ÄNNU EN Crescent 70-talare!

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

HAHA, idag hittade jag en utmärkt bild på Shimano frihjulsnav! :D Bild
Här syns ju tydligt att det ska sitta tre kulringar; de två jag har (nr 6) och en mindre (nr 12) vid drevet. Enda lilla funderingen jag får är varför de två första heter C och den tredje A. Vad hände med B? Otursbokstav i Japan eller vad..? :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Idag plippade jag dit den nyköpta kulringen och då gick det genast lite bättre! Den konade specialmuttern vilar nu på kulorna och hamnar så högt att den utan problem går att kontra med låsmuttern.
Bild
Följaktligen går det att dra drevet både framåt och bakåt utan att muttrarna följer med. :D
Enda smolken är att jag tycker att bromsen tar dåligt, fast jag uppfattade både kona och bromsbackar som okej när jag jämförde med bilder på slitna diton. Får se hur det verkar när jag monterat hjulet på cykeln.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Länge har den stackars Folkcykeln fått stå ute oanvänd, med bakhjulet utbytt mot ett äldre från en Nordstiernan, vilket dessutom är 28 tum vilket har gjort att jag har fått köra utan bakskärm.
Men nu är den inne i verkstaden, dår tanken är att den ska återfå både skärm och originalhjul. :D
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

...å så bra gick det... :(
Testmonterade hjulet i cykeln och drivningen funkar kalas men bromsen är i princip obefintlig. :cry:
Rev isär och kollade på allt och om det är något som är slitet så är det drivningen, inte bromsytorna. Det känns som om kopplingskonan inte når fram till bromsskorna och jag funderar på om konan följer med vid bakåtrotation, så att den inte vrids loss ur drivaren som meningen är. Koppling och drivare går lätt i varandra, så jag funderar på om det är fjädern som är boven. Den ser ut som om den har låst sig någon gång och vridits isär, för den har olika diameter i sina två ändar. Med tanke på att siste person inne i navet fore mig bara monterade två av tre kulringar kan man undra vad mer vederbörande "förbättrat". Den öronförsedda bricka som syns i sprängskissen i mitt tidigare inlägg (och som även är med i Park Tool-arbetsbeskrivningen) fanns inte ett spår av, utan istället satt där en vanlig, och alldeles för stor, bricka. Vad har öronen för function, kan det ha att göra med att hålla fast kopplingen så drivaren kan vridas ur vid bromsning?
Funderar på att testa att byta fjäder och eventuellt tillverka eller skaffa den där öronbrickan, om den kan vara avgörande för funktionen.
Får jag ändå inte navet att funka har jag andra (nyare), fungerande frihjulsnav som med ögonmått ser ut att kunna passa i hjulet, men det vore kul att få dit originalet. Galet? Javisst!! :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Fyll inte navet med fett då blir det ingen broms slider_anon.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Hehe, nej, den missen har jag åtminstone inte gjort!
Kom på att jag också har ett fungerande tvåväxlat Torpedonav liggande. Det satt förut i en Monark som i princip var en kopia på denna Crescent, så det skulle ju kunna vara ett acceptabelt alternativ. Dock vill jag minnas att det är större, så då får jag ekra om. :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är bra, jag trodde väl inte det direkt heller. Läser man i och mellan raderna förstår man du inte här helt oteknisk eller har tummen mitt i handen :lol:

Men den finns dom som gjort så och det har man sett ibland. Ofta på militärcyklar dom var duktiga på att smörja :D

Kassera inte Shimano oväxlade navet med en gång. Dom e bra du kanske behöver några nya bitar bara, eller begagnade bara dom är hela :)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Tack!
Nej, skulle jag ge upp navet sparar jag det ändå för reservdelar.
Det där med det militära är lustigt, de älskar mycket riktigt fett. Vapnen både rengjordes och smordes med vapenfett, men en lumparkompis ledsnade och tog med sig Bräkleen. Gissa om vi vart avundsjuka...
En gång skulle vi rundsmörja bilar. Jag fick en VW Transporter från 80-talet och försökte förklara att den inte ska rundsmörjas.
- Nu rundsmörjer du den!! sa befälet.
Så jag kletade lite fett här och där tills han var nöjd, varefter jag lämnade den till ett motorbefäl som skällde ut mig för att jag hade "rundsmort" en bil som inte skulle rundsmörjas, och så fick jag torka bort fettet igen... :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Idag skrotade jag ett modernt Kinanav och hittade vad jag sökte till Shimanot.
Bild
Nu gäller det bara att måtten är någorlunda samma.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Mja, måtten var inte jättesamma, Shimanobrickans öron är betydligt bredare, men Kinagrejerna gick dit, om än med lite glapp. Skruvade ihop navet och vips hade jag både drivning och broms! :D
Risken är förstås att öronbrickan inte kommer att hålla i längden, men då får jag svetsa på större öron. Upptäckte att hela kopplingshylsan med fjäder och bricka faktiskt finns att köpa:
http://www.cykelkraft.se/kopplingshylsa ... o-0-vaxlad
Men det är väl ingen sport..? :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

JanneHagnell skrev:Men det är väl ingen sport..? :wink:
:hmm: Kan jag hålla med om...

Är nog för mej mer ett problem som bör lösas med "alternativa" metoder :D
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Jepp, visst är det mer tillfredställande att verkligen LAGA något, inte bara byta mot en ny del?! :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Ja, det är den ena halvan. Den andra halvan är att ta en del som hel från ett skrotnav och det havererade navet blir som nytt :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

JanneHagnell skrev:Mja, måtten var inte jättesamma, Shimanobrickans öron är betydligt bredare, men Kinagrejerna gick dit, om än med lite glapp. Skruvade ihop navet och vips hade jag både drivning och broms! :D
Risken är förstås att öronbrickan inte kommer att hålla i längden, men då får jag svetsa på större öron. Upptäckte att hela kopplingshylsan med fjäder och bricka faktiskt finns att köpa:
http://www.cykelkraft.se/kopplingshylsa ... o-0-vaxlad
Men det är väl ingen sport..? :wink:
Janne...

Vad är det här för j-vla hylsa????

När du skrev det här inlägget så klickade jag på hylsan och nu förföljer den mej på varenda hemsida med annonser på :shock:

Jag har rensat webbläsarn flera gånger men likväl dyker den där förbannade hylsan upp så fort jag går in på en hemsida :evil:

Och på imageschack smyger den upp sakta nerifrån :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Oooops, sorry! När jag länkade hade jag ingen aning om att detta var Hylsan from Hell... :twisted: :wink:
Skriv svar