Crescent cykel 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har Crescenten stått sedan december och varit totalt översnöad. När det dessutom töat och frusit var cykeln effektivt fastgjuten så jag fick kämpa en stund för att gräva fram den. Det krasade en del om all is som satt fast i hjul mm men växlar och fotbroms funkade direkt och det var luft i däcken! :D Bara att trampa iväg och få vårkänslor! :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se där ja och nu så börjar det klia i cykelnerverna igen när en vår nu nalkas....

För den som vill se hur perfekt förra sommaren var kan gå in på min youtubare och spana in mina något lustiga filmklipp....

Å kom nu inte och säg att man inte offrar sig för konsten....
Ja eller så farligt är det ju inte att trampa runt med stil...

http://www.youtube.com/watch?v=FfGlVPj6q80 <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom på en bra reklam med "40-tals röst": Sachs Torpedo nav- Från den stora fabriken i Schweinfurt. Tål kyla och smuts och oöverträffad kvalitet. Låt din lokala återförsäljare visa dess egenskaper. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
FLAK skrev:Se där ja och nu så börjar det klia i cykelnerverna igen när en vår nu nalkas....

För den som vill se hur perfekt förra sommaren var kan gå in på min youtubare och spana in mina något lustiga filmklipp....

Å kom nu inte och säg att man inte offrar sig för konsten....
Ja eller så farligt är det ju inte att trampa runt med stil...

http://www.youtube.com/watch?v=FfGlVPj6q80
MEN nästa gång får du väl ändå hoppa över kameran! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På Nossebromarknaden idag hittade jag en äkta 70-tals framlampa made in W Germany! Nu har jag allt jag behöver för att skrota den förtretliga batteribelysningen och installera hederlig dynamo! Vem behöver sedan gå till gym..? :lol:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett irriterande skrap från kedjeskyddet åtgärdades igår med att helt enkelt byta till ett mindre krokigt. Passade på att ge både det nya skyddet och resten av cykeln lite avtorkning, polering och vaxning. Så nu glänser styret framför mig igen! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter sommarsemestern hade handbromsen fastnat ordentligt så nu var det inget att be för utan originalvajern fick bytas ut. I affären hittade jag bara en som var för lång så det blev lite hemslöjd med att skarva på hylsor och löda vajer men nu tar bromsen bra. Skrapet från kedjeskyddet hade kommit tillbaka (HUR??) så det fick sig en tryckare också.
Det av mig renoverade navet fortsätter dock att fungera utmärkt! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kedjeskydden kan vara krångliga ibland. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu var det ett tag sedan den här tråden uppdaterades. Cykeln gick troget som pendlingscykel tills jag köpte min V4:a och började köra till jobbet i höstas. När jag nu fått den fräschare DBS:en så har Crescenten degraderats och ska bli min cykel vid sommarstugan igen. MEN innan jag skeppar iväg den tänkte jag ÄNTLIGEN komma mig för att montera belysning och cykelkorg!
MCB-dynamon plockade jag från en skrotad Monark och den funkade perfekt. Den snygga Made in W Germany-lampan hade tyvärr en lamphållare vars plast pulveriserades när jag började greja med den. :? Som tur är hade jag köpt en annan, inte lika fräsch dock, lampa för fem kronor :) på en loppis och den funkade direkt! :D Baklampan har ju, liksom resten av cykeln, legat i en å så att den inte funkade direkt förvånade mig inte. Men det räckte att skruva loss den övre fästskruven, som utgör jordpunkt, och dra den lite fram och tillbaka för att återupprätta förbindelsen och ha fullt, 70-talsäkta ljus! :bananas:
Cykelkorgen från 70-talet som jag hade tidigare stals ju tyvärr så nu skruvade jag dit en överbliven sopkorg. Man tager vad man haver, det ser helt rätt ut i alla fall! 8)
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescenten har fått stå till sig länge och väl i sommarstugan men "startade" trots det utan problem vid gårdagens cykeltur efter att ha fått fräsch luft i ringarna. Svensk kvalite! :D
Vid den sena hemfärden lyste bara framlampan, men det var bara lite ärg på anslutningarna. Kände dock åter av det flacka styrets negativa inverkan på mina händer, de domnar när jag tynger på dem, så idag åkte ett styre från den skrotade 50-tals Nordstiernan på. Inte jättevackert med bara hjälpligt bortputsad hammarlack över rostporigt krom, men betydligt mer ergonomiskt.
Visst, vinkeln på handbromshandtaget blev lite lustig (styret är väl inte tänkt för sådana moderniteter) och växelväljarens placering påverkades menligt av vajerlängden, men det får duga! :whistle2:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu kan man säga: Janne Hagnell - känd från Classic Motor :D
Riktigt bra text och bild!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, tack!
Ja, det blev en kul grej som började med att jag tog Jim Lundberg i örat för att han föreslog att CM-läsarna kunde fråga frugan var diskmedlet ( att smörja gummidelar vid montering med) står. Jag påpekade att alla CM-läsare inte är män och att även sådana kan diska... :wtf: Undertecknade med "Janne som just nu stickar en bakrutegardin till sin V4:a", och det nappade herr Lundberg på! :angel_grin: :bananas: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Redan i somras skaffade jag ett nytt bakdäck men när dottern idag inte ville gå utan cykla från stugan till badplatsen (nej, vi badade inte, vi körde radiostyrd båt) blev behovet akut. Efter mitt tidigare cykeldäckskaos var jag lite nervös att jag stod med fel grejer hemma, men denna gång stod det 27 1 1/2 och 40-609 på bägge däcken, tack och lov. 8)
Dottern fick sig en välbehövlig uppfräschning i konsten att byta däck och slang samt att laga den senare med solution och lapp, samtidigt som jag påminde henne om att detta ju faktiskt är hennes, ur ån egenhändigt (typ) uppfiskade åkdon. Nästa gång hon ska byta till större hoj står denna på tur! :D
Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Crescent cykel 70-talare

Inlägg av JanneHagnell »

Sedan ett par månader använder dottern den här cykeln till och från skolan, som jag planerade när hon och jag fiskade den ur ån 2008. Då var dottern fem och flera nummer för liten för cykeln, nu är hon en gänglig 12-åring och sadeln behöver inte ens vara i bottenläget.
Det som har hänt sedan senaste uppdateringen är att det tillkommit en lite snyggare cykelkorg och att jag insett att dubbdäck i dimension 27" är lika sällsynt som två torsdagar i veckan. Men dottern säger att hon ändå inte tänker vara lika hardcore som storasyster och cykla i is och snö, så...
En svensk kvalitetsprodukt lever vidare! mistick_yes.gif
Skriv svar