Monark halvracer - vilken ålder?

Tips, frågor och allmänt snack.
oldmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: Estland
Kontakt:

Monark halvracer - vilken ålder?

Inlägg av oldmoped »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Ursakta mina dåliga svenska!

Jag är Jaan från Estland och jag begära lite hjälp.

Jag har en Monark halvracer cykel. De är en ~10 år gammal fynd från kyrkan soptunna. Jag tänkar, de var en gammal bistånd från Sverige - i Estland Monark cyklar var inte någonsin på marknaden.

Bild

Bild

Bild

På förra vintern jag har renoverar den på bilderna, fynd i internet... men jag har inte information om den, på vilket året är den och vilken är cycel exakt modell.

Shimano Altus, 10 växlar (2x5)
Crossbow bromsar
SR styrstamm
Weinmann 630 fälgar med Atom nav
Silstar vevar

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

http://forum.jalgratas.ee/t10-vana-monark-i-varskenduskuur <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dekalen som sitter vid styrstammen kom 1976 och ändrades ungefär 1982. Cykelns lack tyder ju på 80-tal, så cykeln kan kanske vara ifrån 1980-1982.

Angående vad det är för modell på cykeln, så finns det folk som kan racercyklar här på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Muffar... Campagnolo-gaffeländer... racerframgaffel från 60-70-talet... Tange... Allt detta tydar på en rejäl landsvägscykel i den billiga ända. Men sen har den ju breda, tunga 27" fälgar, och växlar, styre, vevsett, bromshandtag m.m. är väl ochså typ "sportscykel".

Mycket mystisk cykel - men snyggt restaurerad! <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En svår cykel att placera men Shimano Altusväxlar, Oreducerade rör i ramen Weinmannfälgar indikerar en lågbudget racer från 1980-82

Men Campagnolo-gaffeländen hör inte dit....lustigt för campagnolo fanns aldrig var jag vet på lågbudgetcyklarna kanske nån som stämplat själv :wink: , men mest troligt är ju en teori om att cykeln är en av dom som byggdes ihop av lösa delar när cykelintresset var som störst på i början på 80 talet.
Det fanns ju drösvis med cykelaffärer som producerade "egna" racermodeller för att möta kunderna och efterfrågan.

Fast nu ska det tilläggas att det apsolut inte är något fel på en sån cykel utan en mycket snygg Monark och vad det gäller modellbestämningen är det lite svårare för en Monark men motsvarande Crescent skulle förmodligen bli en Crescent 92316 fast utrustningslistan skiljer sig på vissa punkter. <!-- </EdIndex> --></div>
oldmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: Estland
Kontakt:

Inlägg av oldmoped »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack! <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
FLAK skrev:Oreducerade rör
"single butted" betyder väl att dom är reducerade? Jag tittade på nätet, och denna rörtyp tycks vara medium kvalitet Tange för den tiden. Inte så helt illa, kanske lik Columbus Aelle.
Men Campagnolo-gaffeländen hör inte dit....
Dom tycks vara originala, IMO, men jag vet inte så mycket om sånt. Och det skulla vara lite mystiskt med Campagnolo-gaffeländer på en medium-budget ram.
lustigt för campagnolo fanns aldrig var jag vet på lågbudgetcyklarna kanske nån som stämplat själv :wink: , men mest troligt är ju en teori om att cykeln är en av dom som byggdes ihop av lösa delar när cykelintresset var som störst på i början på 80 talet.
Det fanns ju drösvis med cykelaffärer som producerade "egna" racermodeller för att möta kunderna och efterfrågan.
Visst, men då skulla den väl inte ända upp med Monark-dekaler, eller hur?
Fast nu ska det tilläggas att det apsolut inte är något fel på en sån cykel utan en mycket snygg Monark och vad det gäller modellbestämningen är det lite svårare för en Monark men motsvarande Crescent skulle förmodligen bli en Crescent 92316 fast utrustningslistan skiljer sig på vissa punkter.
Kunna vara interessant at veta hur mycket cykeln väger :) <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christian skrev:
FLAK skrev:Oreducerade rör
"single butted" betyder väl att dom är reducerade? Jag tittade på nätet, och denna rörtyp tycks vara medium kvalitet Tange för den tiden. Inte så helt illa, kanske lik Columbus Aelle.
Men Campagnolo-gaffeländen hör inte dit....
Dom tycks vara originala, IMO, men jag vet inte så mycket om sånt. Och det skulla vara lite mystiskt med Campagnolo-gaffeländer på en medium-budget ram.
lustigt för campagnolo fanns aldrig var jag vet på lågbudgetcyklarna kanske nån som stämplat själv :wink: , men mest troligt är ju en teori om att cykeln är en av dom som byggdes ihop av lösa delar när cykelintresset var som störst på i början på 80 talet.
Det fanns ju drösvis med cykelaffärer som producerade "egna" racermodeller för att möta kunderna och efterfrågan.
Visst, men då skulla den väl inte ända upp med Monark-dekaler, eller hur?
Fast nu ska det tilläggas att det apsolut inte är något fel på en sån cykel utan en mycket snygg Monark och vad det gäller modellbestämningen är det lite svårare för en Monark men motsvarande Crescent skulle förmodligen bli en Crescent 92316 fast utrustningslistan skiljer sig på vissa punkter.
Kunna vara interessant at veta hur mycket cykeln väger :)
Jag kommar just i håg, att det upp till 80-talet (och kanske även senare?) producerades en del italienske standardcyklar med campagnoloväxlar etc. - kanske det är en sån som har sålds som en "Monark"? <!-- </EdIndex> --></div>
oldmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: Estland
Kontakt:

Inlägg av oldmoped »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligen är Monark med italiensk eller engelsk vevlagret? <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
oldmoped skrev:Vanligen är Monark med italiensk eller engelsk vevlagret?
Äldre Monark-racere hade franskgängad vev, tror jag. Själva vevarmar och drev kunna vara Campagnolo, Stronglight. Senare: Shimano och engelsk-gängad. Tror jag!

Monark-"sportscyklar" hade tidigare Fauber-vev; senare... nogonting annat :shock:. Förmodligen ändrades det under början på 80-talet. Om man tittar på http://raketsport.com/cykel_85.htm, är det precis samma växlar etc. som på din cykel.

Din är troligen engelsk gänga i veven. <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt den gamla benämningen är doublebutted reducerade rör och singlebutted oreducerade...
Tange Hi Tensile är ett oreducerat rör i en ram med lödda muffar.
Men Campagnologaffeländen får jag inte ihop i den ekvationen.

Fast vem bryr sig om vad för ram cykeln har för jag har själv en Crescent sporthoj med hederlig svetsad stålram UTAN reducering :lol: och den cykel är en av dom härligaste och snyggaste cyklarna.

(Trots att man äger en äkta Crescent 320) som bara hänger och skräpar för sporthojen är en rent nöje att ta ut på sommaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar