Varför ha friläge?
Varför ha friläge?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjao!
I helgen "renoverade" jag en cykel vi hade ståendes, för att ha fram och tillbaka till skolan. Jag bytte däck, slang, några ekrar, kedja, handtag, lampor mm
MEN, en sak jag inte fattar är varför det finns friläge på växeln, på en cykel!?!
Det är en 3-växlad Sachs Torpedo, och det står till och med på växelreglaget att det är friläge mellan tvåan och trean.
Skitfarligt ju! När jag cyklade som fortast hade jag ju i trean, och vipps så kom friläget in = INGEN BAKBROMS!
Bild på pärlan (Puch)
<!-- </EdIndex> --></div>
I helgen "renoverade" jag en cykel vi hade ståendes, för att ha fram och tillbaka till skolan. Jag bytte däck, slang, några ekrar, kedja, handtag, lampor mm
MEN, en sak jag inte fattar är varför det finns friläge på växeln, på en cykel!?!
Det är en 3-växlad Sachs Torpedo, och det står till och med på växelreglaget att det är friläge mellan tvåan och trean.
Skitfarligt ju! När jag cyklade som fortast hade jag ju i trean, och vipps så kom friläget in = INGEN BAKBROMS!
Bild på pärlan (Puch)
<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Varför ha friläge?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du har ett något äldre Fichtel&Sachs Torpedo dreigang. På dessa fanns ett "friläge" och det angavs som en märkning vid växelreglaget ungefär som på treväxlade handväxlade Sachs mopedmotorer. "Friläget" har endast uppgift att användas när man justerar vajern så den blir rätt spänd. <!-- </EdIndex> --></div>bjo skrev:MEN, en sak jag inte fattar är varför det finns friläge på växeln, på en cykel!?!
Det är en 3-växlad Sachs Torpedo, och det står till och med på växelreglaget att det är friläge mellan tvåan och trean.
Re: Varför ha friläge?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur ska jag då ställa in växlarna? <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev: Du har ett något äldre Fichtel&Sachs Torpedo dreigang. På dessa fanns ett "friläge" och det angavs som en märkning vid växelreglaget ungefär som på treväxlade handväxlade Sachs mopedmotorer. "Friläget" har endast uppgift att användas när man justerar vajern så den blir rätt spänd.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hört en lite småkul historia om det där friläget: (Kortfattat)
På den tiden den där Cykeln såldes (troligtvis början på 70-talet) så var det populärt att byxorna skulle vara väldigt vida vid fötterna, så det resulterade ofta i att de fastnade mellan kedja och drev Och då var det lämpligt med ett friläge så man enkelt kunde ta sig loss
Tyvärr så är det nog bara en myt <!-- </EdIndex> --></div>
På den tiden den där Cykeln såldes (troligtvis början på 70-talet) så var det populärt att byxorna skulle vara väldigt vida vid fötterna, så det resulterade ofta i att de fastnade mellan kedja och drev Och då var det lämpligt med ett friläge så man enkelt kunde ta sig loss
Tyvärr så är det nog bara en myt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev det lite fart på Cykel-kategorin!!
Lite kul att Puch körde med Sachs
Till saken. Navet du har är ett Sachs Torpedo 515, som officiellt tillverkades från 1962-1975 (tror jag att det var) och är enligt mig och många andra det bästa tre-växlade navet Sachs gjort. Efterföljaren H3111 är ju sämre.
Så om du inte hade någon bakbroms, så berodde det på att växlarna var feljusterade. Följ nissebro1s råd eller skaffa dig växeljusteraren för exakt justering. Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!! <!-- </EdIndex> --></div>
Lite kul att Puch körde med Sachs
Till saken. Navet du har är ett Sachs Torpedo 515, som officiellt tillverkades från 1962-1975 (tror jag att det var) och är enligt mig och många andra det bästa tre-växlade navet Sachs gjort. Efterföljaren H3111 är ju sämre.
Så om du inte hade någon bakbroms, så berodde det på att växlarna var feljusterade. Följ nissebro1s råd eller skaffa dig växeljusteraren för exakt justering. Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!! <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Cyklar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
F.ö. skall det alltid finnas handbroms på alla cyklar med vxl. <!-- </EdIndex> --></div>nissebro1 skrev:Sätt växelhandtaget i läge frilägesträcket,skruva wirespännaren så att friläget är i då veven snurrar fritt, då är växeln rätt inställd.
Re: Cyklar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tror det ansågs att Torpedo Dreigang-naven hade sämre bromsverkan och därför krävdes en oberoende handbroms. <!-- </EdIndex> --></div>
Har för mig att alla cyklar med Torpedo Dreigang hade handbroms (oftast bygelbroms) men inte cyklar med 2-växlade Torpedo Duomatic.nissebro1 skrev:F.ö. skall det alltid finnas handbroms på alla cyklar med vxl.nissebro1 skrev:Sätt växelhandtaget i läge frilägesträcket,skruva wirespännaren så att friläget är i då veven snurrar fritt, då är växeln rätt inställd.
Jag tror det ansågs att Torpedo Dreigang-naven hade sämre bromsverkan och därför krävdes en oberoende handbroms. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
För om du t.ex ställer den på ettan, så sträcks vajern och otrevliga händelser kan uppstå. På 515 skulle ju friläget kanske komma i istället för trean och på H3111 skulle en annan växel "glida i " när du står upp. <!-- </EdIndex> --></div>bjo skrev:Tack för alla svar!
Varför detta?Rolle skrev:Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!!
Varför ha friläge?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en fix ide att sätta i 3an på parkerade cyklar jag går förbi <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Varför ha friläge?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Inga fel det heller. Du gör dem bara en tjänst. <!-- </EdIndex> --></div>nissebro1 skrev:Jag har en fix ide att sätta i 3an på parkerade cyklar jag går förbi