Kamouflerad Monark avslöjad

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Kamouflerad Monark avslöjad

Inlägg av J2000E »

Precis som med moppar så gillar jag cyklar som är byggda för lite mer fart. Under ganska många år så var cykling min sport och som mest cyklade jag 1000 mil om året. Själva cyklingen var en sak men jag började ganska direkt även att intressera mig för gamla tävlingscyklar. Det här var redan i början/mitten av 1980-talet. På den tiden var det inga som tyckte cyklar från 60-70-tal var något att samla på. Cyklarna var nästan gratis. Problemet var tyvärr att Sverige aldrig varit en stor marknad för ”top of the line” tävlingscyklar - så utbudet var extremt litet. Det man kunde hitta var de, i Sverige, klassiska Crescent och Monark-varianterna på temat.

Givetvis så införskaffades sådana och renoverades. Med lite tur fick jag vartefter även tag på finare italienska varianter som på avigvägar tagit sig till Sverige. Många år senare så blommade internet ut och en hel världs tävlingscyklar fanns plötsligt att tillgå. Samlingen växte snabbt.

Det var dock en speciell cykel som jag alltid letade efter. Och det här hemma i Sverige. Det var värre än att leta efter en nål i en höstack. Många saker talade mot att jag någonsin skulle kunna få tag på en. Det tillverkades ytterst få, det är länge sedan, de var tävlingsredskap – de förbrukades och slutligen - är de extremt väl kamouflerade.

När Fåglum-bröderna var amatörer så cyklade de på Monark och Crescent. Det vet alla. Det var verkligen så – du kunde köpa likadana cyklar som den svenska eliten cyklade på. Det var inte några konstverk utan enbart habila redskap. Lite gammaldags och ibland med underlig ramgeometri. Det färre vet är att de som professionella absolut INTE cyklade på dessa.

Under större delen av sin tid som proffs så fick de sina ramar byggda av Faliero och Alberto Masi. I verkstaden under Vigorelli-velodromen i Milano löddes de ihop. Detta var något helt annat än det grovsmide som åstadkoms hemmavid. När Fåglum-brödernas måttades för sina ramar var det verkligen så – ramarna tillverkades efter deras mått. Samtidigt som de fick sina ramar byggda så byggdes även ramarna åt Eddy Merckx i samma verkstad. På Masi: s arbetsorderlista stod de flesta namnkunniga cyklisters beställningar under 50-, 60- och 70-talet.

Det var en av dessa cyklar jag drömde om att hitta. Det byggdes ett antal ramar till bröderna för varje säsong men vi talar ändå om ett fåtal. De tävlades sedan på – och de var förbrukningsvaror. Några kom med hem till Sverige efter karriären. Här gick de olika öden tillmötes. Några står på museum, några såldes som vanliga tävlingscyklar i någon av brödernas cykelbutiker, etc. Jag talade redan i mitten av 80-talet med Gösta Fåglum och försökte spåra någon av cyklarna men det tog alltid stopp ganska direkt. Vad menade jag tidigare i texten med kamouflage? Jo, av sponsorskäl så var dessa cyklar lackade i Monark och Crescents färger och med dekaler till detta.

Det finns så många cyklar i Sverige som varit ”Fåglums”. Nästan varenda Crescent i orange och blå Monark med Campagnolo-utrustning säljs med ”å den här har Fåglum cyklat på”. Skulle jag ha räknat alla annonser med någon form av påstådd proveniens i den här riktningen så skulle det under åren varit tusentals. Och på sätt och vis har de ju lite rätt – den vanliga racern som gick att köpa var i stort likadan som de cyklar bröderna använde som amatörer. Svårbevisat och svårt att motbevisa med andra ord. Jag letade efter en cykel som var lackad som alla andra…men som var något helt annat.

En Masi är tack och lov verkligen något helt annat… Det går lätt att se skillnad om man vet vad man skall titta efter. När jag för några år sedan hittade en annons på nätet – med bild - reagerade jag direkt. Jag såg att detta inte var en svensk ram med klumpiga ofilade Nervex-muffar och tafflig böj på framgaffelrören. Pulsen steg till ohälsosam nivå och jag kastade mig i bilen.

Många års letande var över. The real deal. Efterforskningar visade så småningom att det är en av Tomas cyklar från säsongen 1971. I det närmaste i perfekt skick. Den har vårdats extremt väl av en far och en son som båda tävlat på den i tempolopp.

Bilderna visar den i fyndskicket – sadeln sitter lite för långt bak för att det rent estetiskt skall vara helt optimalt.

För dem som gillar gamla tävlingscyklar blir det nästan inte bättre än så här.

Bild

Bild

Bild

Fler bilder här:
https://www.flickr.com/photos/45306161@ ... 029488100/

För dem som är intresserade av att se delar av resten av cykelsamlingen så kikar man här:
https://www.flickr.com/photos/45306161@ ... 819586755/

För dem som orkar läsa mer - jag skrev tidigare om denna cykel på internationella forum så här:

In the early seventies some Swedish guys rode for the Ferretti team but because of previously agreed sponsor deals they continued riding the same bike brands as they did as amateurs at home in Sweden - Monark and Crescent. I am of course talking about the Pettersson brothers Gosta, Sture, Tomas and Erik. Many times world champions and olympic medalists and then turned pro.

I am proud to say that I this is one of those bikes.

A 1971 Masi

A Masi team bike

A Ferretti team bike

A bike with race history

A bike from 1971 in almost perfect condition

A bike I have dreamed about for many years

Any of the above, on its own, would make my day. Put them all together and imagine my state of mind when finding one that you can put “check” after all of the above. The hair on my arms actually stood right out and my brain was speeding.

I have searched for many years.

I have had this bike since June 2011 but I knew I had to make sure no one could debate its origin, history or any other aspect of it.

I have been in contact with all possible sources, including experts on Masi: s, the Petterssons, Alberto Masi and last but not least previous owners - of whom none has been a collector. They just had the bike because it was a good racing bike. It has stayed in the same family almost all the time since it was sold "out of pro racing". It was built as a time trial bike and has stayed like that. The provenance has been secured.

And now I felt it was time to share this bike with you all.

I still have not touched anything (tough after such a long time....) - waiting for a friend and professional photographer to document the find in detail before and during the cleaning and detailing of the bike. The pictures shown here are taken by me with my mobile phone camera and show the bike some days after I got it.

I am a very happy man. After years of looking for the needle in the haystack I can just enjoy it.

Letter code F61 (the same as another Swedish Masi Monark that was found earlier - though repainted). When I get to check the fork - I will see if there is a date there but as far as I can see this is a bike from 1971. I base this on the four slot/window BB.

The De Rosa panto parts and Omas/Cobra parts are going to stay on the bike out of respect for the former owners. It might be easy to think – restore it to Pettersson/Faglum specs but the guys who has used the bike since were dedicated cyclists also and they and the bike deserves to be respected. It is something as rare as a real race bike that has got some period correct upgrades. The bike was bought around 1975 and upgraded with the Omas/Cobra lightening products at that time. The buyer then used it for time trials and won some regional championships on it. It was then passed on to his son, who used it in the same manner. They both kept it perfectly maintained and cared for it religiously. The De Rosa panto parts were on the bike when they got it. One can only fantasize about the story behind them. When I asked Tomas and Gosta Pettersson about it they just said - "the mechanics in the team probably did not bother to keep things apart".

Enjoy the pics and share my happiness.

SOTC
1964 Bianchi Specialissima
1971 Masi, team bike
1972 Colnago Super
1974 Bianchi Specialissima
1975 Bianchi Specialissima
1977 Pogliaghi Italcorse
1978 Masi Prestige (blue)
1978 Masi Prestige (red)
1979-80 De Rosa Professional
1980 Meral Super Randonneur
1983 Cinelli Super Corsa
1984 Conti (CIÖCC)
1985 De Rosa Professional
1985 Eddy Merckx Cyclocross
1985 Bianchi Centenario (frame only)
1989 Colnago Master Piu
1989/90 Bianchi Proto (Columbus MAX)
1992-93 Eddy Merckx MX Leader
1993 Eddy Merckx MX Leader "Rainbow"
1993 Eddy Merckx MX Leader Motorola
1995 Eddy Merckx MX Leader GAN
2010 Masi Prestige (Champagne)