Crescent cykel 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vad tror du om att i första hand gör en egen cykelkategori här på forumet? Är det intressant?
Låter väl jättebra! Var lite tveksam att lägga ut cykeln under mopedrenovering men sista delen av ordet stämmer ju i alla fall! Kanske kunde vara idé med en "Renovering övrigt" också för alla de som har utombordare, gräsklippare mm! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Den där cykeln var i mycket bra skick för att ha legat i en å. Jag själv är mycket petig att cykeln är originalskick och att märkena inte är borta. När jag ändå ser på cykeln så blir jag sugen på årsbestämma cykeln , så det gör jag nog! Av att säga på veven och frammärket på ramen, så säger jag att den är från 1976. Min cykel som jag har är också från 1976 (skickar med bild) och är nästan oanvänd!
Bild
Grymt! Den grönmetallic färgen är ju ännu coolare än den blå jag har! 8)
Men om det är en 76:a stämmer navskissen då?
Är det förresten någon som har en fjäder till handbromsen? på min hängde bromsen bara i vajern och både kupolmutter och fjäder var förstås borta... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min cykel som jag har är bara enväxlad med Shimano coaster brake <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Micklade med Torpedonavet igår och har kommit fram till att konstruktionen nog inte är så vansinnig som det verkar, med ett tvådelat mutterämne. Det har nog faktiskt GÅTT AV! :shock: Det kan förklara varför kedjan till växelaxeln gått av (det som var upprinelsen till demonteringen av navet), nämligen att det trasiga mutterämnet fick mekanismen att kärva ihop, snubben på cykeln tar i för att ändå växla och SNÄPP så går kedjan av!
Så nu får jag försöka tillverka ett nytt mutterämne med gänga i mikroskopstorlek... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:
Raketsport skrev:Vad tror du om att i första hand gör en egen cykelkategori här på forumet? Är det intressant?
Låter väl jättebra! Var lite tveksam att lägga ut cykeln under mopedrenovering men sista delen av ordet stämmer ju i alla fall! Kanske kunde vara idé med en "Renovering övrigt" också för alla de som har utombordare, gräsklippare mm!
Har jag gått överstyr med kategorier? :D Har gjort 3 nya kategorier: Cyklar, Motorcyklar, Båtmotorer. Glömde gräsklippare/trädgårdmaskiner......
Ska jag lägga till den, slå ihop den med utombordare eller låta den vara :?:
Vad tycker ni? Alla tips och förslag är välkomna, det är ju ni som gör sidan! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför 3 nya ? varför inte 1 övrigt MCB/Nymans istället <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Varför 3 nya ? varför inte 1 övrigt MCB/Nymans istället
Jag tror att det blir för rörigt då <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte att det blir svårt att hitta andra relaterade inlägg på ex. cykel, då det så småningom blivit fler inlägg. Kanske blir lite grötigt med alla under samma kategori. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad sägs om en övrigt-kategori och om sedan det visar sig att något blir väldigt överrepresenterat där går det ju att bryta ut till en egen kategori?
Den här tråden har ju fö blivit två, en om min cykel och en om kategorier. Men min Crescent 70-talare, i alla fall. Försökte hårdlöda ihop delarna till mutterämnet igår men det gick åt skogen. Har ett Torpedonav från en nyare (Kina)cykel som jag tänkte öppna. Har jag riktig tur sitter ett likadant ämne där. Annars blir det nytillverkning... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har varit mest Scoterette det senaste men som de som följer den tråden märkt behöver jag varva ner med något mindre motsträvigt... :evil:
Som jag berättat hängde handbromsen bara i sin vajer och den speciella fjädern var förstås borta. Trodde jag skulle behöva beställa den från någon specialfirma men som tur är har vi fortfarande (eller igen) en cykelnasare i sta'n som faktiskt LAGAR cyklar också, inte bara kränger häftiga tillbehör...
Så med en ny fjäder för 20 kr och en kupolmutter i lämplig storlek var strax handbromsen i funktion igen!
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2008, 23:00

Re: Crescent cykel 70-talare

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Jag och dottern fiskade i vintras upp en klassiker ur ån: En blåmetallic Crescent damcykel från 70-talet, med tre växlar, handbroms och dekalen "En kvalitetscykel från MCB". Först igår hann jag med att börja fixa med den, största problemet var att kedjan till växelnavet gått av. Passade på att öppna navet för rengöring (det har ju ändå legat i vatten), varvid jag tappade delar av det! :shock:
Undrar därför om någon har en sprängskiss till ett 3-växlat Sachs-nav så jag har en chans att få ihop det hela igen...
Hej
Har du fortfarande inte korrekt sprängskiss så skicka ett mail så ska jag hjälpa dig kolla en sak.På navhylsan kan det vara stämplat 515 då har du ett va de äldre naven med lås gängad kulskål på drevsidan.Det finns även ett nyare å bättre nav av Triplex är min favorit har 27tums röd damcykel Crescent från 70-talet går kalas om man kan sin sak med navet vill säga hehe.Tänk även på att när du justerar navet så görs det i 3:ans läge och man sträcker wiren precis innan växelkedjan åker utåt av spänningen gör du detta har du inga problem alls med växlarna.Behöver mer råd å dåd plus korrekt skiss skicka ett mail Mvh Ludde
ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset! :D Ska kolla om det står något på mitt nav. <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2008, 23:00

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Tack för tipset! :D Ska kolla om det står något på mitt nav.
Hej Janne
skicka din epost adress till mig har fotat nav plus delar och skisser ur kataloger så du har allt du behöver.Jag behöver bara en adress så kommer det bilder min adress är
ludde7804@hotmail.com
Mvh Ludde <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ÄNTLIGEN :D fick jag lite tid till Torpedonavet. Tack vare Ludde har jag haft både nytt mutterämne till dragstången och korrekt bromscylinderfett liggande i flera månader men husbygge och diverse annat kom emellan.
Fick lite ångest när jag öppnade lådan med delar och började tvätta rent alltsammans: Skulle jag verkligen få ihop detta?? :shock:
Skillnaden mot när jag var liten och glatt rev naven på diverse gamla cyklar utan att få ihop grejerna igen är att jag nu hade en SPRÄNGSKISS (tack igen, Ludde!). Enda kruxet med den är att delskisserna, som visar olika sektioners beståndsdelar, inte var utlyfta ur resten av skissen vilket skapade en viss förvirring för SÅ många delar kunde inte gärna saknas... Men efter lite klurande stämde allt!
Med alla delar rengjorda, infettade med rätt fett på rätt plats (hoppas jag...) och navet rengjort inuti var det dags för "bröllopet". Nervöst men allt passade ihop och det hela gick att dra ihop med mutterbrickorna. Jaja, så långt har jag kommit även med andra nav, bara för att finna att hjulet antingen inte gick att snurra eller inte att bromsa. Med en lätt darrning på händerna tog jag tag i nav- och bromsaxlar och tog fart mot golvet - DET rullade!! Bakåt med drevet - OCH DET BROMSADE!! :D :D
Drevet drev dessutom framåt och växelkedjan löpte fint in och ut. Nu står det färdiga hjulet på parad plats på arbetsbänken i väntan på montering på cykeln, montering av vajern och sedan PROVKÖRNING! 8) :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag monterade vi (jag och barnen) bakdäcket under stor spänning. Växelvajern hann jag inte med så det fick bli provkörning på trean och visst funkade det I PRINCIP. :roll:
Men om man inte håller emot vill pedalerna snurra med och om man håller emot och frirullar klickar det ljudligt från navet samt slår lätt i pedalerna. Jag har en misstanke om att detta kan ha att göra med min lilla "synd" under navmonteringen, jag fick nämligen en liten hylsa över (se bild)! Jag identifierade den som något som kallas fixerhylsa och som ska sitta över den gängade delen av planethjulshållaren och mellan den och bromskonan men sätter jag den där bygger den så att låsbrickan inte går i sitt spår. Så jag skippade den optimistiskt. Någon som kan förklara hur det hänger ihop?
Nåja, synd att deppa ihop över detta så jag och barnen gick istället över till att tvätta rent cykeln. Nu står den på tork, sedan tänkte jag dra på ett lager vax för att försegla alla porer som det börjat komma rost i efter sejouren på åbotten.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar