The death of a ladies man – skrotning av Crescent 80-talare
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
The death of a ladies man – skrotning av Crescent 80-talare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, så har man släpat hem skrot igen... Några ungar (ej mina) hade fiskat upp en svart cykel ur sjön och slängt den i ett buskage. En närmare kontroll visade att den inte alls var svart utan vit ! Säger väl något om hur länge den legat i sjön...
När jag kastade mig över den igår kväll visade det sig att den var lika mycket 80-tal som Jennifer Rush (vart TOG hon vägen??): ALLT var original vitlackerat, inklusive fälgbanorna och mot detta kontrasterade endast en lila Crescent-text...
Cykeln hade som sagt legat i spa't ett tag så det mesta var ju ganska illa åtgånget, även om ekipaget verkar ha varit i gott skick före djupdykningen. Trodde först att navet var ett femväxlat Sachs men det visade sig vara treväxlat (tror jag, då det inte går vajer till mer än en sida och väljaren är en trepetad Sachs). Dock har själva navet olika diameter i ändarna, precis som Penta-navet (se bild). Vad är detta för modell? Som synes har rosten härjat hårt, det återstår att se vad som kan gå att rädda ur innandömet. Men det känns alltid lika spännande att öppna något sådant här – när såg någon delarna i detta nav senast? Och hur stor var sannolikheten att någon någonsin mer skulle få göra det? Tänk på det!
Efter ett par kvällstimmars mekande hade jag en låda med lortiga och rostiga bra- och-ha(??)-saker. Det riktigt roliga var dock Crescent-enblemet från styrstammen (bild). På 70-talet var det bara dekaler, hur ofta går utvecklingen åt andra hållet? Kronan i denna logga står väl för Monark, antar jag, men stjärnan? Är det månne Wiklunds gamla Nordstierna?
<!-- </EdIndex> --></div>
När jag kastade mig över den igår kväll visade det sig att den var lika mycket 80-tal som Jennifer Rush (vart TOG hon vägen??): ALLT var original vitlackerat, inklusive fälgbanorna och mot detta kontrasterade endast en lila Crescent-text...
Cykeln hade som sagt legat i spa't ett tag så det mesta var ju ganska illa åtgånget, även om ekipaget verkar ha varit i gott skick före djupdykningen. Trodde först att navet var ett femväxlat Sachs men det visade sig vara treväxlat (tror jag, då det inte går vajer till mer än en sida och väljaren är en trepetad Sachs). Dock har själva navet olika diameter i ändarna, precis som Penta-navet (se bild). Vad är detta för modell? Som synes har rosten härjat hårt, det återstår att se vad som kan gå att rädda ur innandömet. Men det känns alltid lika spännande att öppna något sådant här – när såg någon delarna i detta nav senast? Och hur stor var sannolikheten att någon någonsin mer skulle få göra det? Tänk på det!
Efter ett par kvällstimmars mekande hade jag en låda med lortiga och rostiga bra- och-ha(??)-saker. Det riktigt roliga var dock Crescent-enblemet från styrstammen (bild). På 70-talet var det bara dekaler, hur ofta går utvecklingen åt andra hållet? Kronan i denna logga står väl för Monark, antar jag, men stjärnan? Är det månne Wiklunds gamla Nordstierna?
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Navet är ju som du skrivet ett tre-växlat Sachs nav. Modellen av detta "dreigang" nav är väldigt sen, närmare bestämt ett H3111. H3111 är utvecklingen av 515 som hade friläge, något som detta nav inte har. H3111 ersätter 515 1976 eller 1977, kanske det var. Urgröpningarna på navhylsan kom ca. 1984.
Angående Crescent-dekalen i metall, så tror jag inte att stjärnan är Wiklunds "märkt" om du förstår vad jag menar. 1982 eller 1983 försvinner MCB som inofficiellt, kanske pga. modernisering? MCB blir då istället Monark-Crescent AB, därav kronan på dekalen (monark). Stjärnan på dekalen har funnits sedan 1974. Kanske för att Crescent var stjärnmärkt= bäst i cykeltävlingar? <!-- </EdIndex> --></div>
Angående Crescent-dekalen i metall, så tror jag inte att stjärnan är Wiklunds "märkt" om du förstår vad jag menar. 1982 eller 1983 försvinner MCB som inofficiellt, kanske pga. modernisering? MCB blir då istället Monark-Crescent AB, därav kronan på dekalen (monark). Stjärnan på dekalen har funnits sedan 1974. Kanske för att Crescent var stjärnmärkt= bäst i cykeltävlingar? <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så detta är bara en senare version av H3111? Har ett sådant på min 70-tals Crescent (alltså ett utan friläge) men där är navet jämntjockt. Därför trodde jag att detta var en annan modell då delarna knappast kan passa mellan modellerna. Jag har inte lyckats hitta någon sprängskiss på detta nav, bara på det med jämn nav. Någon som kan bidra?
Stjärnan kom alltså redan 1974? Men var det väl Nymans som köpte Nordstiernan/Wiklunds så den fanns ju i "bagen" redan då? Vore ju inte första gången som ett företag plockar upp och dammar av en symbol.... <!-- </EdIndex> --></div>
Stjärnan kom alltså redan 1974? Men var det väl Nymans som köpte Nordstiernan/Wiklunds så den fanns ju i "bagen" redan då? Vore ju inte första gången som ett företag plockar upp och dammar av en symbol.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://hjulcompaniet.com/tech/docs/pdf/Sachs/172.6-6%20Torpedo%203%20Speed%20S%20Type%20H%203111.pdf
Men det skulle ju vara ganska konstigt eftersom Monark aldrig har haft någon stjärna på sin dekal. <!-- </EdIndex> --></div>
Men det skulle ju vara ganska konstigt eftersom Monark aldrig har haft någon stjärna på sin dekal. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, nu när jag kollade lite nogare så ser jag urgröpningar på båda sidorna av hylsan. Kan du kolla om det står "Torpedo Schweinfurt" på bromsarmen. Isåfall är detta ett extremt sent "äkta" Sachs-nav eftersom de sista gavs ut ca 1996-1997. Hur gammalt navet är går inte att se. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås