjat rosta så att det känns med fingret kan du troligen inte göra mycket. Möjligen putsa med Autosol på kromade ytor och enbart olja in med 5-56 eller WD40 på lackeringen. Börjar du putsa med grövre medel kommer det ofelbart rosta mer. Dödssynd att bättringsmåla, sänker värdet och blir ALDRIG samma nyans.
Tack för tipsen. Ett par frågor till- På den här cykeln går sladden till baklampan från dynamon via ramen på utsidan. Är detta original? På nyare cyklar är sladden inbyggd i ramen och infälld i bakskärmen.När jag tittar in bakom baklampan in i bakskärmen så är där inget sladdhål. Så.. det skall kanske vara så? Sen undrar jag om man kan kopiera en så gammal cykelnyckel? (50-tal)Originallåset funkar fint och jag har bara en nyckel.
Före 1956 var cyklarna normalt inte standardmonterade med bakljuse, undantaget Nymans cyklar som 1943, om jag inte minns fel, fick originalmonterat bakljus i zinkgjutgods. Kanske fanns det några fabrikat till som hade baklykta original. Sladden drogs utanpå ramen och tejpades fast hos cykelhandlaren.
Det kom en lag om bakljus 1956, det eftermonterades enorma mängder bakljus, originalreflexerna behölls ibland, men monterades oftast bort.
Så vitt jag vet är ingen cykel originalmonterad med de vita bakljusena med tre röda prickar i sidorna, fabrikat SeGe. De är eftermonterade hos cykelhandlarna.
Så "original" är tejpat på ramen det som gäller, men inte snyggast. Vet att vissa cykelhandlare dock borrade hål i ramen och drog sladden ut delvis genom ramen, men få gjorde detta tidskrävande jobb.
Det kom en lag om bakljus 1956, det eftermonterades enorma mängder bakljus, originalreflexerna behölls ibland, men monterades oftast bort.
Så vitt jag vet är ingen cykel originalmonterad med de vita bakljusena med tre röda prickar i sidorna, fabrikat SeGe. De är eftermonterade hos cykelhandlarna.
Så "original" är tejpat på ramen det som gäller, men inte snyggast. Vet att vissa cykelhandlare dock borrade hål i ramen och drog sladden ut delvis genom ramen, men få gjorde detta tidskrävande jobb.
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
På många cyklar jag haft låg sladden till baklyset infalsad under kanten på skärmen, var det vanligt att man gjorde det då när man eftermonterade baklysen?andybee skrev:Före 1956 var cyklarna normalt inte standardmonterade med bakljuse, undantaget Nymans cyklar som 1943, om jag inte minns fel, fick originalmonterat bakljus i zinkgjutgods. Kanske fanns det några fabrikat till som hade baklykta original. Sladden drogs utanpå ramen och tejpades fast hos cykelhandlaren.
Det kom en lag om bakljus 1956, det eftermonterades enorma mängder bakljus, originalreflexerna behölls ibland, men monterades oftast bort.
Så vitt jag vet är ingen cykel originalmonterad med de vita bakljusena med tre röda prickar i sidorna, fabrikat SeGe. De är eftermonterade hos cykelhandlarna.
Så "original" är tejpat på ramen det som gäller, men inte snyggast. Vet att vissa cykelhandlare dock borrade hål i ramen och drog sladden ut delvis genom ramen, men få gjorde detta tidskrävande jobb.
Hade även en Husqvarna som hade hål i ramen som sladden gick i genom och det verkade vara original för det satt till och med små genomföringar så kabeln inte skulle skava. Skickar med en bild.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Vissa drog sladden i skärmens invikta kant. Har en crescent 1951 med eftermonterat bakljuse och gummigenomföring. Den var säkert standard till lättviktare och liknande. Eller så togs den fram för eftermarknaden. Hursomhelst, fabriksoriginal är det inte. 1951 hade HVA plastreflex:
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna.htm
Har aldrig sett någon fabriksmonterad baklykta i någon cykel katalog från 40-50-talet. Och jag har många kataloger... och sett många kataloger.
Har Monark 1950 och 1952 kataloger, man kan se reflexen skymta, det är tydligt att det är en sådan. Vid tillfälle kan jag kolla i Monarks huvudkatalog på hur reflexen ska se ut. Det hade jag ändå tänkt göra, då jag har en mycket fin orangeröd Monark dam från 1947 vars eftermonterade bakljuse ska bytas ut till original reflex.
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna.htm
Har aldrig sett någon fabriksmonterad baklykta i någon cykel katalog från 40-50-talet. Och jag har många kataloger... och sett många kataloger.
Har Monark 1950 och 1952 kataloger, man kan se reflexen skymta, det är tydligt att det är en sådan. Vid tillfälle kan jag kolla i Monarks huvudkatalog på hur reflexen ska se ut. Det hade jag ändå tänkt göra, då jag har en mycket fin orangeröd Monark dam från 1947 vars eftermonterade bakljuse ska bytas ut till original reflex.
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Ok då är det ju ovanligt om man hittar en cykel som har kvar sin original-reflex då? Har 3 cyklar som har kvar sina reflexer. Hermes 1931 Mode 1934 och Bricent 1940 Bilder på cyklarna finner du i albumet i länken i min signatur.andybee skrev:Vissa drog sladden i skärmens invikta kant. Har en crescent 1951 med eftermonterat bakljuse och gummigenomföring. Den var säkert standard till lättviktare och liknande. Eller så togs den fram för eftermarknaden. Hursomhelst, fabriksoriginal är det inte. 1951 hade HVA plastreflex:
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna.htm
Har aldrig sett någon fabriksmonterad baklykta i någon cykel katalog från 40-50-talet. Och jag har många kataloger... och sett många kataloger.
Har Monark 1950 och 1952 kataloger, man kan se reflexen skymta, det är tydligt att det är en sådan. Vid tillfälle kan jag kolla i Monarks huvudkatalog på hur reflexen ska se ut. Det hade jag ändå tänkt göra, då jag har en mycket fin orangeröd Monark dam från 1947 vars eftermonterade bakljuse ska bytas ut till original reflex.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7