Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Tips, frågor och allmänt snack.
Micke72
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jun 2020, 16:09

Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av Micke72 »

Hej! Jag har en fin gammal Crescent campingcykel/minicykel av klassisk modell (70-tal?) som jag håller på att fixa i ordning. Fixandet innefattar att skaffa nya däck, vilket visade sig vara svårare än jag trodde. Däcken har dimensionen 24 x 1 1/2 vilket uppenbarligen är en mycket obskyr storlek. Enligt cykelhandlaren existerar inte någon sådan dimension och den finns inte ens listad i Sheldon Browns tabell. Någon här som vet om det går att lösa detta genom att använda någon annan storlek, som t ex 24 x 1 3/8? Om jag förstår det rätt så skulle det isf skilja 6 mm i diameter och 3 mm i fälgbredd.
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av Petrolhead »

Du ska med största sannolikhet ha 20" däck och slang, det är det absolut vanligaste. Troligen så är 24" enligt gammal betäckning.
Står det några mm mått? eller om du kan mäta inner diametern på ditt däck.
24" är oftast 540mm, vanliga 20" är 406mm
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av erlan »

mät diametern på fälgen, där däcket ligger an.
sedan går det nog att lista ut vilka däck som passar.
24" låter fel på en vanlig? minicykel. udda specialmodell?

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av billykid »

Troligen 20" fäljar & däck vad jag vet kan kolla mera...Hjälper till på en Cykelverkstad just nu, han vet mycket om alla old cyklar...du har inte nån bild..som du kan lägga ut här.. :?:
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av Rocket Scientist »

Däckdimension minicykel.jpg
Så här ser originaldäcken ut på min! :D
Dimensionen finns på tex. Biltema, men mönstret är inte snyggt...
Hittar du snyggare mönster, helst med de två vita ränderna är jag också intresserad!
skoterett+suzuki
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 okt 2014, 18:05
Ort: L-bro Småland

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av skoterett+suzuki »

kolla på mopedrenovering dom har 24x11/2 men mät först storleken på fälgen
skoterett 64
skoterett 65 2st
raket 1163
raket 1164
raket ???? flinta fäste
suzuki k50 76
suzuki k50 79
cresent flakmoped 60-70 tal
kingen1
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jun 2020, 20:44

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av kingen1 »

För att reda ut lite så har MCB:s låghjulingar funnits i både 20" och 24" versioner, där 20 tummaren är klart vanligare och 24 tummaren mer ovanlig. När det kommer till däckdimensioner så är ju dagens ETRTO standard i millimeter istället för tum, vilket gör att det blir mer exakt och mycket lättare att hitta rätt däck till äldre cyklar. Måttet du ska leta efter till din 24 tummare är 534 millimeter, detta är fälgens diameter. Motsvarande 20 tummare har 406 millimeter i fälgdiameter. Den moderna ETRTO standarden anges med bredden på däcket först, och diametern på fälgen sist. Så ett tidigare 20 tumshjul med dimensionen 20x1,75 motsvarar i millimeter 47-406. Bredden på däcken är inte så noga på vanliga standardcyklar, så om du sätter på ett däck som är 40 eller 47 millimeter brett spelar inte så stor roll, så länge det inte tar i skärmar eller annat. Det viktiga är att diametermåttet är korrekt. Ett däck med mått 37-540 kommer således inte passa på din cykel som har måttet 37-534, däcket blir 6 millimeter för stort och kommer glida av fälgen.

Angående MCB:s 24 tummare så är däcken i ETRTO storlek 37-534. Detta mått är extremt ovanligt idag och vad jag vet ingen som tillverkar däck med dessa mått. Det bästa är att hålla utkik på köp och säljsidor, till exempel gruppen "cykelhistoriska föreningens pryltorg" på facebook. Alternativ två är att leta hos äldre lokala cykelhandlare, gubbarna kan ha något hängandes långt in. Trelleborg T-nabb tillverkades i den här dimensionen och var ofta det som satt på original men har även sett andra tillverkare.

Om någon annan någon gång behöver hjälp med däckdimensioner så finns här en väldigt användbar översättningstabell från tum till ETRTO
https://www.cykelaffaren.se/page/cykeldacks-guiden
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Däckstorlek på minicykel 70-tal?

Inlägg av Lolalola »

Micke72 skrev: 08 jun 2020, 16:52 Hej! Jag har en fin gammal Crescent campingcykel/minicykel av klassisk modell (70-tal?) som jag håller på att fixa i ordning. Fixandet innefattar att skaffa nya däck, vilket visade sig vara svårare än jag trodde. Däcken har dimensionen 24 x 1 1/2 vilket uppenbarligen är en mycket obskyr storlek. Enligt cykelhandlaren existerar inte någon sådan dimension och den finns inte ens listad i Sheldon Browns tabell. Någon här som vet om det går att lösa detta genom att använda någon annan storlek, som t ex 24 x 1 3/8? Om jag förstår det rätt så skulle det isf skilja 6 mm i diameter och 3 mm i fälgbredd.

Jag behövde däck till en gammal Rodeo och det är ju samma storlek som på minicyklarna. Biltema hade däck! Alla de där BMX-cyklarna har nog samma dimension som du behöver. :thumb:
Skriv svar