Minns nån en kill-cykel med limpa (litet ryggstöd)...

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade också en Sunbeam Chopper, gul till färgen.
Pris 1972: 380:-

De såldes väl även i USA under namnet Raleigh, tror jag.
Tuff cykel då, men man har ju sina minnen.......

1972 hade ju ofta byxorna en omkrets på 4 meter nere vid fötterna.
Ser man på Chopperns kedjeskydd så förstår man att dåtidens byxmode
och kedjeskyddet inte harmonierade så bra.

Varje trampvarv stack den vassa framkanten på skyddet in i byxan och
strimlade en halvmeter av de dyra Wranglerjeansen.
Naturligtvis skruvade jag av kedjeskyddet och istället fastnade byxorna
mellan framdrev och kedja istället.

Och där satt man ju fast tills man välte, oftast på höger sida.
Fördelen var att det fanns ett friläge mellan 2:a och 3:dje växeln
så man kunde backa loss de söndertuggade byxorna ganska enkelt,
bara man tog sig upp.

Man såg ut som man ständigt handlade byxor i samma affär som
"Familien Flinta"......nåja.

Bytte även ut styret mot ett "King Size" (hette det så?) två höööga
parallella rör, som sedan gick ut vågrätt däruppe.
Undra på att styrhuvudet som höll styret fick svetsas varannan dag.
Drog man lite i det höga styret så drog man av både gängor, bult
och svets.

Tungtrampad med sitt "feta" bakdäck och korta vevslängar.
Hade det inte varit tre växlar, skulle man inte kommit ur fläcken.

"Äkta" bilventil till däcken, det skilde ju agnarna från vetet när man skulle
kolla luften. Kompisarna hade ju bara vanliga cykelpumpar, haha.

Smartaste tricket var nog när jag fyllde på 8 kilos tryck i bakdäcket.
Då gick det lätt att trampa vill jag lova.
Kontakten mot asfalten var högst 1 kvadratmm.

Eller, nja..med två dynamoer på framhjulet kopplade till två rader
med s.k. gula positionsljus på styret innehållande 1,5 volts blinklampor
inköpta på Konsum för 1:- styck, gick den kanske inte så lätt ändå.

Men imponatoreffekten var hög (speciellt hos tjejerna :wink: ) när man på
lördagskvällen kryssade fram längs Storgatan i skenet från skyltfönstren.

Ända tills jag körde på ett häftstift (!) som låg på gatan.

Bakdäcket small så jag tror skyltfönstren sprack.
Själv hörde jag inte riktigt bra på två dagar efteråt.
Det låg gummibitar från däcket 15-20 meter längre bort.

Det var som att sitta på en katapultstol, jag gjorde en framlänges
kullerbytta tillsammans med cykeln.
Tryckluft har jag alltid respekt för efter den gången.

Men annars, ähh... rena skräpet jämfört med Crescent/Monark.
:) <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Jag förstår inte varför dessa kvalitetscyklar görs längre. Dom här håller ju minst 40 år om inte mer. Dagens cyklar håller ju 10 år om man sköter dom riktigt väl
Nädu, inte håller de 40 år, för då hade de funnits kvar än... :wink:

Men, jädrar i min låda vad man ville ha en sån när man var liten.

Undrar varför inte limpor och sånt tillverkas nuförtiden? Hade ju varit coolt att sätta på t ex Biltems Cruiser ihop med ett fett aphängarstyre!

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske för att folk slänger dem? :wink: Hur kan då militärcyklarna hålla, de som folk nästan cyklar sönder?

Biltemas skitcyklar har ju minst sagt kinesiska avloppsrör till ram. Shimano växlar som fryser på vintern, rosthögar till billigt pris. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi fick in våra nya maskiner till jobbet i veckan. Gräsklipparna ligger på priser mellan 400.000kr å upp till närmare 800.000kr å är det senaste inom golfbanemaskiner med all lyx å klippbredder uppåt 5meter. å klipphöjder på 3mm.
Bland annat var en av nyutvecklingen att köra med icke smörjbara lager :roll: ngn fler än jag som är skeptisk..?
En klippcylinder som roterar i en jäkla hastighet¨å utsätts för konstant blöta har inga fettnipplar :shock: Jag är maskinansvarig på jobbet å har inte haft ett lagerras på 10år men men vi får väl se vart denna nyutveckling går..

hälsn. En som kör en bil med fettnipplar på drivknutar å P-ändor ej utbytta på 44år.

på tal om cykeln så hade min kompis en sån när vi var små. Hans lillebror tjuvlånade den en gång å det resulterade i två gigantiska bulor i pannan. Han lyckades få i friläget å rullade rakt in i en ladugårdsvägg.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får man plats med en golfbana i boden?

Sanolikt, för jag har mer än 18 hål i min bod slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hahahahahahahahaha very funny mister :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar