The death of a ladies man – skrotning av Crescent 80-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kväll åkte Triplexnavet upp på mekarbänken! :)
Utsidan såg ju för bedrövlig ut men när jag tagit några tag med stålborsten och smörjt axeln lossnade muttrarna: Nu skulle det bli spännande att se hur insdian såg ut! :o
Jajamen, tack till den som smörjt navet ordentligt för i princip hela innanmätet var konserverat i rejält med fett! :D Med lite stålborste och avfettning såg sedan navhylsan riktigt trevlig ut (bild).
Efter att ha putsat en bra stund på bromsarmen lyckades jag se att det står "Torpedo Schweinfurt". Hittade dock inget instämplat vilket torde betyda att detta nav är tillverkat 1990-1996. Men på resterna av dammkåpan gick det att utläsa någonting-GANG. DREI-GANG? Stod det så på dem så sent?
Navets innanmäte behövde förstås en rejäl rengöring och jag passade på att testa en ny metod: Mekar-Jim i Classic Motor kör hårt med sin omgjorda bänkdiskmaskin men då jag ännu inte lyckats hitta en sådan gjorde jag på ett lite annat vis: I med alla delar i ett durkslag med avkapat handtag, ner med durkslaget i en utjänt syltgryta, på med vatten och maskindiskmedel och så alltihop på spisen! 8)
Det hela fick sjuda typ en halvtimma för att både ge värme och rörelse åt tvättvattnet. Spänningen var stor: Skulle det funka? Och jajamen, nog blev det rent! slider_victory.gif Visst, det satt lite fettrester kvar inuti kulringarna och på några andra ställen men på det hela taget MYCKET BRA!
Nu ska jag bara skaffa lite reservdelar: De två stora kulringarna (den ena av de gamla ser mycket fräsch ut men vis av erfarenheten ska jag byta), dragstången med kedjan (den gamla var av) och dammskydden på bägge sidor. Bromsarmen är ju dessutom så rostig att jag kanske skulle leta upp en komplett bromsarmskona, någon som har? Vad jag förstår av sprängskisserna ska man kunna plocka isär konan i själva kondelen, armen och dammskyddet med jag försökte utan att lyckas. Är det påkrympt eller gängat eller bara ihoprostat?
Sist men inte minst har jag spänt upp de slaka och i vissa fall lossade ekrarna så hjulet ska gå att använda som det är. Ska jag sätta det på min "nya" Crescent 70-talare (som idag har Shimano frigångare) måste dock den vita färgen bort. Upptäckte på skärmarna att det bara är lackerat på det rostfria och ganska lätt att ta bort, månne det vara samma på fälgbanorna? Ekrarna är tack och lova inte lackade! :roll:
BildBildBildBildBildBildBildBild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På bromsarmen står det 3-GANG S (Sachssymbolen). Bromsarm har jag ingen hemma hos mig själv, men vet en cykelhandlare som har nya. Bromsarmskonan går inte att få av, du förstör bara grejorna. Det är bara på de gamla (1950-1966) du kan ta isär det helt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm, det var nog en totalförstörning jag var på väg mot. Men bromsarmskonan syns ju att den består av tre delar, det känns som det borde gå! Den jag har är ju ändå :evil: så jag ska nog ta och testa värmning. För jag har ju inget annat för mig med två barn & två hus... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men eftersom du ändå ska byta, så kör hårt!!!!!! Försök ta isär det. Något som ingen annan klarat <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår var jag nere på stan och passade på att hoppa in hos min favoritcykelhandlare. Och visst, hon hade alla delarna jag behövde, inklusive en begagnad bromsarmskona! Så nu ligger allt samlat för montering! :D
På den "nya" bromsarmskonan står mycket riktigt "Torpedo Schweinfurt" och "3-GANG S".
BildBild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och ingen bokstav för årtalsbestämning. Bättre än sådär kan det inte bli. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

ORKA! När ja ÄNTLIGEN masar mig till att montera ihop navet sprack förstås mutterämnet till dragstången! :evil: Hade tänkt ha hjulet hängande som reserv, men nu måste jag fixa nytt mutterämne först, eller nöja mig med att cykla på trean...
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

ORKA IGEN! Nytt mutterämne som sprack det med! :x Delen som aldrig går sönder, enligt cykelhandlaren... Verkar vara något fel i navet som gör att mutterämnet knäcks när jag drar muttern på växelsidan. Men nu får det vara , jag plockar av navet och sparar det för delar.
Skriv svar