Doktorns jonnar

Tips, frågor och allmänt snack.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Doktorns jonnar

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grannen sålde denna lilla Crescent från 1957 åt mig :D Den ska bara fixas lite allmänt (nytt emblem, riktning hjul, tidstypiska handtag/sadel å lite svulstigare originaldäck fram samt ett helt kedjeskydd ) sedan hängs den upp för beskådning på crescentavdelningen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja jag äger den väl fram tills den är betald va :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag bet 1:a amorteringen (10%) i morgon punktligt. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar doktorn för en stor delbetalning - nu kan jag ta med familjen på semester... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag tänkte att jag kan ju vara generös så här i semestertider. Å betalade in nästan tre amorteringar på en gång. Det kändes i börsen vill ja lova :( <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då rullar man in en till hoj i samlingen denna är en Hermes å jag gissar på -30talare med tanke på att den har ornamentram. Däremot är nog hjulen utbytta mot rostfria d.o å sadeln är nog inte den heller från -30 talet.. :roll: :D sedan har ju ngn klassisk emblemsamlare varit framme å snott emblemet på styrhuvudet men lämnat kvar den betydligt ovanligare skärmprydnaden :shock:
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade denna farkost när jag surfade runt lite.. Dom påstår att den heter Hermes crossmaster. Men jag tycker att den ser onekligen ut som ett hopikok av en sån cykel som jag precis fått hem klonad med en NV Autoped å med en Rex Crossline tank/sadel. Har aldrig hört talas om att Hermes gjorde moppar Ha..ha :D men frän var den iaf..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Hittade denna farkost när jag surfade runt lite.. Dom påstår att den heter Hermes crossmaster. Men jag tycker att den ser onekligen ut som ett hopikok av en sån cykel som jag precis fått hem klonad med en NV Autoped å med en Rex Crossline tank/sadel. Har aldrig hört talas om att Hermes gjorde moppar Ha..ha :D men frän var den iaf..
Bild
Den där bilden känner jag igen, den tog jag på ett NV rally för inte så länge sedan, se skillnaden, med den fula pucken i bakgrunden :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den där hojen hade nog varit en bra konkurrent mot HVA:s Blöjpil om bara NV hade tänkt lite själv :shock: Det är ju faktiskt Nymansprodukter rakt igenom utom då tanken/sadeln.. Men så var det ju även på Blöjan sadeln/tanken var det enda som HVA fick nytillverka på sporten. Resten är ju parts från en 24" Novolette. Kanske man skulle ta fram rondellen å tillverka "Nymans conceptmoppe som som försvann" ha..ha har ju faktiskt alla delar.. En trasig NV 117 (26" med teleskop) en frän tank å en limpa knåpar man nog ihop..Men det tar emot att kapa i gamla klenoder. Har faktiskt inte sett en enda sån här Hermes cykel på hela nätet! Den enda cykeln som liknar min är detta hembyggda kapade objekt. Så den måste ju vara rätt ovanlig. Å då tar det ju emot ännu mer :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har varit ute en Crescent strömlinje på tradera i flera omgångar den sista tiden och Pälles svärfar har väl en också.
I vissa städer köpte man in Crescent och i andra Hermes. Men jag tror inte det finns så gott om Strömlinje cyklar, det var säkert lite dyrare att köpa. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo dom har jag sett men inte en enda Hermes. Är det samma tidsepok eftersom min har ornament ram/gaffel hade pälles svärfar en sån? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lägger in två gamla jonnar till

en Polstjärnan..
Bild

å en Husqvarna..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Najsa hojjar! Jo svärfar har en sån där lurig Crescent. Har lagt upp en bild under "cyklar" nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin patina!
Var gjorde man Polstjärnan? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Fin patina!
Var gjorde man Polstjärnan?
Fanns två som tillverkade under märket polstjärnan det var Nymans och wiklunds. fast det är troligast att den doktorn har är tillverkad av wiklunds velocipedfabrik i Stockholm <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Skriv svar