Varför ha friläge?

Tips, frågor och allmänt snack.
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Varför ha friläge?

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjao!
I helgen "renoverade" jag en cykel vi hade ståendes, för att ha fram och tillbaka till skolan. Jag bytte däck, slang, några ekrar, kedja, handtag, lampor mm
MEN, en sak jag inte fattar är varför det finns friläge på växeln, på en cykel!?!

Det är en 3-växlad Sachs Torpedo, och det står till och med på växelreglaget att det är friläge mellan tvåan och trean.

Skitfarligt ju! När jag cyklade som fortast hade jag ju i trean, och vipps så kom friläget in = INGEN BAKBROMS!

Bild på pärlan (Puch)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Varför ha friläge?

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev:MEN, en sak jag inte fattar är varför det finns friläge på växeln, på en cykel!?!
Det är en 3-växlad Sachs Torpedo, och det står till och med på växelreglaget att det är friläge mellan tvåan och trean.
Du har ett något äldre Fichtel&Sachs Torpedo dreigang. På dessa fanns ett "friläge" och det angavs som en märkning vid växelreglaget ungefär som på treväxlade handväxlade Sachs mopedmotorer. "Friläget" har endast uppgift att användas när man justerar vajern så den blir rätt spänd. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Re: Varför ha friläge?

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Du har ett något äldre Fichtel&Sachs Torpedo dreigang. På dessa fanns ett "friläge" och det angavs som en märkning vid växelreglaget ungefär som på treväxlade handväxlade Sachs mopedmotorer. "Friläget" har endast uppgift att användas när man justerar vajern så den blir rätt spänd.
Hur ska jag då ställa in växlarna? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hört en lite småkul historia om det där friläget: (Kortfattat)

På den tiden den där Cykeln såldes (troligtvis början på 70-talet) så var det populärt att byxorna skulle vara väldigt vida vid fötterna, så det resulterade ofta i att de fastnade mellan kedja och drev 8) Och då var det lämpligt med ett friläge så man enkelt kunde ta sig loss :lol:

Tyvärr så är det nog bara en myt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Cyklar

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sätt växelhandtaget i läge frilägesträcket,skruva wirespännaren så att friläget är i då veven snurrar fritt, då är växeln rätt inställd. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev det lite fart på Cykel-kategorin!!
Lite kul att Puch körde med Sachs :? :D

Till saken. Navet du har är ett Sachs Torpedo 515, som officiellt tillverkades från 1962-1975 (tror jag att det var) och är enligt mig och många andra det bästa tre-växlade navet Sachs gjort. Efterföljaren H3111 är ju sämre.
Så om du inte hade någon bakbroms, så berodde det på att växlarna var feljusterade. Följ nissebro1s råd eller skaffa dig växeljusteraren för exakt justering. Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!! <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svar! :D
Rolle skrev:Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!!
Varför detta? <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Re: Cyklar

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:Sätt växelhandtaget i läge frilägesträcket,skruva wirespännaren så att friläget är i då veven snurrar fritt, då är växeln rätt inställd.
F.ö. skall det alltid finnas handbroms på alla cyklar med vxl. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev:Tack för alla svar! :D
Rolle skrev:Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!!
Varför detta?
Det undrar jag också. Varför så viktigt??? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Cyklar

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:
nissebro1 skrev:Sätt växelhandtaget i läge frilägesträcket,skruva wirespännaren så att friläget är i då veven snurrar fritt, då är växeln rätt inställd.
F.ö. skall det alltid finnas handbroms på alla cyklar med vxl.
Har för mig att alla cyklar med Torpedo Dreigang hade handbroms (oftast bygelbroms) men inte cyklar med 2-växlade Torpedo Duomatic.

Jag tror det ansågs att Torpedo Dreigang-naven hade sämre bromsverkan och därför krävdes en oberoende handbroms. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev:Tack för alla svar! :D
Rolle skrev:Och ställ ALLTID växeln på trean när du inte cyklar!!
Varför detta?
För om du t.ex ställer den på ettan, så sträcks vajern och otrevliga händelser kan uppstå. På 515 skulle ju friläget kanske komma i istället för trean och på H3111 skulle en annan växel "glida i " när du står upp. <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Varför ha friläge?

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en fix ide att sätta i 3an på parkerade cyklar jag går förbi :roll: :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: Varför ha friläge?

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:Jag har en fix ide att sätta i 3an på parkerade cyklar jag går förbi :roll: :roll:
Inga fel det heller. Du gör dem bara en tjänst. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar