Crescent cykel 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 26 feb 2009, 21:49

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PUST! Lärospånen fortsätter att rulla in... :roll:
Ända sedan det senaste haveriet har det varit trögt att få i trean under färd men då jag inte använder den att tala om har jag struntat i det. Idag började det dock låta konstigt och slå allt mer i pedalerna som sedan började följa med runt ryckvis. Så det var bara in i garaget igen... :evil:
Den här gången öppnade jag navet över ett lakan (tack för tipset) och inga kulor föll ut. Dock var kulringen skev. Min analys är att jag efter de tidigare misstagen nu blivit så rädd att dra för hårt att jag istället dragit för löst och kulringen kantrat. Så jag rengjorde kulringen och dess lagerbanor, smorde in på nytt, bytte till orginalkulringen (nu fixad med kulor från den andra ringen plus rätad) och drog enligt konstens regler: Dra inre hakmuttern tills spelet försvinner, öppna tills det blir spel och kontradra med den andra muttern. Då försvann spelet precis men hjulet går ändå lätt. NU VORE DET VÄL 17!! :twisted:
Provturen var i alla fall lovande och nu gick också växlarna i betydligt lättare. Elddop ner till pendeltåget i morgon bitti... :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 27 feb 2009, 12:21

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, eländet står ute över natten och plötsligt börjar det slå i pedalerna... :evil:
Men nu tror jag i alla fall jag kommit på vad som hänt, nämligen att hela den senaste veckans mekande varit i onödan! :shock:
Alltså, förut funkade den bra även om pedalerna åkte med lite ibland på frirull. Troligen är det så att någon del i lagerbanorna är skev. Från början drog jag åt hårt och släppte sedan. Då satte jag kulringarna i skevheten och de låg sedan stilla där, bara kulorna snurrade runt. Då funkade allt men eftersom ringen inte kunde röra sig drog det lite i tramporna ibland. Men helt OK. När jag sedan släppte på lagret för att komma åt problemet kunde kulringen hoppa loss och rotera men eftersom den var skev nöp den. När jag nu rätat lagren men inte först dragit åt hårt och släppt har ringarna inte skevat till sig och spelet är därmed för stort samtidigt som det nyper i när den oskeva ringen löper i den skeva banan.
PUH! Hängde ni med? Så jag får öppna en (sista?) gång och kolla ringarna och räta dem, sedan dra hårt så de sätter sig och DÄREFTER justera spelet. :?
Ja, jag säger som en gammal polsk kollega sa varje gång han lärde sig ett nytt svenskt ord: Jag lär mig hela tiden! <!-- </EdIndex> --></div>

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström » 27 feb 2009, 13:44

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du vänt kulringen fel :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 mar 2009, 17:49

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det är jag säker på. 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 mar 2009, 23:50

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyckte att yngsta dottern svajade lite i barnsadeln i fredags... Visade sig att ena pakethållarfästet vibrerat av! :shock:
Svetsen står vid sommarstugan så det fick bli nödlösning med fästjärn och slangklämma så länge.
Den senaste justeringen av navet gick bra efter lite isär- och ihopplockande. Nu får vi se imorgon bitti om det funkar eller om den återigen blir sur över att vara lämnad ute på natten... :roll:
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 mar 2009, 12:01

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES, nu verkar allt lira igen! slider_victory.gif
Det går bra att trampa och frirulla, växlarna (inkl trean) går i lätt och det är bara ibland som pedalerna vill följa med runt, men då är det bara att hålla lite på dem så stannar de och förblir stilla. Så förhoppningsvis har jag nu hittat den bästa avvägningen som går att få med det här navet och de här kulringarna (dessutom lite bättre än det var från början så meket har väl inte varit helt förgäves). Skulle det börja strula så har jag dessutom ett par bra, beg kulringar på väg in (tack Ludde!) :D <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 03 mar 2009, 10:07

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle det börja strula, ja... :evil:
Cyklade som vanligt till tåget och plötsligt i en kurva: KRONK! Sedan gick pedalerna med hela tiden, jag var tvungen att släppa dem för att rulla... :(
Det är väl bara att inse att kulringarna är slut och det inte går att köra med dem. Men nu ställer jag undan cykeln och skaffar delar och fixar den när andan faller på. Som jag nämnt tidigare skulle ju detta vara ett läroobjekt och jag har ju andra brukscyklar att ta till. Den viktigaste läxan tror jag ändå är: NÄR NÅGOT JÄKLAS, STÄLL UNDAN OCH GÖR NÅGOT ANNAT!
Så nu får det bli 50-talaren. Ska jag lyckas sabba det navet också? Spänningen är olidlig... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 22 apr 2009, 14:44

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja, idag föll andan på! :D
Rev navet och tog fram de nyinförskaffade kulringarna. Vid rengöringen visade det sig att navet och andra delar tack och lov inte tagit skada av det brutala haveriet. Dock hittade jag en skum buckla på plattan där kulringen på bromssidan vilar. Bucklan är inåt så den borde kunna ställa till problem. :shock:
Knackade ut den å så dit med kulring och fett. Med bägge ringarna infettade och på plats satte jag ihop det hela och justerade lagerspelet. Sedan gick hjulet lätt och fint och utan de huggningstendenser det haft förut. Vad lär man sig? Att det alltid är bra med nya grejer! Och att upptäcka bucklor, förstås... 8)
Nu går cykeln bra men med tanke på allt som varit tror jag inte jag ska fresta mitt blodtryck med att ha den som pendlingscykel. Den får gå som sommarcykel på landet och så tar jag en cykel därifrån till pendlingen. Vad det är för cykel? Ja, det blir en ny tråd, det! :wink: :D
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 05 aug 2009, 22:26

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescenten har under tiden på sommarstället skött sig helt klanderfritt och är RIKTIGT skön att cykla på. När dess efterträdare i stan, Monarken, gick hädan i tjuvars händer (se den tråden) var det läge för att donera lite grejer som jag lyckats rädda från de sorgliga liket som hämtades hos polisen.
Cresenten fick därför en tidstypisk, svart plastsadel (och vår Hermes därmed tillbaka sin sadel) och ett blocklås med nyckel. Att byta lås var förvänansvärt lätt, bara att knacka ur låssprinten och byta.
Ska även sätta dit en inte lappade pakethållare vid tillfälle. Har cykeln sedan tom kvalificerat sig för att återvända till stan?? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 01 sep 2009, 20:17

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svaret på min sista fråga är JA! :D
Har, i brist på annat, fått använda min Crescent 50-talare som brukscykel men även om den är ljuvlig att åka på (upprätt gubbstil) så tar bromsen så dåligt att det fodrar stående krafttag i nerförsbackarna. Så idag hämtade jag hem 70-talaren! Den bör fungera som den står nu men senare i höst behöver jag mackla med det obefintliga lyset (någon som har en tidstypisk framlampa liggandes?) å så vore det ju trevligt med en cykelkorg i vit trådmodell igen, efter att den förra stals... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Rolle
Inlägg: 707
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rolle » 01 sep 2009, 20:31

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du tagit isär navet på 50-talaren? Annars i med nytt fett eftersom det är ej bra att köra med 50 år gammalt kladd. <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 02 sep 2009, 09:17

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, navklyning står på vinterns schema. Det var ju när mina två andra cyklar belv stulen respektive gick sönder som 50-talaren fick rycka in, vilket inte var planerat. <!-- </EdIndex> --></div>

Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle » 02 sep 2009, 09:42

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Janne, antingen är du helt galen eller så har du en nyfikenhet och fixarvilja utöver det vanliga :D

Jag hade fått totalt hjärnsläpp av att pillra med såna där cykelnav, förmodligen hade jag slängt tillbaka eländet i ån igen :lol:

Beundrar ditt tålamod.... <!-- </EdIndex> --></div>

christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian » 02 sep 2009, 12:21

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Nej, navklyning står på vinterns schema. Det var ju när mina två andra cyklar belv stulen respektive gick sönder som 50-talaren fick rycka in, vilket inte var planerat.
att ta isär ett nav och rensa det behöver inte dröja mer än 1-2 timer :) (om alla saker är hela och fina, förstås. ska det hittas och bytas delar är det oftast en annan sak :? ). <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 04 sep 2009, 20:35

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Janne, antingen är du helt galen eller så har du en nyfikenhet och fixarvilja utöver det vanliga :D

Jag hade fått totalt hjärnsläpp av att pillra med såna där cykelnav, förmodligen hade jag slängt tillbaka eländet i ån igen :lol:

Beundrar ditt tålamod....
Tack, hoppas jag (alltså att det inte beror på galenskap...)! :D
Ja, dels älskar jag att pilla med mekanik av allehanda slag och lära mig hur man får isär och ihop det och hur det fungerar, sedan tycker jag att man får en närmast arkeologisk kick av sådana här gamla grejer! Tänk bara, för bara två år sedan var det här navet på väg tillbaka till moder natur och nu är jag troligen den förste som ser dess innandöme sedan montören på Sachsfabriken drog fast kontramuttrarna! Historiens vingslag! :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar