Crescent cykel 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Crescent cykel 70-talare

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag och dottern fiskade i vintras upp en klassiker ur ån: En blåmetallic Crescent damcykel från 70-talet, med tre växlar, handbroms och dekalen "En kvalitetscykel från MCB". Först igår hann jag med att börja fixa med den, största problemet var att kedjan till växelnavet gått av. Passade på att öppna navet för rengöring (det har ju ändå legat i vatten), varvid jag tappade delar av det! :shock:
Undrar därför om någon har en sprängskiss till ett 3-växlat Sachs-nav så jag har en chans att få ihop det hela igen... <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en på Triplex-Torpedo växelnav från 1961 men det är nog inte samma. <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har en på Triplex-Torpedo växelnav från 1961 men det är nog inte samma.
Det är samma men det fins lite olka delar fast dom ser lika ut :?
Det tillverkades två varianter varav ena var "billigare"
Jag har en hink med nav och delar, om du vill hämta här i Kvicksund. (jag har cyklat färdigt)
Jag har en fin låghjuling MCB med automatnav kan bytas mot Sachsdelar :) <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är själv mycket insatt i Crescentcyklarna skulle man kanske få en se en bild på cykeln <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Jag är själv mycket insatt i Crescentcyklarna skulle man kanske få en se en bild på cykeln
Skall försöka återkomma <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprängskissen är mycket lik mitt nav, det jag inte lyckas hitta sådär direkt är den skumma låsningen av ingående axeln för växlingen. Den består av två metallbitar som när de sätts ihop tillsammans bildar det gängade hål som axeln ska sitta fast i. Trodde först att den gått sönder men det ser ut som att det ska vara så... :shock:
Ska försöka hinna med en bild på cykeln imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, här är bilder på cykeln samt navdelarna i ungefär den ordningen de ska vara. Notera skicket på cykeln, inte illa för att ha legat i en å! :)
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där cykeln var i mycket bra skick för att ha legat i en å. Jag själv är mycket petig att cykeln är originalskick och att märkena inte är borta. När jag ändå ser på cykeln så blir jag sugen på årsbestämma cykeln , så det gör jag nog! Av att säga på veven och frammärket på ramen, så säger jag att den är från 1976. Min cykel som jag har är också från 1976 (skickar med bild) och är nästan oanvänd!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rolle - Den är riktigt fin! Finns det mer Crescent cyklar i samlingen?
Skulle vara roligt att få se lite bilder i så fall.

Skulle vilja utöka med fler cyklar i samlingen också, men utrymmet tryter. Så vi får nöja oss med våra två halvskabbiga pojkcyklar tills vi hittat en lösning. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har två Crescentar (gamla) till! En orange 27' (Racer) från 1975 och en grön 26' med bärhandtag från 1974. Sen har jag också en Crescent från 2005, fast den skulle jag vilja skrota och köpa en Crescent limpa istället. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s
Inlägg: 192
Blev medlem: 20 jul 2008, 23:00
Ort: KÖPING

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.. Ska nog lägga upp en bild på min nyköpta Herr-cykel från Monark. Den är gammal med gråa däck,rejäl paket hållare i samma färg som ramen (blå-metallic) 2-vxl nav. Jag har bara skruvat dit ett nytt lyse o dynamo. Monark original delar förstås! <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du Raketsport! Du kanske skulle starta ett cykelforum <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad tror du om att i första hand gör en egen cykelkategori här på forumet? Är det intressant? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skulle nog vara jättebra för då kan man prata om mopeder och cyklar :D ! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar