ÄNNU EN Crescent 70-talare!

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 23 nov 2013, 21:20

Oj, det blev att jag tog tag i två gamla surdegar idag! Förutom Torpedonavet där jag lyckades knäcka mutterämnet gav jag mig även på det oväxlade Shimanonavet igen. Efter att ha studerat internetinstruktioner fick jag ihop det - nästan. När jag skulle kontradra muttrarna på drevsidan kändes det som om något saknades. Den inre av muttrarna ligger direkt mot drevet, och vrids därmed loss när det rör sig. På andra nav sitter det en yttre kulring här, och det känns som det skulle finns plats för en (diameter 28 mm, se bild). Då skulle man kunna dra muttrarna mot damskyddet (ligger löst tv i bild) och drevet kunna röra sig fritt. När jag kom över cykeln glappade navet typ en centimeter, kan det bero på att någon hade gett sig på att montera utan kulring, fått det att funka men sedan gängat upp sig under färd och cykeln blivit ditchad?
Bild

Användarvisningsbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 » 23 nov 2013, 22:09

Det skall ligga en kulring där, om du går tillbaka till renoveringbeskrivningen
du lagt ut i tråden så syns den på en bild när dom lyfter ur drivaren ur navet
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 23 nov 2013, 22:25

Trodde nog det. Undras bara hur de tänkte som tog bort den? "Det är ju två ringar kvar, inte gör det väl något om vi plockar bort en..?

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 23 nov 2013, 22:36


Användarvisningsbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 » 24 nov 2013, 10:36

Det ser ut att vara rätt kulring

Haha ja hur folk tänker kan vara svårt att förstå ibland, när du rullar utan att
trampa så "jobbar" dom stora kulringarna, så fort du börjar trampa så
stannar den högra stora kulringen och den lilla i drivaren tar över funktionen
som lager på 0-växlade nav, på nav med flera växlar så roterar drivaren och
navet med olika varvtal, skillnaden i varvtal varierar beroende på vilken
växel du använder, med andra ord så i ett flerväxlat nav så "jobbar" alla
kulringar samtidigt, men det har du väl redan räknat ut thumb_up
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 24 nov 2013, 17:44

Det var smickrande, men jag hade nog mest bara räknat ut att utan en tredje kulring funkar det inte.
Blir lite navrelaterade inköp å så på'at igen! :)

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 25 nov 2013, 12:59

Idag var jag inne i cykelbutiken i sta'n och fick tag på kulring, men det lilla mutterämnet till Triplexnavet, nej, det hade han inte för det går aldrig sönder! :shock: Känns som den svagaste delen på den i övrigt solida konstruktionen, tunt med gods vid det gängade hålet och folk som drar och fläker i växelspaken när det kärvar borde vara upplagt för problem. Detta är som sagt nummer två som drabbar mig, och den första var ju inte jag som pajade utan just kärvande nav, ryck och slit, KRACK, men :evil: skitcykel! och plums ner i ån med den!

Användarvisningsbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 » 25 nov 2013, 19:19

Vad är det för del du söker?, ta en bild så kan jag kolla på jobbet
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 25 nov 2013, 21:46

Denna:
Bild
På sprängskissen nummer 39 med den uttömmande svenska benämningen "back".
Bild
Sorry att bilden blev uppochner.

Användarvisningsbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 » 25 nov 2013, 22:21

OK, tyvärr den vet jag att vi inte har, men ett tips är att ring Simtus
och prata med han om ditt problem, tror att han kan tillverka en ny

http://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm

thumb_up
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 25 nov 2013, 23:09

Tack för hjälpen! :)

Rolle
Inlägg: 707
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rolle » 26 nov 2013, 07:41

Jag kanske kan hjälpa dig med backen. Har du inte hört något ifrån mig senast kl. 6 i kväll, så får du antingen be Simtus om hjälp eller höra av dig till Stahléns cykel.

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 26 nov 2013, 12:53

Älskar detta forum! Tack! :D

Rolle
Inlägg: 707
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Karlskoga

Inlägg av Rolle » 26 nov 2013, 15:41

Hittat! PM:a mig era kontaktuppgifter så skickar jag den i morgon.

Användarvisningsbild
JanneHagnell
Inlägg: 1541
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell » 26 nov 2013, 16:43

Rolle skrev:Hittat! PM:a mig era kontaktuppgifter så skickar jag den i morgon.
slider_thankyou.gif

Skriv svar