ÄNNU EN Crescent 70-talare!

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slet isär Shimanonavet igår och vad jag kunde se (har ju ej någon sprängskiss) så är inget direkt trasigt. Däremot hittade jag en underlig klump inne i navet (bild). När jag plockat ut den och torkat den flera gånger upptäckte jag att det är en hoprullad bit flertrådig elkabel! :shock: Vad i :twisted: gjorde den där??
Nåja, nu ska jag försöka få ihop navet lite snabbt så det blir rengöring och uppsmörjning så får vi se om jag lyckas få ihop det sedan... :? 8)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Ännu en crescent 70 talare

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har repat 3vxl. shimano pga jag tagit reda på gamla nav (res.delar)

shimano har olika typer av 3vxl. nav.Det är inte lönt att repa sånt SKRÄP.

Ett torpedo går sällan sönder och är mycket enklare att jobba med. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, du kan nog ha rätt. Noterade att den genomgående axeln var helgängad och utan avfasningar att hålla i, precis som en vanlig gängstång. Så naturligtvis fick sig gängorna en törn när jag demonterade. Kändes överhuvudtaget ganska simpelt men då alla delar verkar finnas och i hyfsat skick ska jag nog testa att plocka ihop det igen, så jag har något att köra cykeln på tills jag fixat mitt i den lokala sjön välkonserverade Triplexnav... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hurra för internet! Efter lite googlande hittade jag en utmärkt beskrivning på hur man renoverar ett sådant här frihjulsnav! :D

Renovering frihjulsnav

Nu ska jag bara få tid att GÖRA det också...... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bra lika Vanos nav. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nae, det tycker jag inte. Har ju själv ett sådant. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har jag så dåligt minne det är väl bara drivaren som är annurlunda, f.ö principen lika. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag har fattat rätt är principen lika på alla de nav som på engelska kallas Coaster Brake Hubs, vilket väl närmaste kan översättas med fihjulsnav? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja vet :D Skulle vara lite dum bara :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->FRIhjulsnav, menar jag förstås... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev - en fulcykel! :D
Efter att Crescenten stått ivägen länge och väl ledsnade jag idag när jag samtidigt insåg att hushållet hade NOLL fungerande cyklar (min DBS är utlånad, frun har tappat nyckeln till sin låsta DBS och resten är i sommarstugan)!
Så, raskt tog jag ett bakhjul från en skrotad Nordstjernan 50-talare och klämde dit efter att, med hjälp av diverse eder, ha demonterat den buckliga bakskärmen som tog i typ överallt. Att det inte är originalhjul märks på att kedjan slackar betänkligt trots max spänning av hjulet ( är dreven olika stora?) och sedan knakade det duktigt vid belastning; hoppas att det bara är kedjan som behöver smörj och inte trampnavet. MEN cykeln funkade och tog mig fram och åter till sta'n i ösregn! :D
Nästa steg blir antingen att kicka igång Shimanonavet, som jag ju skulle gjort för evigheter sedan, eller sätta i det tvåväxlade Torpedo jag har liggande. Att hotta upp den med Triplex och handbroms får nog vara, det blir en Basic Instinct istället. :wink:
Bild
Rat-o-ped! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den Crescent modellen minns jag och dom var basic till utförandet. Tror modellen kom i mitten av sjuttiotalet och dom jag sett var alltid med 27" hjul (40-609) och oftast kromade men ibland aluskärmar. Det jag reagerade på mest var att man nu hade lämnat det typiska och gedigna lagringen på styrhuvudet för något "importskräp" som jag tyckte då.... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Benämnd av MCB som "Folkcykeln". Utrustad med de allra billigaste delarna; därav priset. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Benämnd av MCB som "Folkcykeln". Utrustad med de allra billigaste delarna; därav priset.
Aha, då förstår jag varför dom rostfria fälgarna ofta sprack sönder på dom cyklarna. Fälgarna delade sig på mitten, dvs. mellan ekerhålen, jag tror det var en svetsskarv där. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hör av er om ni behöver en gammal cykel.
Nordstjärnan, Hermes mfl. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar