Crescent Världsmästarcykel

Tips, frågor och allmänt snack.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Crescent Världsmästarcykel

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har länge varit ute efter en 3-växlad Crescent med 26' alt. 27' med breda skärmar och fälgar. Nu har jag köpt en sådan. Endast en ägare sedan ny (1974), två nycklar, mycket fint skick. Cykeln är till ca 1-2% nedplockad :lol: pga. att kedja och trampor skall bytas. Annars har jag hunnit att ta isär navet och sätta ihop ett igen. 500:- fick jag pröjsa för den.

PS. Min oranga Crescent är tillsalu för en 1000:-

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en perfekt klassiker! :D
Kul när en sådan får hamna hos en entusiast. Då de är både robusta och billiga går nog många av de som finns kvar en omild bruksdöd till mötes: De körs ner tills växelmekanismen lägger av och används sedan på trean tills ägaren tröttnar och dumpar "skiten" i en å - där en entusiast (jag) plockar upp den....
:wink:
Kul då att det fortfarande finns människor som har vett på att vårda saker och inte bara köpa nytt! <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst! Varför köpa nytt när det fungerar? Svensk industrihistoria i allra högsta grad. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket längsedan jag skrev i den här tråden. Cykeln fungerade mycket bra fram till november, då jag fick problem med vevpartiet. <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Mycket längsedan jag skrev i den här tråden. Cykeln fungerade mycket bra fram till november, då jag fick problem med vevpartiet.
Problem, på vilket sätt?? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Veven började glappa, kulringarna gick sönder... Det är en lång historia som jag inte orkar skriva om. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför tog du upp tråden då..? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul... Någonting måste ju skrivas på den här delen någon gång också. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt största mål sedan förra året var att hitta en ny vajer med vitt hölje eftersom originalvajern var ganska så sliten. Jakten på vajern påbörjades i Tyskland, men fick hem en för kort vajer istället.

Men nu har jag hittat en helt ny originalvajer med rätt längd på vajerhöljet. Dock så var själva vajern 5 cm för kort. Nu är frågan: var kan jag få tag på en ny vajer med rätt tjocklek? Vet att cykelhandlarna använder sig av en tjockare typ.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar