Crescent cykel 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 16 dec 2008, 22:45

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack vare Luddes virtuella handpåläggning snurrar navet perfekt och tramporna står still - visade sig att jag dragit navet för hårt. Med rätt spel verkar allt funka utmärkt! :D :D Har dock fortfarande inte lyckats hitta en plats för den lilla hylsan men det verkar ju funka ändå?
Även växlarna verkar funka, visade en snabbkoll med cykeln upp och ner och drag i växelkedjan medan jag snurrade tramporna. Men vajermontering får vänta till en annan dag... <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14674
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport » 18 dec 2008, 13:07

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm, alltid trist att få en del över... :whistel:
Kul att se hur cykel/växel navet ser ut, har aldrig öppnat ett. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström » 18 dec 2008, 18:31

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar bilden med barnen som tvättar cykeln.
Det var en tid sedan för min del. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 19 dec 2008, 12:29

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Hm, alltid trist att få en del över... :whistel:
Kul att se hur cykel/växel navet ser ut, har aldrig öppnat ett.
Visade sig att jag nog inte fått en del över. Efter att Ludde dissikerat ett av sina nav (Tack för all hjälp!! slider_thankyou.gif ) visade det sig att det inte ska finnas en sådan hylsa. Troligen har den dykt upp någon annanstans ifrån och jag har råkat lägga den i navlådan av misstag. Dett skedde ju för flera månader sedan så minnet är lite svagt.
Nu är i alla fall navet ihopmonterat och jag har dragit växelvajern. Där blev det lite huvudbry då jag följde orginalfästena och då hamnade vajern skavande mot kedjeskyddet. Efter ytterligare bildhjälp från Ludde visade det sig att mina två fästen felaktigt sitter på den övre stången (det är en damcykel) istället för den undre. Frågan är bara hur det har funkat tidigare, det lär ju knappast vara någon som flyttat fästena efter att vajern gått av... :shock: Jaja, det viktiga är ju att det funkar nu.
Sedan väntar jag bara på haknycklar (så jag kan dra kontramuttrarna ordentligt) och dammskydd (till kedjans inlopp i navet) som Ludde ska skicka så är cykeln i princip KLAR! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 19 dec 2008, 12:31

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag gillar bilden med barnen som tvättar cykeln.
Det var en tid sedan för min del.
Ja, de är söta när de ska vara stora och hjälpa till :P <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 20 dec 2008, 22:02

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kväll (natt...) flyttade jag de två vajerfästena till den undre stången respektive sadelstången. Nu går vajern perfekt ut genom hålet i kedjeskyddet utan att ta i någonstans. :D
Jag gjorde ånyo en snabbjustering av vajern och växlarna verkar gå i ordentligt men nu blir det lite julpaus innan jag ger mig på spurten! 8)
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 28 dec 2008, 22:34

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mellan julklappar, gröt, skinka och annat julkul hann jag med lite cykelputs. Jag körde den enkla vägen: Lite Svinto på det poriga kromet gjorde underverk, liksom på lacken (lätt på handen samt med min giftasfasters devis i öronen "det repar inte så länge det löddrar"). Sedan ett lager hårdvax över alltihop och därmed ska jag förhoppningsvis ha en tålig brukshoj! :D
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 29 dec 2008, 14:24

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, säg den lycka som varar... :(
Vid provkörningen idag lyckades jag växla lite men det var ingen större skillnad på växlarna. När jag växlat upp och ner några gånger sa det BOING och vajern släppte!! :shock:
Visade sig att den dragit ut metallkroken som den sitter fast i nere vid navet så den blivit nästan rak! :shock:
Upptäckte dock att växelkedjan som jag lagat har gett upp igen så nu ska jag transplantera en från mitt reservnav. Men då måste jag öppna navet igen och det väntar jag med tills jag fixat haknycklar så jag kan dra det ordentligt sedan.
Frågan är nu vad som är hönan och ägget - gick kedjan sönder pga för stort motstånd inne i navet ellervar det den reparerade kedjan som inte var tillräckligt flexibel och därför gav motståndet?
Vi får se - spännande forts följer! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Rolle
Inlägg: 707
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rolle » 29 dec 2008, 15:43

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är mycket jobbigt när saker som man reparerat går sönder. Har själv råkat ut för det några gånger <!-- </EdIndex> --></div>

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström » 29 dec 2008, 16:13

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En del envisas med att växla när pedalerna är belastade och andra när hjulet står stilla. Växla när cykeln rullar och utan belastning på pedalerna men dom skall gå med runt. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 29 dec 2008, 20:19

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Positivt är ändå att cykeln rullar bra och tramporna tar och bromsen funkar, även om den kanske kunde vara bättre. Ska justera mer när jag ändå har isär navet nästa gång.
Ja, det är ju inte kul precis men jag som aldrig lyckats få både isär och ihop ett cykelnav förut tycker ändå jag är på rätt väg och allt jag får göra om är ju nya lärospån på den vägen. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 29 jan 2009, 12:16

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Hm, alltid trist att få en del över... :whistel:
Nä, inte nu längre! Igår kväll fick jag tillbaka meklusten efter julhelgens bakslag på cykel- och mopedfronten och öppnade Crescentens Torpedonav igen. Tanken var att kolla att allt var helt samt att byta den trasiga växelkedjan. Detta gick helt enligt planen, plus att jag blandade i lite mer olja i "smörjan" i mekanismen för att den ska löpa lättare. När jag sedan satte ihop det hela använde jag en annan sprängskiss jag fått (tack, Ludde!) och plötsligt såg jag den lilla brickan som jag fått över! Den skulle sitta i en änden på returfjädern och jag tror inte det gjort så mycket att den inte varit den men att ha alla delar på plats känns skönt! :D
Tack vare mina nyinförskaffade haknycklar kunde jag justera in rätt spel i navet och sedan var det bara att montera hjulet och ansluta wiren. Under det arbetet tror jag mig ha upptäckt vad som gick fel förra gången. Som påpekats här på forumet ska man trampa obelastat vid växling, men vid justeringen har jag haft cykeln stilla. Det funkade först, men när jag växlat upp och ner ett par gånger har fjäderreturen inte funkat hela vägen utan stannat på tvåan. Wiren har då slackat och jag har spänt den. När jag sedan cyklat har alltså trean på väljaren varit tvåan i navet, tvåan varit ettan och ettan gått i botten - och länkaget gått sönder. :Idea:
Nu ska jag ta hänsyn till det och i helgen hoppas jag på PROVKÖRNING! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 29 jan 2009, 20:47

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett par bilder också...
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 feb 2009, 11:29

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES! Där satt den! slider_victory.gif
Igår tog jag yngsta dottern till hjälp för växeljusteringen: Hon fick snurra på tramporna medan jag först såg till att navet gått ordentligt i retur till trean, sedan anslöt vajern och spände upp den och därefter testade att växla upp och ner några gånger. När det verkade funka gav vi oss ut på provtur och jajamen, bara jag trampade lite lugnt utan belastning var det inga problem att växla. :D :D
Nu ska jag flytta över barnsadeln - just nu sitter den på min andra cykel och att få över benet på en herrcykel med barnsadel är lite väl gymnastiskt för en stel gubbe som jag - och hänga på ett kabellås så är Crescenten klar att brukas!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK » 01 feb 2009, 11:46

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är verkligen påstridig och envis och jag är klart imponerad över din renovering.
Har eller skulle aldrig ge mig på att öppna eller laga ett trasigt växelnav till en treväxlad cykel, håller mig till växelsystem på sport och racercyklar.

En stor eloge och fjäder i hatten för ett gott arbete och en fin cykel, kul med en hederlig gammal brunsadel också, då sitter man garanterat bekvämt <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar