Crescent cykel 70-talare
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar!
Ja, sadeln är snodd från den Hermes jag köpte i höstas och egentligen lite gammal för denna 70-talare men stuket är ju rätt tills någon annan dyker upp. När jag fiskade upp cykeln satt en modern utbytessadel på och det kändes helfel plus att min frus DBS från 1999 behövde ny sadel så den fick gå dit.
Och visst ska det bli kul med en klassisk brukscykel där växlarna förhoppningsvis inte fryser så snart det går under nollan (som det gör i Shimanonavet på min några å gamla Svalan). Eftersom min Scoterette inte är brukbar tänkt jag låna moppelåset från den så får jag förhoppningsvis ha cykeln i fred vid pendelstationen också. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, sadeln är snodd från den Hermes jag köpte i höstas och egentligen lite gammal för denna 70-talare men stuket är ju rätt tills någon annan dyker upp. När jag fiskade upp cykeln satt en modern utbytessadel på och det kändes helfel plus att min frus DBS från 1999 behövde ny sadel så den fick gå dit.
Och visst ska det bli kul med en klassisk brukscykel där växlarna förhoppningsvis inte fryser så snart det går under nollan (som det gör i Shimanonavet på min några å gamla Svalan). Eftersom min Scoterette inte är brukbar tänkt jag låna moppelåset från den så får jag förhoppningsvis ha cykeln i fred vid pendelstationen också. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med strikt original ska man inte stirra sig blind på, utan man får ha lite utrymme för personlighet och fri tolkning
Sen ska man ju definitivt välja den sadel som passar bäst
Åttiotalets standard sadlar på dessa cyklar var ren skit trots att dom tillverkades i Italien.
Stenhårda, stela,otrevliga så en 40-50 tals sadel är helt rätt om man ska cykla bekvämt. <!-- </EdIndex> --></div>
Sen ska man ju definitivt välja den sadel som passar bäst
Åttiotalets standard sadlar på dessa cyklar var ren skit trots att dom tillverkades i Italien.
Stenhårda, stela,otrevliga så en 40-50 tals sadel är helt rätt om man ska cykla bekvämt. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja, det handlar mer om att Hermesen så småningom kommer att vilja ha tillbaka sin sadel. Annars kunde den få sitta. <!-- </EdIndex> --></div>FLAK skrev:Det där med strikt original ska man inte stirra sig blind på, utan man får ha lite utrymme för personlighet och fri tolkning
Sen ska man ju definitivt välja den sadel som passar bäst
Åttiotalets standard sadlar på dessa cyklar var ren skit trots att dom tillverkades i Italien.
Stenhårda, stela,otrevliga så en 40-50 tals sadel är helt rätt om man ska cykla bekvämt.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använde cykeln till pendeltåget idag och den gick kanon!
Alla växlarna gick i snällt och fint, och den kändes mycket nättare, men ändå stabil, att använda än min moderna Kina-Svalan. Enda grejen var att jag glömt att justera sadel och styre så knäna pekade lätt utåt men det är ju snabbt åtgärdat. <!-- </EdIndex> --></div>
Alla växlarna gick i snällt och fint, och den kändes mycket nättare, men ändå stabil, att använda än min moderna Kina-Svalan. Enda grejen var att jag glömt att justera sadel och styre så knäna pekade lätt utåt men det är ju snabbt åtgärdat. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, man ska aldrig använda orden "snabbt" och "lätt" i förväg...
Justerade sadeln utan problem men styret satt FAST. Kanske inte så konstigt för en cykel som legat i en å... Möjligen fick jag upp det en bit men det får räcka så länge, nu får 5-56-en verka så gör jag ett nytt försök senare. Umgås ändå med tanken på att byta till "gubbastyre" för att få rakare körställning, men original är ju snyggt. Hmmm... <!-- </EdIndex> --></div>
Justerade sadeln utan problem men styret satt FAST. Kanske inte så konstigt för en cykel som legat i en å... Möjligen fick jag upp det en bit men det får räcka så länge, nu får 5-56-en verka så gör jag ett nytt försök senare. Umgås ändå med tanken på att byta till "gubbastyre" för att få rakare körställning, men original är ju snyggt. Hmmm... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det kan ju vara kul med lite trampjonnar jag har även ngr. sådana i samlingen..bla. en gammal -50tals Crescent med en neodymtillsats tror att det heter så.. Detta är en smart äggformad mojäng på hjulnavet. i denna sitter en liten generator sedan går det en axel inne i gaffelröret upp till ett vred vid gaffelkronan där man aktiverar generatorn.. Framlyset är integrerat med framskärmen. Numera är ide´n med navdynamo väldigt inne bland cykeltillverkare lite sent..va..!
Jag har även en -50 tals damhoj som heter Crescent Shopper med en speciell löstagbar shoppingkorg i metall..sedan några vanliga nymans hermes mm..
Dr. Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har även en -50 tals damhoj som heter Crescent Shopper med en speciell löstagbar shoppingkorg i metall..sedan några vanliga nymans hermes mm..
Dr. Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OOOoo, en sådan dynamo vore inte fel att ha!
Men min Crescent 50-talare har vanlig och ej fungerande dynamo...och dålig broms...den ligger bra till för att bli nästa omvårdnadsobjekt efter att jag fixat dotterns Triplexnav...
Och sedan har vi ju svärfars Husqvarna 40-talare som bara BER om att få en påhängare monterad... <!-- </EdIndex> --></div>
Men min Crescent 50-talare har vanlig och ej fungerande dynamo...och dålig broms...den ligger bra till för att bli nästa omvårdnadsobjekt efter att jag fixat dotterns Triplexnav...
Och sedan har vi ju svärfars Husqvarna 40-talare som bara BER om att få en påhängare monterad... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rotade i gamla grejer i sommarstugan i helgen och fick med mig hem en uppsjö cykelreflexer samt en äkta 70-tals cykelkorg! Passar som gjuten på min 70-talare, det syns på nötningsmärkena på Crescentmärket att det suttit korg där förut. Har inget framlyse så jag slängde i alla fall på en vit reflex på korgen för att blidka fabror Blå...
Från stugan plockade jag även med 70-talarens äldre släkting, en Crescent 50-talare med Nymans (Sachs?) oväxlade "Lättgångsnav". Den ska få puts och navgenomgång, se NY TRÅD för detta.
<!-- </EdIndex> --></div>
Från stugan plockade jag även med 70-talarens äldre släkting, en Crescent 50-talare med Nymans (Sachs?) oväxlade "Lättgångsnav". Den ska få puts och navgenomgång, se NY TRÅD för detta.
<!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, dags för nya lärospån i Triplexnavskunskapen....
Navet har funkat bra men pedalerna har velat följa med lite vid frirull, typ ett helt varv på 100 meter som jag lett cykeln. Inget allvarligt men för säkerhets skull lossade jag navet lite till i fall det var för tight draget. Funkade bra först men så började det gå trögare och trögare plus att tramporna ville följa med så jag till slut inte kunde ha fötterna på dem.
När jag tog isär hjulet visade det sig att kulringen (≈kullagret) på växelsidan var skev och två kulor saknades! Som tur är hade jag en annan ring att sätta dit och sedan funkade allt bra och NU står tramporna still också!
Min analys av det hela är att när jag först drog navet för hårt skadades kulringen. Det hela funkade sedan någorlunda i alla fall men skevheten låg bakom att pedalerna ville följa med. När jag sedan lossade navet ytterligare kantrade hela härligheten och det blev stopp.
Men frågan kvarstår: Vart tog de två sist kulorna vägen? Och ja, jag har haft isär HELA navet... Får knäskura garagegolvet.... <!-- </EdIndex> --></div>
Navet har funkat bra men pedalerna har velat följa med lite vid frirull, typ ett helt varv på 100 meter som jag lett cykeln. Inget allvarligt men för säkerhets skull lossade jag navet lite till i fall det var för tight draget. Funkade bra först men så började det gå trögare och trögare plus att tramporna ville följa med så jag till slut inte kunde ha fötterna på dem.
När jag tog isär hjulet visade det sig att kulringen (≈kullagret) på växelsidan var skev och två kulor saknades! Som tur är hade jag en annan ring att sätta dit och sedan funkade allt bra och NU står tramporna still också!
Min analys av det hela är att när jag först drog navet för hårt skadades kulringen. Det hela funkade sedan någorlunda i alla fall men skevheten låg bakom att pedalerna ville följa med. När jag sedan lossade navet ytterligare kantrade hela härligheten och det blev stopp.
Men frågan kvarstår: Vart tog de två sist kulorna vägen? Och ja, jag har haft isär HELA navet... Får knäskura garagegolvet.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har krupit runt på garagegolvet men inga kulor... Jaja, cykeln funkar nu i alla fall så jag kan ta itu med dotterns triplexnav. Att bromsen inte tog var inte konstigt, jag är förvånad att det alls gick att cykla med! Några stenhårda kokor var allt fett som gick att hitta och bromskonan fick lossas från planetväxeln med milt våld (den ska ju snurra fritt på gängan där, vilket utgör själva momentum i bromsverkan).
Men sedan blir det 50-talare! <!-- </EdIndex> --></div>
Men sedan blir det 50-talare! <!-- </EdIndex> --></div>