Militärcyklar

Tips, frågor och allmänt snack.
nissebro12
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Militärcyklar

Inlägg av nissebro12 »

Jag har en Victoria påhäng som mycket bra, snabb och stark. Problemet är ekrarna på bakhjulet, det går av en eller två ekrar var gång jag tar ut den på vägen. Nu undrar jag om det är grövre ekrar på militärcyklar än på standardcyklarnas 2m.m. Tacksam för svar om någon vet.
nissebro12
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Re: Militärcyklar

Inlägg av nissebro12 »

nissebro12 skrev:Jag har en Victoria påhäng som mycket bra, snabb och stark. Problemet är ekrarna på bakhjulet, det går av en eller två ekrar var gång jag tar ut den på vägen. Nu undrar jag om det är grövre ekrar på militärcyklar än på standardcyklarnas 2m.m. Tacksam för svar om någon vet.
Jag har idag köpt en militärcykel, ekrarna är grövre och hjulet mindre dim.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Militärcyklar

Inlägg av 56:an »

nissebro12 skrev:Jag har en Victoria påhäng som mycket bra, snabb och stark.
Det fanns två modeller FM 38 och FM 38 Spezial.
En av dem kom lite före mopedlagen och var inte strypt på det sättet som lagen krävde så det är nog en sån du har fått tag i :D

Nu minns jag inte vilken som är vilken men jag tror Spezial var den senare modellen som var lite slöare :)
nissebro12
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Re: Militärcyklar

Inlägg av nissebro12 »

OK, tack för det. Den är iallafall roligare att åka med än min vanliga moppe som känns mer som en mc, å så är det ett riktigt gammaldags mopedljud. Jag hade en Victoria hjälpmotor redan 1955 som jag köpte av en kompis för 150 kr. På 60-talet köpte jag en tandemcykel med victoria påhäng av encykelhandlare för 75 kr. Den var kul att ha då jag kunde ha med en kompis bakpå.
Skriv svar