Monark 50 - tal

Tips, frågor och allmänt snack.
Korva
Inlägg: 66
Blev medlem: 14 nov 2013, 13:44

Monark 50 - tal

Inlägg av Korva »

Hej! Jag har kommit över en orörd och ganska fin Monark damcykel från 50 - talet. Den har däck på 28 tum,rostfria fälgar och skärmar. Fungerande originallås,verktygslåda inbyggd i pakethållaren. Original fram och baklykta med dynamo. Kul detalj - Framdäcket är original,och har texten monark i däckmönstret.Ram och pakethållare är lite matta och "sträva" av ytrost,likaså naven och styret. Finns det något sätt att få bort detta på ett bra sätt?

http://imageshack.us/photo/my-images/823/uts1.jpg/
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

Framdäcket är original,och har texten monark i däckmönstret

Hade några nya såna en gång ,
undrar om dom ville ha reklam när folk cyklade i snö ?
Men då blev ju texten spegelvänd :lol:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

WOW

Inlägg av T M »

:twisted:
Akut vill ha faktor på den!

Bild
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Har den börjat rosta så att det känns med fingret kan du troligen inte göra mycket. Möjligen putsa med Autosol på kromade ytor och enbart olja in med 5-56 eller WD40 på lackeringen. Börjar du putsa med grövre medel kommer det ofelbart rosta mer. Dödssynd att bättringsmåla, sänker värdet och blir ALDRIG samma nyans.
Korva
Inlägg: 66
Blev medlem: 14 nov 2013, 13:44

Inlägg av Korva »

Tack för tipsen. Ska se vad jag kan göra för att piffa upp den lite utan att förstöra originalskicket. Hur kommer jag åt i naven? Ekrarna är lite i vägen..
Inte säkert att jag behåller denna. Vad kan den vara värd med nytt däck fram? Det fina originaldäcket är tyvärr bortom all räddning..
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Tandborste är utmärkt. Det är minst sagt vanskligt att värdera fordon utifrån bilder, men är den så fin som bilden anger ksn det handla om 2000 plus minus 500 kr.
Korva
Inlägg: 66
Blev medlem: 14 nov 2013, 13:44

Inlägg av Korva »

Tack för tipsen. Ett par frågor till- På den här cykeln går sladden till baklampan från dynamon via ramen på utsidan. Är detta original? På nyare cyklar är sladden inbyggd i ramen och infälld i bakskärmen.När jag tittar in bakom baklampan in i bakskärmen så är där inget sladdhål. Så.. det skall kanske vara så? Sen undrar jag om man kan kopiera en så gammal cykelnyckel? (50-tal)Originallåset funkar fint och jag har bara en nyckel.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Korva skrev: Sen undrar jag om man kan kopiera en så gammal cykelnyckel? (50-tal)Originallåset funkar fint och jag har bara en nyckel.
Lite handarbete med filen i en plåtbit så blir det en nyckel tillslut
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Korva skrev: Sen undrar jag om man kan kopiera en så gammal cykelnyckel? (50-tal)Originallåset funkar fint och jag har bara en nyckel.
Lite handarbete med filen i en plåtbit så blir det en nyckel tillslut
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Före 1956 var cyklarna normalt inte standardmonterade med bakljuse, undantaget Nymans cyklar som 1943, om jag inte minns fel, fick originalmonterat bakljus i zinkgjutgods. Kanske fanns det några fabrikat till som hade baklykta original. Sladden drogs utanpå ramen och tejpades fast hos cykelhandlaren.

Det kom en lag om bakljus 1956, det eftermonterades enorma mängder bakljus, originalreflexerna behölls ibland, men monterades oftast bort.

Så vitt jag vet är ingen cykel originalmonterad med de vita bakljusena med tre röda prickar i sidorna, fabrikat SeGe. De är eftermonterade hos cykelhandlarna.

Så "original" är tejpat på ramen det som gäller, men inte snyggast. Vet att vissa cykelhandlare dock borrade hål i ramen och drog sladden ut delvis genom ramen, men få gjorde detta tidskrävande jobb.
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

andybee skrev:Före 1956 var cyklarna normalt inte standardmonterade med bakljuse, undantaget Nymans cyklar som 1943, om jag inte minns fel, fick originalmonterat bakljus i zinkgjutgods. Kanske fanns det några fabrikat till som hade baklykta original. Sladden drogs utanpå ramen och tejpades fast hos cykelhandlaren.

Det kom en lag om bakljus 1956, det eftermonterades enorma mängder bakljus, originalreflexerna behölls ibland, men monterades oftast bort.

Så vitt jag vet är ingen cykel originalmonterad med de vita bakljusena med tre röda prickar i sidorna, fabrikat SeGe. De är eftermonterade hos cykelhandlarna.

Så "original" är tejpat på ramen det som gäller, men inte snyggast. Vet att vissa cykelhandlare dock borrade hål i ramen och drog sladden ut delvis genom ramen, men få gjorde detta tidskrävande jobb.
På många cyklar jag haft låg sladden till baklyset infalsad under kanten på skärmen, var det vanligt att man gjorde det då när man eftermonterade baklysen?
Hade även en Husqvarna som hade hål i ramen som sladden gick i genom och det verkade vara original för det satt till och med små genomföringar så kabeln inte skulle skava. Skickar med en bild.

Bild
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Vissa drog sladden i skärmens invikta kant. Har en crescent 1951 med eftermonterat bakljuse och gummigenomföring. Den var säkert standard till lättviktare och liknande. Eller så togs den fram för eftermarknaden. Hursomhelst, fabriksoriginal är det inte. 1951 hade HVA plastreflex:
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna.htm

Har aldrig sett någon fabriksmonterad baklykta i någon cykel katalog från 40-50-talet. Och jag har många kataloger... och sett många kataloger.

Har Monark 1950 och 1952 kataloger, man kan se reflexen skymta, det är tydligt att det är en sådan. Vid tillfälle kan jag kolla i Monarks huvudkatalog på hur reflexen ska se ut. Det hade jag ändå tänkt göra, då jag har en mycket fin orangeröd Monark dam från 1947 vars eftermonterade bakljuse ska bytas ut till original reflex.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

När jag tittar igen på din HVA tyder lackering och dekaler och på att den är från sent 50-tal. Flera märken originalmonterade bakljusen EFTER 1955, så det kan gälla din också.
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

andybee skrev:Vissa drog sladden i skärmens invikta kant. Har en crescent 1951 med eftermonterat bakljuse och gummigenomföring. Den var säkert standard till lättviktare och liknande. Eller så togs den fram för eftermarknaden. Hursomhelst, fabriksoriginal är det inte. 1951 hade HVA plastreflex:
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna.htm

Har aldrig sett någon fabriksmonterad baklykta i någon cykel katalog från 40-50-talet. Och jag har många kataloger... och sett många kataloger.

Har Monark 1950 och 1952 kataloger, man kan se reflexen skymta, det är tydligt att det är en sådan. Vid tillfälle kan jag kolla i Monarks huvudkatalog på hur reflexen ska se ut. Det hade jag ändå tänkt göra, då jag har en mycket fin orangeröd Monark dam från 1947 vars eftermonterade bakljuse ska bytas ut till original reflex.
Ok då är det ju ovanligt om man hittar en cykel som har kvar sin original-reflex då? Har 3 cyklar som har kvar sina reflexer. Hermes 1931 Mode 1934 och Bricent 1940 :) Bilder på cyklarna finner du i albumet i länken i min signatur.
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Mutter

Inlägg av T M »

:twisted:

Hoppas trådskaparaen står ut med lite mer OT :P

Har ett svagt minne av att Rex monterade esge tre prick lampan på 60 tal fram till de började använda mcb lyktor
Har ägt en Rex lyx med baklampan på bilden
Bild
Skriv svar