ÄNNU EN Crescent 70-talare!

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

ÄNNU EN Crescent 70-talare!

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamen, idag fick jag "löneutbetalning" för min högst privata mission som cykelrenhållare i kommunen! :D
Hos Polisen kvitterade jag ut den något lessna Crescent jag lämnade in för ett halvår sedan. Att ingen kommit och sökt den kan jag förstå, för det måste nog en tok som jag till för att älska den! :shock: :wink:
Snabbt kunde jag konstatera att detta är en direkt ersättare till den i våras stulna och massakrerade Monarken: Ungefär samma år och samma färg, men med den betydligt snyggare (?) Crescent-loggan. Att tidigare ägare/nyttjare ditchat den förstod jag också snabbt. Inte nog med att den vita sadeln såg ut som om någon först mekat med cykeln och sedan torkat av sig där samt att kedjan hoppat, hela baknavet var löst! :shock: Det verkar som om antingen muttrarna gängat ur sig eller kulringarna gått all världens väg men effekten var i alla fall att navet var ungefär lika tight som om allt inkrom utom mittpinnen varit borta! :shock: :lol:
Nedslagen? Nejdå! :D Jag började genast fundera på om det tvåväxlade navet från Monarken kan få transplanteras hit. Å så måste den massakrerade pakethållaren bytas och... Nej, nu ska jag bara ta bort hjulet och ställa det torrt så inte navet skadas mer, om det nu går att rädda, och sedan får cykeln mogna lite. Men jag upptäckte med glädje att denna eminenta hemsida numera även erbjuder navsprängskisser! Det kliar i fingrarna.... 8)
Bild Bild Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:evil: Vem saknar sin cykel mellan september och februari ?

Och MÅNGA anmäler nog inte ens sin gamla cykel när den "försvinner" <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, vilket kap... Crescents ekonomi cykel. Mer aluminium och mer plast än vanligt. Shimano nav ser jag att den har. Bromsen på detta nav brukar nästan ta direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shimanonav, minsann... :roll: Någon som kan bidra med en sprängskiss på ett sådant?
Är det dessutom någon som kan ge sig på att försöka årsmodellsbestämma? På ramröret till sadelstammen sitter dekalen med ett hjul och texten kvalitetscykel (tror jag det står?), vill minnas att den bara användes några år i slutet på 70-talet? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ekonomimodellen fanns i sortimentet i många år. Däremot så fanns denna dekal på ekonomimodellerna ca 1976-1978. Var nog inte en jättesuccé pga. Shimano navet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde att Shimano också var bra grejer...? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara för att namnet är bra betyder inte det att alla grejerna är det. Sitter Shimanogrejer på Biltemacyklar, men det är INTE likvärdigt med det man hittar på en finare cykel... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Trodde att Shimano också var bra grejer...? :roll:
Jämfört med Sachs och Husqvarna är Shimano bara skit. När Shimano gjorde sitt inträde på cykelavdelningen, så hade de ej någon erfarenhet av cyklar, bara fiskespön. Detta resulterade till att sakerna inte hade så bra kvalitet. Mycket sällan jag sett reservdelar till frihjulsnavet och det tre-växlade.
Är väl som dagens motto: Köp, använd och släng. Förr var det: Köp dyrt med kvalitet, serva med med jämna mellanrum, så finns det nästan aldrig något slut. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har annars hört att företag som försöker slå sig in på en ny marknad MÅSTE göra bra grejer, eller sälja på lågt pris. När sedan namnet är etablerat, då kan man kränga nästan vad :evil: som helst...
Jag skulle nog hursomhelst hålla på tysk kvalité, det var väl mest att Shimano har man ju åtminstone hört talas om förut... :roll:
När det gäller gamla cyklar, gamla grejer överhuvudtaget och gammaldags kvalité så tänker jag ganska ofta att här har någon först tänkt ut hur allt ska vara, sedan tillverkat det med allt merarbete runt i form av folk som ska göra serviceanvisningar, rita skisser mm. Alltså en hel kulturgärning som sedan dessutom köps för dyra pengar av någon och dessutom, i alla fall förr, vårdas. Några år senare slängs den på en gata och ingen sörjer, inte ens den rättmätige ägaren. :x Och betänk dessutom att för mindre än 100 år sedan så hade folk ångest för hur de skulle ta sig till jobbet för de inte hade RÅD med EN BEGAGNAD cykel!
Det tål att tänka på i dagens köphysteriska samhälle. Jag måste säga att jag känner viss samhörighet med de som plockar kasserad men bra och fräsch mat utanför våra supermarkets... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shimano naven kom ungefär på MCB:s cyklar 1976. Då hade lågkonjunkturen gjort sitt inträde. MCB trodde väl att de gjorde en bra affär som importerade Shimano naven till sina cyklar. Så blev ej fallet.. Hörde för något år sedan på en cykelverkstad, att det kom in en gubbe som ville ha navet lagat.

- Nej, det finns inga nya delar till de naven.
- Men det är ju en svensk cykel!?
- Jo, men det är ett japanskt nav. Finns inga delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det gör ju planerna på att byta till Duomatic än mer aktuella... Får se om jag hinner plocka bakhjulet idag och samtidigt göra en noggrannare inspektion av navet.
Min numera skrotade Svalan Kinacykel hade ett treväxlat Shimanonav och jag trodde därmed att jag hade lite kvalité i den men å andra sidan så frös eländet så fort det blev <0 grader och jag fick vackert cykla på den växel som råkade ligga i (jag tog för vana att parkera den på ettan)... :x <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde att skiva det, men det är de gamla Shimano tre-växlade jag syftade på. Inte de nya Shimano nexus. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt var ett Nexus men frös gjorde det lika :evil: ! Triplexen på den andra Crescent 70-talaren fungerade däremot perfekt även när det var -20! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kikade fö på en annan av mina cykeltrådar där Rolle daterar "hjuldekalen" till 1977-79, mao borde denna cykel tillhöra dess årsmodeller medan min trepetade Crescent troligen är en 76:a. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japaner, japaner... :roll: Tog av bakhjulet idag och mycket riktigt står det Shimano på bromsarmen. Skumt är att navet glappar typ 1/2 cm (se bild!) men vad jag kunde känna är muttern på bromssidan åtdragen så långt det går. :shock: Jaja, dissektion får vänta men det ska bli spännande... 8)
Rev också bort den sargade pakethållaren och tvättade av sadeln. Resterna av denna pakethållare och den trasiga från min treväxlade Crescent ska bli en hel, är det tänkt.
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar