Kedja till gammal cykel

Tips, frågor och allmänt snack.
ElCabo
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2014, 19:58

Kedja till gammal cykel

Inlägg av ElCabo »

Jag håller på att fixa en gammal Örnen cykel, den är rätt rostig så det blir ingen helrenovering, tror inte det är värt att lägga ner det jobbet. Har bara gått igenom lager och nav och smörjt upp osv.
Problemet är kedjan, när jag började med cykeln var det första jag tog bort kedjan, man kunde ställa den för sig själv. Alla andra cyklar jag gjort iordning har jag som standard alltid satt på ny kedja, så tänkte jag göra även på denna. Ett misstag visade det sig... En ny kedja passar inte alls, enligt cykelreparatören här är dreven så slitna så att en ny kedja inte passar. Skillnaden känns dock väldigt stor, det torde ju i stort sett inte funnits något material kvar på kedjan i så fall?

Känner inte att det är hela sanningen, hade man kanske olika dimensioner på kedjor förut?

Någon som har erfarenhet av hur man löser detta, känner inte att det är hela sanningen, hade man kanske olika dimensioner på kedjor förut? Inser givetvis att skulle sparat kedjan, men det är för sent!

Bifogar några bilder också, är det förresten någon som kan hjälpa till med datering också när vi ändå är igång?
Kedja som inte passar
Kedja som inte passar
P1050266.JPG (107.92 KiB) Visad 9685 gånger
P1050267.JPG
P1050267.JPG (152.69 KiB) Visad 9685 gånger
P1050270.JPG
P1050270.JPG (218.87 KiB) Visad 9685 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

Det är nog snarare så det finns olika dimensioner idag som det inte fanns då. Jag tror inte det är nån halvtumskedja du köpt utan snarare en kedja till nån modern cykel som jag inte har nån koll på. Standard klassisk cykelkedja är dimension 1/2 x 1/8 och nån annan beteckning känner jag inte till. Biltema eller Jula har säkert men kvaliteten är inte den bästa är min erfarenhet. Dom bästa cykelkedjorna var dom kinesiska, Golden Star tror jag dom hette, i en gul och röd förpackning. Tror dom finns fortfarande men kanske inte i alla cykelaffärer nu längre.

Det kom en till mig med en sån där modern cykel idag men det är totalstopp på sånt här, det är endast dom gamla grejerna jag tar i, det nya får nån annan ta... :wink:
ElCabo
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2014, 19:58

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av ElCabo »

Tack för svaret, jag var på Biltema i dag och investerade hela 34kr i en 1/2x1/8 kedja. Det ser dessvärre lika illa ut ändå. Länkavståndet verkar vara alldeles för litet på kedjan, jag tog en bild på framdrevet denna gång, där ser man det tydligt. Skåningarna verkar ha byggt rejält?
Bilagor
P1050274.JPG
P1050274.JPG (132.43 KiB) Visad 9625 gånger
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Mät avståndett mellan 2 kuggspetsar .
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

Kollade i Nymans feta cykelreservdelskatalog från 1949 nyss och där finns bara halvtums cykelkedjor, fast nånstans i bakhuvudet har jag ett minne av jag sett nåt bakdrev med större delning och kanske det ligger här nånstans... :roll:

Men jag får nog ge upp här och inser att det här är ett problem mer för proffsen inom veterancykelakademin :-??
ElCabo
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2014, 19:58

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av ElCabo »

Verkar ha funnits 5/8 delning också, men det är långt ifrån min klinga. Den mäter 13 mm mellan topparna vilket alltså borde vara 1/2"?
http://www.cykelhobby.com/oldchain.htm
Bara att skrota cykeln? Synd, den tillhörde min frus farfar...
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av disktant »

Vad har du för diameter på rullarna på kedjorna?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

ElCabo skrev: Den mäter 13 mm mellan topparna vilket alltså borde vara 1/2"?
Husqvarna Sport har fel. Det går inte mäta delningslängd på en cirkel för den blir större ju mindre cirkeln är :roll:

Varför skrota cykeln? Begagnade drev och kuggkransar finns hur mycket som helst...

Och duger inte det så finns nog både NOS och nya lite här och var... :roll:
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av disktant »

Du skall väll mäta cc mellan dalarna, bör ju vara 12.7mm i så fall
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

Om inte mätningar stämmer med resultatet vilket gäller då? :roll:
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av andybee »

Märkligt att detta kan vara så bekymmersamt. Kedjan är helt säkert 1/2 X 1/8 med tanke på på cykelns ålder. Bilderna visar att bredden inte är problemet, utan delningen. Beror nog på kedjans urusla kvalite. Ring runt bland alla företag i Raketsports länkar och /eller bevaka Tradera efter riktiga grejer såsom C E Johansson kedja (CEJ) vilket originalmonterades på det flesta cyklar under denna tid. Kvaliteten är oöverträffad, jag har massor med cyklar från 3040-50-talen som säkert aldrig fått kedjan bytt.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

Du visar bilder endast tagna från sidan men jag misstänker det ska vara en bredkedja till den där cykeln.

I bland hade cyklarna en bredare kedja, 1/2 x 3/16, alltså samma dimension som mopederna fast i klenare utförande som cykelkedjan 1/2 x 1/8 och det kan förvilla delningslängden som inte ser ut att stämma på bilderna.

Mopedkedjan passar men det ser klumpigt ut och cykelkedjan 1/2 x 3/16 går inte längre att köpa över disk, det är i så fall och leta på såna ställen som andybee rekommenderar.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

Skit i och leta kedjor, du har ju sprillans nya nu ju.... :D

Byt drev istället, finns hur många som helst, och då får du ju samtidigt en genomgång av både vevparti och baknav och om du gör det rätt så känns cykeln som ny igen mistick_yes.gif
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av andybee »

Om kedjorna är så usla att de inte ens passar ett ordinärt kedjehjul från 40-talet, som jag kan ta gift på är 1/2 X1/8 för den delen, så kommer det ändå inte hjälpa med andra drev. För du menar väl ändå inte att det ska monteras moderna fula drev (om det ens går hitta klassiska Fauber kedjehjul...).? Gå till en cykelhandlare av den gamla stammen, han har säkert en OK begagnad kedja av äldre kvalité, ljusår bättre än kinaskiten som ändå är utslitet på ett år!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Kedja till gammal cykel

Inlägg av 56:an »

Jag har alltid gillat dom här kinesiska cykelkedjorna bäst ända sen jag var fjorton och dom finns faktiskt fortfarande i precis samma förpackning :D

Superkvalitet till superbilligt pris och det är alltid tillräckligt med länkar som även räcker till gamla 28" herrcyklar med 52 kugg fram och stort drev bak 8)

Kina är genom tiderna världens största land på cykelproduktion, så det är nog inte bara skräp som kommer därifrån :)

Bild
Skriv svar