Crescent cykel 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 feb 2009, 13:10

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar! slider_thankyou.gif
Ja, sadeln är snodd från den Hermes jag köpte i höstas och egentligen lite gammal för denna 70-talare men stuket är ju rätt tills någon annan dyker upp. När jag fiskade upp cykeln satt en modern utbytessadel på och det kändes helfel plus att min frus DBS från 1999 behövde ny sadel så den fick gå dit.
Och visst ska det bli kul med en klassisk brukscykel där växlarna förhoppningsvis inte fryser så snart det går under nollan (som det gör i Shimanonavet på min några å gamla Svalan). Eftersom min Scoterette inte är brukbar tänkt jag låna moppelåset från den så får jag förhoppningsvis ha cykeln i fred vid pendelstationen också. :roll: :D <!-- </EdIndex> --></div>

Rolle
Inlägg: 707
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rolle » 01 feb 2009, 13:22

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter MCB blocklåset kvar? <!-- </EdIndex> --></div>

FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK » 01 feb 2009, 14:09

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med strikt original ska man inte stirra sig blind på, utan man får ha lite utrymme för personlighet och fri tolkning

Sen ska man ju definitivt välja den sadel som passar bäst

Åttiotalets standard sadlar på dessa cyklar var ren skit trots att dom tillverkades i Italien.

Stenhårda, stela,otrevliga så en 40-50 tals sadel är helt rätt om man ska cykla bekvämt. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 feb 2009, 16:46

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Sitter MCB blocklåset kvar?
Jepp, och jag tror det är upplåst och inte -brutet men någon nyckel har jag av förklarliga skäl inte (jag hittade ju cykeln).
En bild på cykeln redo för tjänstgöring, också. :D
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 feb 2009, 16:54

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
FLAK skrev:Det där med strikt original ska man inte stirra sig blind på, utan man får ha lite utrymme för personlighet och fri tolkning

Sen ska man ju definitivt välja den sadel som passar bäst

Åttiotalets standard sadlar på dessa cyklar var ren skit trots att dom tillverkades i Italien.

Stenhårda, stela,otrevliga så en 40-50 tals sadel är helt rätt om man ska cykla bekvämt.
Ja, det handlar mer om att Hermesen så småningom kommer att vilja ha tillbaka sin sadel. Annars kunde den få sitta. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 feb 2009, 12:22

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använde cykeln till pendeltåget idag och den gick kanon! slider_victory.gif
Alla växlarna gick i snällt och fint, och den kändes mycket nättare, men ändå stabil, att använda än min moderna Kina-Svalan. Enda grejen var att jag glömt att justera sadel och styre så knäna pekade lätt utåt men det är ju snabbt åtgärdat. :D <!-- </EdIndex> --></div>

FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK » 02 feb 2009, 13:16

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får gratulera till en väl genomförd renovering, resultatet blev ju en utmärkt pendlarcykel! <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 feb 2009, 22:15

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, man ska aldrig använda orden "snabbt" och "lätt" i förväg... :roll:
Justerade sadeln utan problem men styret satt FAST. Kanske inte så konstigt för en cykel som legat i en å... Möjligen fick jag upp det en bit men det får räcka så länge, nu får 5-56-en verka så gör jag ett nytt försök senare. Umgås ändå med tanken på att byta till "gubbastyre" för att få rakare körställning, men original är ju snyggt. Hmmm... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette » 04 feb 2009, 18:52

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det kan ju vara kul med lite trampjonnar jag har även ngr. sådana i samlingen..bla. en gammal -50tals Crescent med en neodymtillsats tror att det heter så.. Detta är en smart äggformad mojäng på hjulnavet. i denna sitter en liten generator sedan går det en axel inne i gaffelröret upp till ett vred vid gaffelkronan där man aktiverar generatorn.. Framlyset är integrerat med framskärmen. Numera är ide´n med navdynamo väldigt inne bland cykeltillverkare lite sent..va..!
Jag har även en -50 tals damhoj som heter Crescent Shopper med en speciell löstagbar shoppingkorg i metall..sedan några vanliga nymans hermes mm..
Dr. Novolette <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 04 feb 2009, 21:19

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OOOoo, en sådan dynamo vore inte fel att ha! :roll:
Men min Crescent 50-talare har vanlig och ej fungerande dynamo...och dålig broms...den ligger bra till för att bli nästa omvårdnadsobjekt efter att jag fixat dotterns Triplexnav... 8)
Och sedan har vi ju svärfars Husqvarna 40-talare som bara BER om att få en påhängare monterad... staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>

dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette » 04 feb 2009, 21:49

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag har även ngn husqvarna men påhängarna sitter på rexhojjar dom har så snygga ramar (duplex)
dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 16 feb 2009, 23:18

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rotade i gamla grejer i sommarstugan i helgen och fick med mig hem en uppsjö cykelreflexer samt en äkta 70-tals cykelkorg! Passar som gjuten på min 70-talare, det syns på nötningsmärkena på Crescentmärket att det suttit korg där förut. Har inget framlyse så jag slängde i alla fall på en vit reflex på korgen för att blidka fabror Blå... 8)
Från stugan plockade jag även med 70-talarens äldre släkting, en Crescent 50-talare med Nymans (Sachs?) oväxlade "Lättgångsnav". Den ska få puts och navgenomgång, se NY TRÅD för detta.
Bild
:D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 20 feb 2009, 22:11

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, dags för nya lärospån i Triplexnavskunskapen.... :roll:
Navet har funkat bra men pedalerna har velat följa med lite vid frirull, typ ett helt varv på 100 meter som jag lett cykeln. Inget allvarligt men för säkerhets skull lossade jag navet lite till i fall det var för tight draget. Funkade bra först men så började det gå trögare och trögare plus att tramporna ville följa med så jag till slut inte kunde ha fötterna på dem.
När jag tog isär hjulet visade det sig att kulringen (≈kullagret) på växelsidan var skev och två kulor saknades! Som tur är hade jag en annan ring att sätta dit och sedan funkade allt bra och NU står tramporna still också! :D
Min analys av det hela är att när jag först drog navet för hårt skadades kulringen. Det hela funkade sedan någorlunda i alla fall men skevheten låg bakom att pedalerna ville följa med. När jag sedan lossade navet ytterligare kantrade hela härligheten och det blev stopp.
Men frågan kvarstår: Vart tog de två sist kulorna vägen? Och ja, jag har haft isär HELA navet... Får knäskura garagegolvet.... corsodispari_unsure <!-- </EdIndex> --></div>

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström » 20 feb 2009, 22:15

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett bra tips, lägg ut ett vitt lakan när du mekar då ser du allt som ramlar ut :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 22 feb 2009, 20:56

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har krupit runt på garagegolvet men inga kulor... :? Jaja, cykeln funkar nu i alla fall så jag kan ta itu med dotterns triplexnav. Att bromsen inte tog var inte konstigt, jag är förvånad att det alls gick att cykla med! Några stenhårda kokor var allt fett som gick att hitta och bromskonan fick lossas från planetväxeln med milt våld (den ska ju snurra fritt på gängan där, vilket utgör själva momentum i bromsverkan). :shock:
Men sedan blir det 50-talare! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar